• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dator/surfplatta

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det börjar bli för mycket bråte på skrivbordet. Datorn har sina fördelar, plattan sina.

skr.jpg

Finns det inte någon kombinationsapparat som har bådas fördelar, datorns mångsidighet och plattans snabbhet?

Vad hände med SSD-minnena förresten. Har utvecklingen stannat av? Plattornas svaghet är ju små minnen. Molnet och andra konstigheter måste väl vara en nödlösning på minnesstorleksproblemet i paddor och plattor!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Varför inte trådlöst externt minne, finns för några hundralappar på Ebay.

image.jpg
500 GB WiFi till iPad
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta


Köpte hem en igår och är ruskigt imponerad. Den verkligen osar av kvalitet.
Smidigt format, bra prestanda, bra tangentbord och en riktigt trevlig dockningsstation. Microsoft har verkligen fått till det.
256Gb SSD disk och plats för minneskort räcker ett bra tag.

Både min stationära och min bärbara dator kommer nu att pensioneras och jag räknar med att paddan följer efter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Verkar ju vara en trivsam dator, men med 512 gb kostar den 17-18000.

3.jpg

SSD-minnena börjar ju bli föråldrade. Snart dags för nästa generation nano-minnen. Jag förstår inte prissättningen på SSD-minnen. Är det någon svensk riskkapitalist som köpt patentet eller vad beror de märkliga priserna på?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Varför inte trådlöst externt minne, finns för några hundralappar på Ebay.

Visa bilaga 93061

Därför att sådana minnen innehåller rörliga delar och rörliga delar har en benägenhet att bli mindre rörliga eller inte rörliga alls efter en tid. Jag antar att det är en SSD-disk i min padda, iPad mini 64gb.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

I paddor brukes det som oftest flashminne direkte og ikke satt inn i en SSD. En SSD inneholder endel ekstra elektronikk slik at den kan kobles inn i stedet for en vanlig disk. En Samsung 840 EVO 1TB disk koster her i Australia under AU$500 og klare 1Gb/s overføring på SATA. Storebroren 850 PRO er 4 ganger så rask og koster 50% mer for samme lagring. Flash minnet inne i en SSD brukes i parallell, mens det brukes seriellt i minnebrikker og kort.

Selv vurderer jeg å oppgradere fra 64Gb til noe mye større i min Acer Iconia W700 Tablett som helt har erstattet laptop og padde. Kan dytte inn en 480GB for godt under AU$400 om jeg ikke skaffer en Samsung 1TB :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Fiendskapen mellan paddor (iPad) och androiderna är påfrestande. Jag klarar inte av alla iPads nycker längre!

Det går inte att leva i dessa världar samtidigt. Man måste tydligen välja. Jag säljer paddan för att den envisas med att krångla till enkla ting!

Jappe

PS. Ett krux är att föra över ett antal "egna ställplatser" till "den fria världen".

image.jpg

Någon som vet hur man gör?
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Kom ihåg att alla dessa "paddor" på svenska heter läsplattor. De är till för att läsa text anpassad för dem, samt möjligtvis läsa och kort svara på epost.

De kan aldrig ersätta en riktig dator, som i sin tur inte är speciellt njutbar att läsa text (tidningar) etc. på.

Nu finns det kombinationer med windows som OS, men de är ännu tämligen dyra om de skall fungera tillfredsställande.

Jag är rädd att vi för tillfället behöver både "paddor" och en hyfsad bärbar dator.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Jag skiljer på paddor och plattor. iPad tillhör paddvärlden och resten plattvärlden.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

För mig har iPad tagit över laptopens användning och mer därtill!
Efter att ha använt datorer i tjänsten under drygt tjugo år är det en lättnad att använda iPad. Enklare och snabbare och med fler funktioner, GPS, gyro, accelerometer, barometer m.m. gör användning med bl.a. bild- och videobehandling till en barnlek. En lättnad att slippa mus och tangentbord.

Tänk bara på att skaffa en med gott om minne och plats för simkort. Med ett Wifogkort (helt gratis) kan man både surfa och ringa.

Det är enbart den egna fantasin som sätter gränser!

PS! Jag använder inte beteckningen padda eftersom en iPad inte har minsta likheter med en sådan varken språkligt eller utseendemässigt. Platta låter bättre!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Som ett brev på posten! :D

Minnet räcker till (64gb) och Wifog har jag i paddan. Med Poiviewer och iGo Primo går navigeringen urlätt men det är det enda som får mig att vilja behålla paddan. Delvis knölig hantering och ständiga problem med samarbetet med mina övriga plattor och datorer gör att jag ger upp nu.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Samarbetet med Android är inte det bästa men med övriga iOS-enheter desto bättre.

Du glömde bildhantering, enklare kan det inte bli att göra bra bilder av mediokra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Nu vet inte jag säkert, men att köra flera aktiva fönster/program bredvid varandra på padda/platta kan vara problematiskt jämfört med en pc, där iallafall 40-50 fönster/program funkar bra samtidigt.
Skriva ut i nätverk kan också vara krångligare med padda/platta.
Dom kryllar heller inte direkt av anslutningar.

Jag gillar min platta (Sony experia tablet) bäst till "soffsurf" samt läsa tidningar/böcker, allt där man inte behöver använda tangentbord/skriva så mycket.
Surface är intressant men på tok för dyr,
för dessa pengar får man en gaming-laptop.

Jag tror det dröjer innan det kommer en konsumentprodukt som ersätter platta och pc.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Nu vet inte jag säkert, men att köra flera aktiva fönster/program bredvid varandra på padda/platta kan vara problematiskt jämfört med en pc, där iallafall 40-50 fönster/program funkar bra samtidigt.
Skriva ut i nätverk kan också vara krångligare med padda/platta.
Dom kryllar heller inte direkt av anslutningar.
.

Med en modern skrivare är det busenkelt att skriva ut via Airprint över nätet och att ha flera fönster öppna är enklare att hantera på platta än laptop.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Jag glömde en fördel, nämligen att man med hjälp av mobilt bank-id och bankappar kan köpa-sälja aktier och fonder på tåget/ på flyget/ i båten/ i husbilen/ i sängen/ framför tvn/ utrikes m.m.

Vissa fonder har ökat med ca 60-70% i år men det gäller att ständig ha koll på svängningar, dock inte bakom ratten!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Jag tänkte mer på äkta multitasking, din bild ser ut som att man möjligen kan hantera 2st program samtidigt.

Ungefär som i android där det funkar skapligt (p.g.a den lilla skärmen)
att hantera 2 program samtidigt.

Däremot kan man på PC hantera fler program än min syn klarar.

Ska testa ditt tips på airprint hemma, min sambo har 2st ipad, men ingen av oss förstår sig på dem ordentligt :(
 

Bilagor

  • split-screen-multi-window-multitasking-on-android-tablet.jpg
    split-screen-multi-window-multitasking-on-android-tablet.jpg
    23,5 KB · Visningar: 3
  • PC.JPG
    PC.JPG
    62,1 KB · Visningar: 7
Toppen