• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt beteende

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja.... För att få klarhet om jag kan stå på "min plats" mer än 24 tim så ringde jag Halmstad kommun.
Efter att jag hade förklarat vart jag stod parkerad så informera hon mig om att marken jag står på är kommunens, hon är väl medveten om att just på den parkering så finns det inga skyltar.... Så jag frågar om... Då är det inga problem för mig att stå där en vecka om jag nu vill... Snabbt säger jag, du behöver inte oroa dig för att jag skall göra det...
Ja du kan stanna så länge du vill där svarar hon....
Så... Nu är saken utred om jag stod lagligt eller inte.

Jag får säga att hon bemötte mig väldigt trevligt och sa bla.... Kommunen har inga egna platser för husbil... Utan man får lov att parkera inom kommunen på en p-plats som är avsedd för fordonet... Och skulle man somna i fordonet så gör vi inget åt detta, då det är bättre att du somnar i fordonet...än du somnar bakom ratten...

Så nu är ni välkomna till Halmstad så länge ni bara parkerar och inte campar på parkeringen :applaus:
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Såja.... För att få klarhet om jag kan stå på "min plats" mer än 24 tim så ringde jag Halmstad kommun.
Efter att jag hade förklarat vart jag stod parkerad så informera hon mig om att marken jag står på är kommunens, hon är väl medveten om att just på den parkering så finns det inga skyltar.... Så jag frågar om... Då är det inga problem för mig att stå där en vecka om jag nu vill... Snabbt säger jag, du behöver inte oroa dig för att jag skall göra det...
Ja du kan stanna så länge du vill där svarar hon....
Så... Nu är saken utred om jag stod lagligt eller inte.

Jag får säga att hon bemötte mig väldigt trevligt och sa bla.... Kommunen har inga egna platser för husbil... Utan man får lov att parkera inom kommunen på en p-plats som är avsedd för fordonet... Och skulle man somna i fordonet så gör vi inget åt detta, då det är bättre att du somnar i fordonet...än du somnar bakom ratten...

Så nu är ni välkomna till Halmstad så länge ni bara parkerar och inte campar på parkeringen :applaus:
Muskatten, om jag var du så skulle jag bli glad om vissa blockerar
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Som man ropar får man svar!
Här är deras svar i ett annat Mail där man frågat om att campa vilket är mer likt än dygnsvila/stanna en natt i muskatens fall

Halmstad
Fråga: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

Svar: ”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.”
(Hämtat från en annan tråd där ulf & marie frågat många kommuner om camping och övernattning)


om man tar lastbilen i ditt exempel stannar dom oftast på rastplatser utmed vägarna och inte på badplatser. Och i allmänhet en natt. Viss skillnad.
Det var så jag började och fick ungefär svar med samma paragraf, därför frågade jag om lastbil, för att måla in dom i ett hörn därav svaret att dom inte kan hindra någon att sova i husbil, visst sover lastbilschaufförer oftast på rastplatser men frågan till kommunen var i tätorten
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Den kan nog vara till hjälp för de som inte vet vad som gäller, även om där var mycket oklart.... När de skriver... I regel... Hänvisar till kommunens trafik och ordningsföreskrifter.... Vissa villor... Då blir det svårt för många att reda ut om man får parkera eller inte...
Men just nu i min situation tillför dett inget nytt.
Jag har parkerat helt lagligt och om andra anser annat så är det deras problem.
Jag tycker inte du gjort fel och det visar även texten. Själv tycker jag det är skönt att kunna visa fakta, för dom som inte vet. det spar många onödiga diskussioner. Ville bara hjälpa lite.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Här är svaret på mailet till Halmstads kommun om parkering på Trönninge badplats parkering med avsikt att stå i flera dagar där och så som muskatten gör.
Och utan att försöka omskriva eller på annat sätt förvrida syftet med parkeringen/campingen.

Svar:
Vad gäller camping på offentlig plats är det reglerat i de lokala ordningsföreskrifterna:

16 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit för detta och på de tider av året, som kommunen bestämt.
 
F

F.d. 23385

Guest
1 Allemansrätten gäller inte Fordon
2 Har man parkerat utanför väg så gäller terrängkörnings lagen. Helt förbjudet att framföra motorfordon i terräng.


Jasså detta fick man säga men när man är negativ till husbilsägares sätt att parkera överallt så raderas det
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
1 Allemansrätten gäller inte Fordon
2 Har man parkerat utanför väg så gäller terängkörnings lagen. Helt förbjudet att framföra motorfordon i terräng.
Det stämmer.... Därför körde och parkerade jag helt lagligt där jag stod :applaus:

Men du kanske svarade i fel tråd :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
I vad som är rätt eller fel rent juridiskt kan jag nog inte tillföra något, och jag tror majoriteten i denna tråd är så cementerade i sin åsikt att en diskussion ändå bara skulle leda till konfrontation. Det jag däremot vill tillägga är att om vi husbilsägare envetet hävdar vår rätt, i synnerhet där den grundar sig på egna tolkningar av en gråzon, så kommer möjligheterna att fricampa troligtvis begränsas allt mer och allt tydligare. Så använd hellre lite sunt förnuft istället för uteslutande lagbok, och betrakta möjligheten att fricampa som en förmån snarare än en rättighet. Då tror jag våra framtida möjligheter att hitta smultronställen istället för skyltar skulle förbättras avsevärt.
 
F

F.d. 58689

Guest
Tack Leekström, Glädjande att det är någon mer som inser att många husbilsägare har gått alldeles för långt i deras strävan att spara pengar på campingavgifter och liknande.
Hur kan det vara så svårt och förstå att för de allra flesta handlar det inte om att "spara pengar på campingavgifter och liknande"! :twitcy:
Låt de som vill stå på camping av olika orsaker göra det och låt de som vill stå någon annanstans p g a olika orsaker göra det! :msn_thumbup:
en förmån snarare än en rättighet.
Självklart är det en förmån att fricampa och den ska vi vara rädda om. :msn_sun:
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom några skribenter i tråden nu vill vara dommare i ett ärende som de egentligen vet nada om :eek: ..
Så stänger jag tråden och kommer framöver att njuta av min fullt lagliga parkering. :spinny:

Och jag skall inte heller anklaga alla er som bara ställer er hb på en ställplats eller camping... Att ni skapar ju ett beroende av husbilar hos ägaren av ställplatser och campingplatser.... Och ödelägger det då för alla oss som parkerar/fricampar fullt lagligt. :eek:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen