• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt vattentryck i toan

Ulf62

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
39994
Medlemskap
2025
Hej alla ! Har en Hobby husbil och har väldigt dåligt tryck på toaletten spolning gen det sprutar inte runt i toaletten som jag är van vid på andra husvagnar/husbil som vi haft ?? Tips på åtgärd pump eller slangar ? Det är inte heller så bra tryck i kranarna heller

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej och välkommen med ditt första inlägg. Tråkigt att du/ni har problem med Toa spolningen.
Då behöver vi veta vilken typ av pumpsystem du har.
Dränk pump eller tryckpumps system.
Sedan vill vi veta toalett modell tex C200 eller kanske C250, Thetford eller annat fabrikat.
Bra att veta är ju vilken årsmodell och modell bilen har, då kan ju personer som äger en sådan ha lättare att beskriva om de
kanske har haft liknande problem.

Det finns flera som har haft detta problem. Vid sökning på forumet hittade jag denna.

Lycka till
Mvh tony

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej alla ! Har en Hobby husbil och har väldigt dåligt tryck på toaletten spolning gen det sprutar inte runt i toaletten som jag är van vid på andra husvagnar/husbil som vi haft ?? Tips på åtgärd pump eller slangar ? Det är inte heller så bra tryck i kranarna heller
Kan vara så att det är smuts/alger i munstyckena

Ulf62

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
39994
Medlemskap
2025
Hej och välkommen med ditt första inlägg. Tråkigt att du/ni har problem med Toa spolningen.
Sedan vill vi veta toalett modell tex C200 eller kanske C250, Thetford eller annat fabrikat.
Bra att veta är ju vilken årsmodell och modell bilen har, då kan ju personer som äger en sådan ha lättare att beskriva om de

Det finns flera som har haft detta problem. Vid sökning på forumet hittade jag denna.

Lycka till
Mvh tony
Tack för svar ! Det är en Hobby optima deluxe t65 ge och det är Tehtford mugg men jag vet inte modell beteckning ?

Ulf62

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
39994
Medlemskap
2025

Lycka till
Mvh tony
Glömde säga dränkpump 19l/ min 1.4 bar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det sitter faktiskt ibland en strypning i spolslangen in till toaletten för att dämpa och kanske både snåla och inte få allt för mycket onödigt spolvatten i kassetten. De har/hade t.o.m. olika färg, en plastplugg med ett mindre hål i helt enkelt. Vet inte så mycket om dem men jag tror nog de satt tillsammans med kraftigare tryckpumpar för att dämpa spolningen lite, så det var mest en tanke.

Nu skriver du att det verkar lite dåligt även i kranarna, 19 L/min men ett skapligt tryck på 1.4 bar borde ge hyfsat i ett normalt system faktiskt.
Men det jag funderade på är en klassiker om pumpen ev. har blivit bytt någon gång, och det händer ofta att man inte kan lita på färgerna på kablarna i bilen kontra de på pumpen. En dränkpump pumpar faktiskt även om den går baklänges men då ofta sämre (inte jämnt) än när den går åt rätt håll.
Den borde väl ha varit kopplad rätt när bilen var ny, men kan ev. blivit felkopplad om den är bytt.... Det kommer faktiskt rätt ofta frågor om dåligt tryck efter pumpbyte, som blir bättre ibland vid skifte av kablarna.

Bara en tanke :msn_tongue:. M.v.h. JANKRO.

Torsbobosse

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Hejsan, det sitter faktiskt ibland en strypning i spolslangen in till toaletten för att dämpa och kanske både snåla och inte få allt för mycket onödigt spolvatten i kassetten. De har/hade t.o.m. olika färg, en plastplugg med ett mindre hål i helt enkelt. Vet inte så mycket om dem men jag tror nog de satt tillsammans med kraftigare tryckpumpar för att dämpa spolningen lite, så det var mest en tanke.

Nu skriver du att det verkar lite dåligt även i kranarna, 19 L/min men ett skapligt tryck på 1.4 bar borde ge hyfsat i ett normalt system faktiskt.
Men det jag funderade på är en klassiker om pumpen ev. har blivit bytt någon gång, och det händer ofta att man inte kan lita på färgerna på kablarna i bilen kontra de på pumpen. En dränkpump pumpar faktiskt även om den går baklänges men då ofta sämre (inte jämnt) än när den går åt rätt håll.
Den borde väl ha varit kopplad rätt när bilen var ny, men kan ev. blivit felkopplad om den är bytt.... Det kommer faktiskt rätt ofta frågor om dåligt tryck efter pumpbyte, som blir bättre ibland vid skifte av kablarna.

Bara en tanke :msn_tongue:. M.v.h. JANKRO.
Hade samma problem på min Hobby T65 GE 2020, när den var ny. Polvändning dvs det som du beskriver löste problemet med dåligt flöde i toastolen och kranarna. Så även en ny husbil kan ha felkopplad pump.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hade samma problem på min Hobby T65 GE 2020, när den var ny. Polvändning dvs det som du beskriver löste problemet med dåligt flöde i toastolen och kranarna. Så även en ny husbil kan ha felkopplad pump.
Hejsan, jaha man tror väl att det borde vara rättkopplat och kollat på en ny bil, men om de kan misslyckas då ibland också så kan det vara läge för koll även om pumpen är original.

M.v.h. JANKRO.

PS. Det rättade till sig under tiden jag skrev detta såg jag nu precis.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Samma problem på min Hobby 2020. Dåligt flöde. Jag löste det genom att sätta in en pump till, så att båda jobbar. När jag nu kollar så hade det räckt att polvända! :) Men nu har jag två pumpar som går på halvfart. De lär hålla länge! :D Men tror faktiskt jag polvänder och kör en pump. Så får den andra stå standby!

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Samma problem på min Hobby 2020. Dåligt flöde. Jag löste det genom att sätta in en pump till, så att båda jobbar. När jag nu kollar så hade det räckt att polvända! :) Men nu har jag två pumpar som går på halvfart. De lär hålla länge! :D Men tror faktiskt jag polvänder och kör en pump. Så får den andra stå standby!
Den går ju inte på halvfart för att den är polvänd. Den går med full fart och slits lika mycket. Däremot snurrar den på fel hål och eftersom impellern är gjord för att pumpa på rätt håll så blir flödet lägre.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
I magnetventilen som öppnar när man spolar sitter det ett filter som sätter igen sig. Montera bort ventilen och ta ut filtret och gör rent. Hade precis samma fell förr året.

Toppen