• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dölja reg.skylt

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men egentligen .... Vad är Problemet ??? om någon vill dölja sin skylt oavsett orsak , varför bry sig???? tror man att bostads inbrott BARA utförs av kriminella utan hjärnceller får tro det , att det finns organiserade inbrott är väl bara ett påfund då.. ställ frågan varför lastbil o tradare som är full lastade med misstänk stöldgods , vilket tullen stöter på då o då , varför transporterar postnord ut mängder av konstiga brev från den lokala postlådan i villa kvarteret med adressat i gamla öst ? fortfarande bara lokala kriminella med hjärnsläpp ??? för att inte tala om bilar som försvinner urkopplade GPSer som försvårar spårningen fortfarande lokala förmågor antar jag , i den kriminella världen finns enligt de naiva ingen organiserad brottslighet ,, Jätte skönt att veta att vi har ett tryggt samhälle utan inbrott , stölder osv . Vill man vara naiv så var det , men verkligheten ser dock lite annorlunda ut . men jag låser mitt o har larm tills ni naiva övertygat mig att jag inte behöver det.. vilket aldrig kommer att ske :)

Det är väl ingen som påstått eller förnekat det du skriver? Varför spetsa till allt och göra det så svart eller vitt?
Frågan var väl om inbrott efter nummerplåtsanteckningar är organiserat eller förekommer i sådan grad att det eventuellt är något att oroa sig för.:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Många killgissningar och troende i tråden. I dagens Sydsvenska så är där en artikel om drabbade fågeskådare. Alla drabbade hade besökt Falsterbo bird show. Sidan B10 Sekretess skyddar tjuven - men inte brottsoffret. Bevisligen så jobbar man på det viset med reg skyltar. Och drabbar det fågelskådare så kan det mycket väl drabba husbilsägare.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Många killgissningar och troende i tråden. I dagens Sydsvenska så är där en artikel om drabbade fågeskådare. Alla drabbade hade besökt Falsterbo bird show. Sidan B10 Sekretess skyddar tjuven - men inte brottsoffret. Bevisligen så jobbar man på det viset med reg skyltar. Och drabbar det fågelskådare så kan det mycket väl drabba husbilsägare.
Och det hade inte hänt om registeringsskyltarna varit övertäckta?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Många killgissningar och troende i tråden. I dagens Sydsvenska så är där en artikel om drabbade fågeskådare. Alla drabbade hade besökt Falsterbo bird show. Sidan B10 Sekretess skyddar tjuven - men inte brottsoffret. Bevisligen så jobbar man på det viset med reg skyltar. Och drabbar det fågelskådare så kan det mycket väl drabba husbilsägare.
Ja och nu är du är en av oss troende :)

Det måste verkligen vara en guldgruva för tjuvar när så många personer som äger lättsåld dyr utrustning som förvaras hemma samlas på ett ställe. Har inte kunnat läsa just den artikeln men vad jag förstår hade många med sig väldigt dyr utrustning till showen och troligen hade regnumren antecknats från en del ägares bilar? Inbrotten skedde sedan vid ett senare tillfälle och inte under tiden showen pågick? Inbrotten skedde väl också främst i södra Sverige relativt nära?

Ja det blir ju troligen rejäl vinst varje gång när dom gör inbrott i ett sådant hem när dom vet vad som normalt skall finnas i hemmet. Lite som att privata guldsmeder alltid skulle låta sitt guld ligga hemma öppet i hyllorna i bostaden och sen åka och träffas öppet på konferens och samtidigt tala om för alla var dom bor.
Men det är lite svårt att dra paralleller med att anteckna nummer på husbilar man ser på stan bara för att man misstänker att deras bostad kan stå tom den närmsta natten. Man har dessutom ingen aning om det ens finns något av värde hemma. Kan nog förekomma men dom organiserade busarna tror jag siktar in sig på brott som ger mycket bättre chans till utdelning i förhållande till allt arbete.

En killgissning är för övrigt när man påstår att något absolut är på ett visst sätt fast man egentligen inte vet. Vi killgissar väl inte så mycket här i tråden. Vi spekulerar, tror och antar mest och det är väl ok. :)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Många killgissningar och troende i tråden. I dagens Sydsvenska så är där en artikel om drabbade fågeskådare. Alla drabbade hade besökt Falsterbo bird show. Sidan B10 Sekretess skyddar tjuven - men inte brottsoffret. Bevisligen så jobbar man på det viset med reg skyltar. Och drabbar det fågelskådare så kan det mycket väl drabba husbilsägare.
Ja, och förmodligen personbilar med.
Läser du tillräckligt många tidningar upptäcker du nog att även dom utan bil (hus som vanlig) blivit drabbade.
Tillvägagångssätten är nog fler än vi kan (kull)gissa oss till.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag gissar inte, jag hänvisar till en tidningsartikel där man skriver om polisens utredning. Men ni fortsätter och gissar. Helt otroligt att skriva så mycket som ni gör utan att läst artikeln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Många killgissningar och troende i tråden. I dagens Sydsvenska så är där en artikel om drabbade fågeskådare. Alla drabbade hade besökt Falsterbo bird show. Sidan B10 Sekretess skyddar tjuven - men inte brottsoffret. Bevisligen så jobbar man på det viset med reg skyltar. Och drabbar det fågelskådare så kan det mycket väl drabba husbilsägare.
Som jag uppfattade det... Så var det ju inbrott i fågelskådarnas bil, detta har ju inget med reg skylten att göra :rolleyes: ....
Inbrott i fordonet kan vi få även om vi döljer vår reg nummer ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Som jag uppfattade det... Så var det ju inbrott i fågelskådarnas bil, detta har ju inget med reg skylten att göra :rolleyes: ....
Inbrott i fordonet kan vi få även om vi döljer vår reg nummer ;)
Det inlägget behöver jag inte fråga om du läst artikeln. Det blir ju dummare och dummare. Gå till ert bibliotek och läs i tidningen så kan vi fortsätta att diskutera.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag gissar inte, jag hänvisar till en tidningsartikel där man skriver om polisens utredning. Men ni fortsätter och gissar. Helt otroligt att skriva så mycket som ni gör utan att läst artikeln.
Sålunda menar du, efter det som står i tidningen du läst, att det bara är besökare på Falsterbo birdeshow som kan drabbas av inbrott.
För något annat stod det inte i din tidning.
Går du i god på att ingen utan bil fått inbrott någon gång? Går du i god på att ingen fått inbrott genom att huset varit under bevakning en tid? Går du i god på att ingen fått inbrott genom att ställa något mot dörren eller tejpa den?
Det finns fler tillvägagångssätt än du vet. Och många av dom finns i andra tidningar än din.
Att skydda sig mot alla, gå inte ens med larm.
Och framför allt… en tidningsartikel är signifikant för alla inbrott i hela Sverige
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Finns det inte någon medlem som abonnerar på Sydsvenskan som kan ge en korrekt resumé av vad som står i artikeln?

Pålle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det inlägget behöver jag inte fråga om du läst artikeln. Det blir ju dummare och dummare. Gå till ert bibliotek och läs i tidningen så kan vi fortsätta att diskutera.
Lätt för dig att säga... Du kan ju lägga ut texten i stället för att kritisera andra...

Biblioteket här är stängt i dag... Och sen tror jag att biblioteket här i Igoumenitsa inte har SvD... :rolleyes: ;)

Däremot kan jag läsa på nätet och då får man upp olika nyhetssidor...
Detta fick jag upp om fågelskådare och falsterbo....
Med lite eftertanke så kanske artikeln i SvD som du hänvisar till, är felaktig.. De har kanske laggt till... Inbrott i sina hem :rolleyes: :rolleyes: ;)

Screenshot_20211107_114159_com.android.chrome.jpg
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo jag har läst artikel och den säger att polisen lagt ner förundersökningen om inbrott i fågelskådares hem efter att de varit på näset. Transportstyrelsen kan se att "någon" slagit på adressen till några som varit där och att de sedan fått inbrott. Tyvärr kan inte Transportstyrelsen lämna ut vem som slagit pga. sekretesslagstiftningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Oj vilka diskussioner det blev. Visst är rimligt att tjuvar kollat regnummer och hemadress på besökare som bevisligen äger fet och dyr utrustning som är mycket lätt att bära och sälja.
Men ändå svårt att dra paralleller med husbilar som rör sig ute på stan.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det inlägget behöver jag inte fråga om du läst artikeln. Det blir ju dummare och dummare. Gå till ert bibliotek och läs i tidningen så kan vi fortsätta att diskutera.
Jag gick ner till biblioteket - STÄNGT - Öppnar imorgon kl 14. Men det blev en uppfriskande promenad på 5 km. :)

Kollade på nätet och läste ingressen - ingen fakta alls:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo jag har läst artikel och den säger att polisen lagt ner förundersökningen om inbrott i fågelskådares hem efter att de varit på näset. Transportstyrelsen kan se att "någon" slagit på adressen till några som varit där och att de sedan fått inbrott. Tyvärr kan inte Transportstyrelsen lämna ut vem som slagit pga. sekretesslagstiftningen.
Haha :twitcy::twitcy:.... Som man bäddar får man ligga.. Säger ett ordspråk.. :rolleyes:;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Haha :twitcy::twitcy:.... Som man bäddar får man ligga.. Säger ett ordspråk.. :rolleyes:;)

Onekligen känns det lite konstigt, vi har en sekretesslagstiftning som hindrar att vi tar fast brottslingar, samtidigt som alla upptänkliga uppgifter, i detalj, om vanliga skattebetalare ligger ute till allmänt beskådande..? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lätt för dig att säga... Du kan ju lägga ut texten i stället för att kritisera andra...

Biblioteket här är stängt i dag... Och sen tror jag att biblioteket här i Igoumenitsa inte har SvD... :rolleyes: ;)

Däremot kan jag läsa på nätet och då får man upp olika nyhetssidor...
Detta fick jag upp om fågelskådare och falsterbo....
Med lite eftertanke så kanske artikeln i SvD som du hänvisar till, är felaktig.. De har kanske laggt till... Inbrott i sina
Jag hänvisar till en tidning och anger vilken sida artikeln är på. Då kan du ju inte dra igång en diskussion med mig när du läst en annan artikel från den 8 oktober. Det kan ju bara bli fel. Fråga en vän som har SDS eller åk till biblioteket när det är öppet.
 
Toppen