• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt ljud i högtalarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har en Adria baserad på Fiat 2019. Ljudkvaliteten i bilens högtalare är förskräckligt dåligt, diskanter i A-stolparna och högtalare i dörrarna. Ingen bas bara tunn diskant. Stereon är en Kenwood DNX317BTS. Är det någon som har tips om förbättringar? Och då menar jag inte att byta ut stereon och montera stora baslådor…:cool:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en Adria baserad på Fiat 2019. Ljudkvaliteten i bilens högtalare är förskräckligt dåligt, diskanter i A-stolparna och högtalare i dörrarna. Ingen bas bara tunn diskant. Stereon är en Kenwood DNX317BTS. Är det någon som har tips om förbättringar? Och då menar jag inte att byta ut stereon och montera stora baslådor…:cool:
Kolla vilka utgångar du har på stereon. Troligen kan du ansluta en subwoofer och placera den på lämpligt ställe. Lite pill, men du får bra resultat för en liten peng!
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Hej
har en Adria 2022 - Fiat Ducato.
Jag har bytt till Gladen One 165 Ducato Remifront - det blev ett jättelyft. Gladen är lättdrivna med impedans 3 Ohm vilket minskar behov av extra slutsteg. Kör ihop med Zenec Z-e 3766. I samband med bytet då ljudisolerade jag både dörrblad och insidan av dörrklädseln. Ska du byta högtalare finns det fantastiska videoinstruktioner just avseende Ducato husbilar på ars24.com. Där kan du även köpa Gladen, Eton m.fl. Ducato 2019 är mycket enklare än 2022 - det är bara att ploppa ut högtalargallret sen tillkommer såklart diskanterna i Remisgardinerna - själva bytet kan du göra på en timme.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Hej
har en Adria 2022 - Fiat Ducato.
Jag har bytt till Gladen One 165 Ducato Remifront - det blev ett jättelyft. Gladen är lättdrivna med impedans 3 Ohm vilket minskar behov av extra slutsteg. Kör ihop med Zenec Z-e 3766. I samband med bytet då ljudisolerade jag både dörrblad och insidan av dörrklädseln. Ska du byta högtalare finns det fantastiska videoinstruktioner just avseende Ducato husbilar på ars24.com. Där kan du även köpa Gladen, Eton m.fl. Ducato 2019 är mycket enklare än 2022 - det är bara att ploppa ut högtalargallret sen tillkommer såklart diskanterna i Remisgardinerna - själva bytet kan du göra på en timme.
Toppen! Tackar :)
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Monterade Emphaser em-ftf2. Inte billiga men rätt bra ljud, men man behöver ljud isolera dörrarna för att ge högtalarna en chans och som bonus får man ner lite av brus och vägljud. Sen väger ju isolering och nya högtalare något kilo om man är rädd för överlast.20220315_200329.jpg20220315_200441.jpg
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Problemet löst :) Det visade sig att radion var inställd som att det var ett högtalarsystem med 2 zoner. När jag ställde om den till ett 1-zons system så blev ljudet helt annorlunda. Nu kan jag också justera ljudkurvan i radion, det gick inte tidigare. OK, ljudkvaliteten är inte som i min Volvo med ett Harman-Kardon system, men helt ok i alla fall. Möjligen skulle en subwoofer fixa till ljudet ännu bättre. Kostnad: 0,00 kr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen