• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Om du vill handla från Tyskland på ebay, sök då i stället på " Auto kamera recorder " då får du upp massor som levereras från Tyskland.

Här ett exempel: Dual Linse DVR Kamera Auto Ãœberwachungska​mera GPS Logger Recorder Blackbox | eBay

Jaha där rök 600 spänn:) Men jag lyckades inte skapa ett konto på Ebay. Min hemadress som jag dagligen åker till och allt annat kommer till var inte korrekt enligt Ebay:rolleyes:

Skit samma det kan jag leva med:):)
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Är säkert som du skriver en bugg, samma resultat här.
Men inspelningen blir bra, fast med medium inspelning, och med Apple-Tv ser det riktigt bra ut på Tv'n.


Har nu provat App:en Dash Cam med följande Settings:
Loop Recording On
Screen Recording On
Audio Recording On
Video Resolution Low
Space Allocation 1 Hour (422MB)
Speed KMPH

Inspelningen bryter efter ca 7 sekunder och går tillbaka till menybilden med alla övriga Appar.

Med Audio Recording Off och i övrigt ovanstående inställningar, går ca 12 sekunder.
Med Screen Recording Off och i övrigt ovanstående inställningar, går ok.
En bug?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Är det så att appen inte kan köras samtidigt med navigation?

Vill kunna köra navigation o spotify samtidigt.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Så här svarar DashCam ang. Screen Recording:
Hello,
thank you for your feedback and we are sorry about the issues that you are having. We are currently working on an update, meanwhile, please ensure that you have enough storage on your device. We recommend at least 600 MBs. Few other suggestions that might make the issue go away: You can try restarting the application by double tapping the home button and removing the application from the dock and then reopening it. Another solution could be to reboot your phone. Last solution which could help, could be for you to unistall the application, reboot your iPhone, install the application again. Please ensure that you do not have any videos within the application that you don't want to loose since deleting the application will also delete the videos. Please let us know if the problem persists.

Sincerely,
St. Edward Enterprises
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Mycket het och sannolikt inte riktigt mogen marknad detta. Att döma av inlägg på det forum som yalla-yalla länkade till (Dash Cam Forum • Index page) så kopierar kineserna diverse kinesiska kopior och det är sannolikt omöjligt att veta vad man köper idag.

Apparaterna är förvisso billiga, men jag är hellre utan än dras med skräp som krånglar. Förarhuset är en påfrestande miljö med hetta, kyla och fukt. Jag avvaktar och hoppas på att få ta del av erfarenheter från de som provköper redan nu. Lycka till!

aake
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu är det nya grejer på tapeten igen !
Ena stunden pratas det om totalvikt på husbilarna och uppvägning mm så kommer det nu att vi vid resor skall filma trafiken framför bilen . Detta för att det förekommer folk som springer rakt på bilarna ( i sovjet bla) Det förekommer i USA också och heter då Strumblers (snubblare) I USA har Snubblarna själva åkt dit , till och med skadestånd har de ålagts.
Jag kommer inte att filma mina färder .
Antalet fall är inte många.
Men för all del köp utrustning så att ni blir " tryggare " .
Passa er bara för att ha kamran på vid gränser militärtransporter eller polis i arbete.
Hälsningar från HBK 5081
:santa-2-icon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag antar att de flesta inte använder dashcam för att skydda sig för överfall och dylikt vid färd i Sverige men vi är nog många som önskat att vi hade haft kameran tillhands för att föreviga vackra naturscenerier på ställen där det är omöjligt att stanna.

15 kr för en app som DashCam är överkomligt i synnerhet som de smarta telefonerna filmar i HD-upplösning och ofta är överlägsna billiga videokameror från Kina.

Test med appen DashCam på iPhone:

Dashcam i Lahälla - YouTube
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Janneby

Så dramatiskt behöver det inte vara, men i fjol sommar blev min pick-up påbackad av en lastbil när den stod parkerad på en gata (med P-ruta) i centrala Östersund. En rejäl smäll, bilen hade knuffats mer än en meter bakåt och kofångare och vä stänkskärm och strålkastare var mosade. Ett vittne hade observerat händelsen och ringde till polisen med uppgift om vilket åkeri som lastbilen tillhörde (vilket stod med stora bokstäver på bilens skåp), men trots detta avskrevs ärendet då åkeriet förnekade inblandning. En automatisk kamera i vindrutan hade löst ärendet!

Och för några år sedan blev jag påbackad av en rejält åldrad man när jag parkerade med min plåtis bakom honom vid en bensinstation. Han fick för sig att han skulle tanka från pumpen där jag ställt mig och jag hade hunnit slå av tändningen och kunde inte tuta eller annat sätt hinna varna honom när han backade och tryckte i min front. Gubben ville skylla på att jag "parkerat för nära" men hade om han varit från vårt stora östliga grannland kanske lärt sig att man skall hävda att den bakomvarande kört på. Nästa virriga förare kan ha lärt sig!

Men jag håller med om att det än så länge inte känns helt nödvändigt med detta slags kamera, vilken alltså exempelvis bevarar de senaste 30' händelser, i vilket fall inte vid resor i Väst- och Centraleuropa.

aake

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag kommer inte att filma mina färder .
Antalet fall är inte många.
Men för all del köp utrustning så att ni blir " tryggare " .
Passa er bara för att ha kamran på vid gränser militärtransporter eller polis i arbete.
Hälsningar från HBK 5081
:santa-2-icon:


Jag tycker att rubriken på tråden misstämmer med användningsområdet för en bilkamera. Ser ingen skillnad på att använda en sån kamera eller smartphone som kamera...
...än att använda en action-kamera typ Hero 3 vid skidåkning, fallskärmshoppning etc. eller en undervattenskamera vid dykning.

I England ger vissa försäkringsbolag en premie vid användning av bilkamera...
Trygghetsfaktorn ser jag som av nollvärde. Däremot bevisvärdet vid en olycka kan vara till hjälp. Har du en kamera med GPS så kan positionsbestämma händelsen i förhållande till filmen...inte dumt.

Skall bli spännande att få ex djur och annat spännande dokumenterat framför vindrutan... blir en extra dimension till resan.
Till och med polisen lägger ut filmer på sitt arbete...

Bosse
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Rubriken på tråden pekar på "ett av många" användningsområde för kameran, samt att tråden framhåller en högst personlig uppfattning att det kanske kan vara dags att införskaffa en kamera. Denna kan vara ett bra hjälpmedel om man av olika anledningar skulle bli tvingad att köra med husbilen i "mindre trevliga områden" där man som på filmklippet kan bli utsatt för försök till försäkringsscam eller rånförsök. Att ha en cam- kamera i bilen är ju inget tvingande måste, utan ett helt frivilligt beslut från var och en.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Ingen skugga faller på dig goldfinger för att du skapade tråden och självklart döper du den till vad du vill. Säger bara ett "stort tack" för att du satte igång tråden.;)

Vad jag ville säga är att jag kopplar i första hand inte ihop en bilkamera med rån o bus.
Skulle inte förvåna mig om Google tar ett steg till och kopplar ihop youtube med Google maps för att visa vissa sevärda vägsträckor tagna med bilkamera eller hjälmkamera för motorcykel... kanske inte med musik till men varför inte.

Bosse
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

15 kr för en app som DashCam är överkomligt i synnerhet som de smarta telefonerna filmar i HD-upplösning och ofta är överlägsna billiga videokameror från Kina.

Om jag fattat rätt använder DashCam Google Maps vid Gps användning. Om det är så betyder det att man måste vara "uppkopplad" hela tiden? Google Maps läggs väl inte på pad/phone?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Om jag fattat rätt använder DashCam Google Maps vid Gps användning. Om det är så betyder det att man måste vara "uppkopplad" hela tiden? Google Maps läggs väl inte på pad/phone?

Jag har testat helt kort utan att vara uppkopplad och det verkar som om kartan finns med ändå under inspelningsfasen.

Google Maps finns till iOS och går att röstnavigera med. Även Streetview fungerar.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Smarta telefoner tillverkas oxså i Kina och Asien. Optiken i dem behöver inte vara bättre för att de är dyrare.
Finns bilkameror från Asien som har tillräcklig upplösning över 1080 HD inte ovanligt.
Tröskeln för telefoner ligger i hur mycket tillgängligt minne de kan erbjuda för looparna som kameran filmar.
Dessutom tuggar filmning och appen en del batterikapacitet så billigast kanske inte är bäst...

Bosse
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

15 kr för en app som DashCam är överkomligt i synnerhet som de smarta telefonerna filmar i HD-upplösning och ofta är överlägsna billiga videokameror från Kina.

Om jag fattat rätt använder DashCam Google Maps vid Gps användning. Om det är så betyder det att man måste vara "uppkopplad" hela tiden? Google Maps läggs väl inte på pad/phone?


Dessa kameror med inbyggd GPS loggar positioner o fart. Dessa data kan man sedan tyda ut i programmet som man hanterar filerna/minneskortet med. Då har man eventuellt uppkoppling på sin PC. Om man laddar ur material under resan till sin laptop behöver man INTE ansluta mot internet utan alla data lagras i filerna.

Fördelen med en dedikerad kamera istället för att använda telefonen är för mig uppenbar,
telefonen använder man till annat under resan, den dedikerade kameran är alltid redo!

Om sedan behovet är stort, nja inte i Sverige kanske men det skadar ju inte.
I utlandet däremot med purkna poliser och aggressiva bilförare kan det vara till hjälp när olyckan ä framme.

Inköp ligger en bit ner på min lista;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Smarta telefoner tillverkas oxså i Kina och Asien. Optiken i dem behöver inte vara bättre för att de är dyrare.
Finns bilkameror från Asien som har tillräcklig upplösning över 1080 HD inte ovanligt.
Dessutom tuggar filmning en del batterikapacitet så billigast kanske inte är bäst...Bosse

Jag har sett billiga plagiat som säljs via Ebay som är helt oanvändbara, tex iPhonekopior.

Videofilmning tär förvånansvärt lite på batterikapacitten och i likhet med navigering kan man ladda telefonen via ciguttaget vid längre användning.

Vid högsta upplösning använder appen ca 5 GB för 30 minuters loop. För att spara minne gäller det att fortast möjligt att ladda upp till Youtube.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tydligen är ämnet i tråden intressant, sett till alla inlägg.
Men som med allt annat så finns det "för och emot". Vad som förvånar mig är alla "emot".
Var ligger problemet, om jag kan dokumetera en händelse som annars kräver vittnen och dessa är inte alltid tillförlitliga beroende på hur de sett eller uppfattat siturationen, och ibland finns inga mänskliga vittnen utan enbart de inblandades version.

Vad är det då som överträffar en inspelad film, som kan visas upp för Polis och vid en eventuellt följande rättegång:wideeyed:

Det är upp till var och en att utrusta sitt fordon med det denne/a finner lämpligt, att ha invändningar mot det tycker jag är löjligt.

Världen bilir inte bättre för att man stoppar huvudet i sanden och vill att allt skall vara som förr, tyvärr är det inte så i dagen Sverige och absolut inte utomlands.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Erkänn som det är, det är lite tråkigt på vintern när de flesta inte kör med husbilen, så ni behöver en leksak till för att stimulera er lite? :)
Jag har inte fallit för ide'n ännu, kanske för att jag köpt nya bodelsbatterier idag, och de behövs för vinterns skidresor. :wink:
 
Toppen