• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dødt bodelsbatteri, finnes det håp?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.

Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.

Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?

Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det här är verkligen inte enkelt.

På min EBL 101 laddar bly/syra och och gelläget med samma spänning 14,3V innan det går över till 13,8V. Skillnaden är att i blyläget laddar den med 14,3V i 4 timmar och i gelläget i 16 timmar. Enligt Skanbatt sliter gelläget i onödan på batteriet då laddning över så lång tid sällan behövs.

Tittade lite på laddkurvorna för EBL 99 och upptäckte att det finns olika modeller av 99:an med olika laddkurvor. Så här måste man veta vilken EBL 99 man har.

Kollade även på EBL 119. Där finns val för GEL och AGM med 14,4 resp 14,7V och float på 13,7V. Gelläget varav 16 timmar och agm i 4 timmar.

Min lite ovetenskapliga studie leder till att man skall välja den laddinställning på EBL med kortast laddtid under förutsättning att lithiumbatteriet klarar av att ta emot laddspänningen. Annars får man bita i det sura äpplet och välja lång laddtid med en spänning som batteriet klarar utav.

Klart som korvspad - eller hur.
Ja det är lite märkligt att laddaren i Schaudt's EBL skiljer så pass.
Hur det kan bli "slitage" med laddningen förstår jag dock inte,
så länge spänningen är ok, samt man inte trycker på med för hög ström så borde det inte slita mer än att det förbrukas cykler, EBL ger ju bara 18A som bäst, många har ju bara ett 100Ah, så ett tömt batteri tar ändå över 5h att få fullt igen, skulle det vara halvfullt och man ändå vill ladda av någon anledning så stoppar ju bms'et all laddning vid fulladdat.

Har man större batteribank och vill ladda med ebl så drar det iväg i tid,
mitt batteri skulle ta över 22h att ladda från tomt till fullt ifall jag skulle koppla in mitt EBL119 :(

Det intressanta är iallafall att det funkar att ladda ett LFP med laddaren i EBL :)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Gode nyheter fra elektrikeren hos Ferda! Det var ingen problemer overhodet å bare skifte ut det gamle batteriet mitt med et lithiumbatteri og fortsette å bruke min EBL99, og dermed null behov for ny/ekstra lader. De nye laderne var kun hvis jeg hadde behov for å lade litt raskere enn den gamle sentralen klarte. Med mitt estimerte normalforbruk av strøm ville jeg med et 98Ah batteri fint kunne fricampe et par dager uten lading, og med det nye 150Ah batteriet burde det også gå fint med en langhelg før det var på tide å lade. Har fått et tilbud på ca 14200,- for dette ferdig montert, noe jeg sterkt vurderer å gå for.

Hvis jeg skal montere solceller kan jeg ikke bruke eksisterende inngang på EBL'en, men må ha en egen regulator. Videre vil ikke voltmeteret i panelet vise reell gjenværende kapasitet på batteriet, men bortsett fra det skulle det gå helt fint å skifte ut mitt gamle 80Ah gel-batteri med et 150Ah litium, som har samme fysiske størrelse men 3 ganger så mye kapasitet. Yay! :D

(OT) Messa i Lillestrøm har også vært veldig spennende og interessant. Har fått med meg flere seminarer i dag, samt tatt en nærmere titt på både den nye Hymer Venture S (Se den nye Hymer Venture S) og prototypen på elbobil fra Bürstner (Bürstner Lineo Electric: Elbobilen kommer). Har kjøpt billett for flere dager, så jeg kommer nok til å bruke både lørdag og søndag til å få sett meg bedre rundt :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja börja med batteriet innan du bråkar med generator och laddningen, och håll koll på dina spänningsmätare på displayen efter batteribytet. Det kan nog fixa till sig. Det kan ju kanske vara dags att spänna generatorremmen lite i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Jag trodde att alla fordon från detta årtusende hade ribbrem med automatisk remspänning, men så kanske det inte alls är (?)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Att byta till ett större blybatteri kommer troligen inte att lösa ditt energibehov vid fricamping. Du kan bara utnyttja 50% av ditt bobatteri ifall du vill ha livslängd, har du då ett bobatteri på 100Ah, så har du 50Ah att förbruka på 2 dygn, då får du snåla på strömmen.
När du åker vidare får du bra laddning i början, upp till 80% soc, vill du även ladda upp till 100% soc krävs det att du kör minst 8h, vilket man kanske inte alltid gör. Altså har du troligen bara 80% soc kvar vid nästa stopp, då har du bara 30% att utnyttja, då får du snåla ännu mer på energin, eller ladda ur djupare, med förkortad livslängd på batteriet som följd.
Majoriteten av husbilar klarar att fricampa max en weekend, sen krävs en bättre/längre uppladdning än den som bara en generator kan ge, alltså ansluta 230V för uppladdning till 100% soc.
Solpaneler förlänger fricamping på sommaren.
Litiumbatteri tar emot mer laddning och förlänger fricamping året runt, men bör ej laddas i minusgrader.
Da har jeg omsider fått sjekket opp hva slags batteri jeg har i bilen, og det er dette her: Forbruk 80 Ah

Under Detaljer står det spesifikt: "Exide EQUIPMENT-batterier är utvecklade för att användas i båtar med särskilda batteribankar för elektrisk utrustning. Detta gäller strömförsörjning för tex navigation, räddning, säkerhet och komfort. Den här typen av installation innebär att batterierna blir delvis, eller till och med djupt, urladdade under användning och därför krävs batterier för intensiv cykling. EQUIPMENT-sortimentet är lösningen för att täcka energibehovet i allt från småelektronik till reservkraft".

Gjelder fortsatt 50%-grensen for utnyttelse slik du skrev tidligere? Basert på beskrivelsen får jeg inntrykk av at disse batteriene er spesielt utviklet for mer intensivt bruk og kraftigere utladinger, men jeg har kanskje misforstått?

Uansett har jeg ikke plass til et større batteri enn det jeg har nå, lengden på 350mm er maks av hva som går under førersetet uten å fjerne plastdekslene enten foran eller bak og la batteriet stikke ut.
 
Toppen