• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Eva o Sven-Uno.
När ni skriver så förstår jag bättre vad ni menar. Och jag håller med, hoppas verkligen att vi inte får den utvecklingen i Sverige men tyvärr så kommer även detta land att drabbas som med alla andra avarter som förekommer världen över.

Sedan är det upp till var och en att besluta om "vad som måste has" , För min del när det gäller dessa Bilkameror är det i första hand för att på ett smidigt sätt kunna filma in min resa. Med de upplevelser i trafiken som jag haft och har under mina år som yrkeschaffis hade det varit bra att haft dokumentation på hur vissa uppträtt i trafiken.

Men som sagt hoppas att det inte går så långt här hemma som vi kan se på dessa "snuttar" från Ryssland men åt det hållet är risken stor när vi får "influenser" från andra "kulturer" i dagen rörliga samhälle.

Och vi svenskar är ju ett folk som gärna tar en tur utanför vår ankdam så, ja då kan vi möta andra förhållanden, i trafik och annat minder trevligt.

Därav mitt beslut att införskaffa en dylig kamera, för övrigt är jag långt ifrån någon "prylnisse":)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Överdrifts tanken är: hur mycket skall vi behöva ha med oss i bilarna för att kunna skydda oss. Såg att en förare/bilägare hade med sig en pistol. Var går "gränsen" för måste ha?


Då förstår jag bättre vad ni menar... men jag tror inte intresset för en bilkamera är att först och främst för att stoppa buset, utan ett komplement till att dokumentera sin resa på ett annorlunda sätt... det är iallafall min tanke... sen om man kan använda den i bevissyfte är ingen nackdel, kan vara en trygghet för de som åker runt i Europa...
sen sätter vi väl gränsen själv vad vi har råd med och behöver...hoppas jag.:confused:

Vi ju olika i intresset när det gäller ny teknik...gränsen är inte nådd ännu

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

... men jag tror inte intresset för en bilkamera är att först och främst för att stoppa buset, utan ett komplement till att dokumentera sin resa på ett annorlunda sätt... det är iallafall min tanke...Bosse

Instämmer!
Vem har inte önskat att dokumentera vackra naturscenerier under färd.
De flesta små videokameror och telefoner kan filma i HD (1080) på ett enkelt sätt och redigering av videosnuttar är ganska enkelt.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Dylik kamera kan vara bra att ha när man kör utomlands och de punkterar ett däck eller vill att du ska stanna för att för att du har fel på bilen ,sedan är de hjälpsamma och rånar dig på allt du har av värde i bilen. Har du då film på dem kan det kanske vara till hjälp för att göra polisanmälan.Gäller både personbil o husbil..Händer ju mkt sånt på motorvägar i Frankrike Spanien m fl länder

Men då snor dom väl kameran också???
Och då är den inte till mycket hjälp:mad:

Jag kan däremot tänka mig att köpa en för att kunna återuppleva vissa vackra vägsträckor. Sådana helt fantastiska platser där man inte kan stanna för att fotografera utan önskar att man hade inbyggd kamera i pannbenet :D

Och där man även kan plocka ut stillbilder. Men det gör man väl kanske i datorn efteråt. Vilken upplösning behövs då?

/Gunnar
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu har jag varit på Media Mark, Elgiganten, Teknikmagasinet, Clars Ohlssons utan att finna det jag söker. Helt otroligt, detta med Bilkamera finns tydligen inte på kartan hos de svenska digitalförsälningar. Fick faktiskt frågan "vad skall du ha den till":twitcy:

PÅ MediaMark trodde de att enbart Polis och Räddnigtjänst hade användning för dessa:D

I och för sig är det ju ett bra tecken på att det inte slagit igenom i vårt land ännu.
Men är Sverige ett U-land i detta eller är vi naiva, ja tror på det senaste Naiva.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Förgäves försökt köpa den tidigare nämnda Camcorder F900LHD från Ebay.de

Minst 3 år sedan jag köpte något därifrån senast och det tycks som om mina användarnamn och lösenord blivit ogiltiga, men däremot finns min mailadress i systemet. Har trasslat med detta i två dagar nu, försökt logga in, försökt skapa ny inloggning, bett om support mm. Inget hjälper! Och just denna kamera finner jag inte hos någon annan säljare. Vad göra?

aake
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Sno kameran kan de inte göra om man inte öppnar dörrarna, vilket vi inte gör när det kommer sånt´"bus". Däremot kan man få bra bilder på dem om det skulle behövas. Kommer aldrig att gå ur bilen om jag får punktering eller likn utomlands. Vis av erfarenheten då vi har bekanta (flera par) som råkat riktigt illa ut har fått det mesta stulet ur personbilen när de stannat för punktering,och fått hjälp av "hjälpsamma" personer.
Ska tillägga att vi ringer efter hjälp med byte av däck ifall det skulle bli aktuellt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevik:
Inspelat med iPad eller Iphone?
Kan du ta en bild på hur enheten satt monterad för att få den vyn?

Jag testade med min iPhone och "status" inkopplad, dvs hastighet etc. Resultatet blev en väldigt hackig inspelning beroende på att "status" fördröjer lagringen på minnet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevik:
Inspelat med iPad eller Iphone?
Kan du ta en bild på hur enheten satt monterad för att få den vyn?

Jag testade med min iPhone och "status" inkopplad, dvs hastighet etc. Resultatet blev en väldigt hackig inspelning beroende på att "status" fördröjer lagringen på minnet.

Inspelad med iPhone i en vanlig hållare
mXG7zyYvNVxUdruPCZUY3Gg.jpg


Pratar vi om samma app? Dash Cam

När jag avaktiverar Screen Recording så funkar det.
Börja med mediumupplösning.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det finns ett Dashcamtalk forum om man vill fördjupa sig i tekniken...

Sen till aake ang.
"Förgäves försökt köpa den tidigare nämnda Camcorder F900LHD från Ebay.de"

kolla in Aliexpress de har många varianter att välja på

Bosse
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevik:
Ja, det är den App:en.
Skall pröva igen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Förgäves försökt köpa den tidigare nämnda Camcorder F900LHD från Ebay.de

Minst 3 år sedan jag köpte något därifrån senast och det tycks som om mina användarnamn och lösenord blivit ogiltiga, men däremot finns min mailadress i systemet. Har trasslat med detta i två dagar nu, försökt logga in, försökt skapa ny inloggning, bett om support mm. Inget hjälper! Och just denna kamera finner jag inte hos någon annan säljare. Vad göra?

aake

Skapa ett nytt g-mail konto och använd detta för att logga in som ny användare på ebay. Har gjort det själv och det är inga problem.

Nackdelen med att handla på sajter utanför eu är att man riskerar att få betala både tull och moms samt postens avgift för hanteringen av detta.

Jag rekommenderar därför att handla på tyska ebay. Kameran finns säkert på det kinesiska sajterna som www.dhgate.com etc.

Kenneth
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Skapa ett nytt g-mail konto och använd detta för att logga in som ny användare på ebay. Har gjort det själv och det är inga problem.

Nackdelen med att handla på sajter utanför eu är att man riskerar att få betala både tull och moms samt postens avgift för hanteringen av detta.

Jag rekommenderar därför att handla på tyska ebay. Kameran finns säkert på det kinesiska sajterna som www.dhgate.com etc.

Kenneth

Helt rätt men se upp varifrån varorna levereras. Kollade på tyska Ebay på dash camera och det va inte många säljare som levererade från tyskland.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har nu provat App:en Dash Cam med följande Settings:
Loop Recording On
Screen Recording On
Audio Recording On
Video Resolution Low
Space Allocation 1 Hour (422MB)
Speed KMPH

Inspelningen bryter efter ca 7 sekunder och går tillbaka till menybilden med alla övriga Appar.

Med Audio Recording Off och i övrigt ovanstående inställningar, går ca 12 sekunder.
Med Screen Recording Off och i övrigt ovanstående inställningar, går ok.
En bug?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Helt rätt men se upp varifrån varorna levereras. Kollade på tyska Ebay på dash camera och det va inte många säljare som levererade från tyskland.


Så kan det nog vara men den jag länkade till står att den sänds från Wiesbaden.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Helt rätt men se upp varifrån varorna levereras. Kollade på tyska Ebay på dash camera och det va inte många säljare som levererade från tyskland.

Om du vill handla från Tyskland på ebay, sök då i stället på " Auto kamera recorder " då får du upp massor som levereras från Tyskland.

Här ett exempel: Dual Linse DVR Kamera Auto Ãœberwachungska​mera GPS Logger Recorder Blackbox | eBay
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu har jag beställt den från Bilkamera med HD inspelning och GPS - Tech Hunter

"Julklapp" :D
/Gunnar

Samma här det enda som strulade var att det inte gick att överföra pengarna på Banken direkt. Firman hade inte uppgivit clereringnummer så jag fick göra om beställningen med betaling mot faktura. Jag vägrar att lämna ut mitt kortnummer på nätet.

Återkommer när jag fått och testad produkten.
Ja det får bli en Julklapp till mig själv, brukar bli lotter annars från barnen:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen