• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt beteende

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ståt med husbilen sen lördag på en lugn och bra plats nära havet i Hallands län.
Idag fick jag besök av en man som kom på cykel...
Hallå... Hallå. Ropar han.
Hej.. Vad kan jag göra för dig svarade jag...
Du får inte stå här mer än 1 dygn... Allemansrätten gäller här.
Jaså.. Men är detta inte en parkering undrar jag.
Jo.. Men här gäller bara 24 tim säger han..
24 tim kontrar jag med och säger sen om parkering bara gäller 24 tim då måste här vara en blå skylt som talar om detta.
Det är allemansrätten som ger dig rätt till bara 24 tim säger han...
Men detta är ju en parkering eller hur... Ja.. Svarar han.. Bra säger jag då kan jag stå här 24 tim idag och 24 tim i morgon och i övermorgon o.s.v
Om du inte flyttar dig ringer jag polisen säger mannen... Bra det tycker jag du skall göra. Svarar jag honom
Han hoppar upp på cykeln och i samma ögonblick säger han mitt reg nummer och fortsätter med ilska i rösten att han kör nu iväg för att ringa polisen....
Gör du så säger jag lugnt till mannen medan han trampar iväg..
Nu har det över 5 tim sedan han åkte iväg... Och än har jag inte sett någon polisbil.... Och kommer att stå lagligt på min plats tills imorgon.

Inte konstigt att hb folket får dåligt rykte :eek: :twitcy:
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag har ståt med husbilen sen lördag på en lugn och bra plats nära havet i Hallands län.
Idag fick jag besök av en man som kom på cykel...
Hallå... Hallå. Ropar han.
Hej.. Vad kan jag göra för dig svarade jag...
Du får inte stå här mer än 1 dygn... Allemansrätten gäller här.
Jaså.. Men är detta inte en parkering undrar jag.
Jo.. Men här gäller bara 24 tim säger han..
24 tim kontrar jag med och säger sen om parkering bara gäller 24 tim då måste här vara en blå skylt som talar om detta.
Det är allemansrätten som ger dig rätt till bara 24 tim säger han...
Men detta är ju en parkering eller hur... Ja.. Svarar han.. Bra säger jag då kan jag stå här 24 tim idag och 24 tim i morgon och i övermorgon o.s.v
Om du inte flyttar dig ringer jag polisen säger mannen... Bra det tycker jag du skall göra. Svarar jag honom
Han hoppar upp på cykeln och i samma ögonblick säger han mitt reg nummer och fortsätter med ilska i rösten att han kör nu iväg för att ringa polisen....
Gör du så säger jag lugnt till mannen medan han trampar iväg..
Nu har det över 5 tim sedan han åkte iväg... Och än har jag inte sett någon polisbil.... Och kommer att stå lagligt på min plats tills imorgon.

Inte konstigt att hb folket får dåligt rykte :eek: :twitcy:
Om du stått där "sen lördag" antar jag att det fortfarande var helg. Polisen viste nog om detta eftersom reglerna är:
Finns endast vägmärket ”Parkering” och inga tilläggstavlor får du parkera i högst 24 timmar. 24 timmarsregeln gäller måndag till fredag. På lördagar, söndagar, helgdagar och dag före helgdagar får du parkera under obegränsad tid.
Parkerar du på en dag då tidsbegränsningen inte gäller börjar dina 24 timmar räknas nästkommande vardag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Aj, aj, min fru ska till Halland imorgon för att träffa sin syster från Halmstad. Dom brukade träffas över dagen i Varberg, men nu har "kommunen" satt upp en skylt på samma parkering sen många år att "endast PB1" får stå där, hahaha, man får inte ens parkera där längre... Konstiga saker sker hela tiden, mycket troligt pga av tidigare "camping/övernattning" missbruk eller också av DÅLIG kommunal skyltning i många år. "Hönan och ägget"...

Imorgon får hon träffa sin syster i Tvååker någonstans där hon kan parkera några timmar. Får ta egna mackor och fikabröd eftersom där inte finns någon servering som det fanns i Varberg trakten. Tja, bara att vänja sig och gilla läget, mycket annat kan man tyvärr inte göra!

God luck muskatten, "ta't lugnt" och njut av det fina vädret...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du stått där "sen lördag" antar jag att det fortfarande var helg. Polisen viste nog om detta eftersom reglerna är:
Finns endast vägmärket ”Parkering” och inga tilläggstavlor får du parkera i högst 24 timmar. 24 timmarsregeln gäller måndag till fredag. På lördagar, söndagar, helgdagar och dag före helgdagar får du parkera under obegränsad tid.
Parkerar du på en dag då tidsbegränsningen inte gäller börjar dina 24 timmar räknas nästkommande vardag.
Tydligen missade du i min text att här är inga skyltar...... Så jag kan stå här så länge jag vill :eek::swoon::twitcy:;)
 
F

F.d. 32985

Guest
Såhär har Växjö kommun skrivit gällande sina parkeringar så vad jag tyder så kan det finnas begränsningar utan att det står vid stolpen. Detta skrev också @Kirsholm ovan.

Utanför parkeringszon 1 och parkeringszon 2, där särskild skyltning inte finns, får du parkera maximalt 24 timmar i sträck på vardagar. Undantag gäller dag före söndag och helgdag, vilket innebär att du till exempel kan parkera från fredag till måndag.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Aj, aj, min fru ska till Halland imorgon för att träffa sin syster från Halmstad. Dom brukade träffas över dagen i Varberg, men nu har "kommunen" satt upp en skylt på samma parkering sen många år att "endast PB1" får stå där, hahaha, man får inte ens parkera där längre... Konstiga saker sker hela tiden, mycket troligt pga av tidigare "camping/övernattning" missbruk eller också av DÅLIG kommunal skyltning i många år. "Hönan och ägget"...

Imorgon får hon träffa sin syster i Tvååker någonstans där hon kan parkera några timmar. Får ta egna mackor och fikabröd eftersom där inte finns någon servering som det fanns i Varberg trakten. Tja, bara att vänja sig och gilla läget, mycket annat kan man tyvärr inte göra!

God luck muskatten, "ta't lugnt" och njut av det fina vädret...
Här kan din fru fika i Tvååker.
Provade deras tårtor förra året
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Blir lite nyfiken men hur vet man att det är en parkering om det inte finns någon skylt?
Då tittar man på google..... Jag har strukit över texten så andra inte hittar till mitt smultronställe :applaus:
När jag inte behöver platsen mer skall jag lägga ut den här på forumets ställplatser.... Sen tar det inte lång tid innan det blir förbjudet för personbil 2 att parkera här..... På snack om dåligt beteende :eek::twitcy:

Screenshot_20210531_161830.jpg
 
F

Fd.47585

Guest
Han var nog bara avensjuk på din husbil :)
Han skulle så gärna ha en själv men är för "ekonomisk" (läs snål) för att slå till.
Och det tog sig detta uttryck denna gång.
Om han kommer tillbaka så säg "Jag flyttade ju på mig och kom precis tillbaka, såg du inte det?"
Ha en fortsatt härlig vår/sommar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Freddy, lägg inte ut platsen för 17, jag gjorde det med Branteviks P-plats och nu får INGEN komma dit längre... Tja, man lär sig så länge man lever!!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär har Växjö kommun skrivit gällande sina parkeringar så vad jag tyder så kan det finnas begränsningar utan att det står vid stolpen. Detta skrev också @Kirsholm ovan.

Utanför parkeringszon 1 och parkeringszon 2, där särskild skyltning inte finns, får du parkera maximalt 24 timmar i sträck på vardagar. Undantag gäller dag före söndag och helgdag, vilket innebär att du till exempel kan parkera från fredag till måndag.

Att Wäxjö låg i Hallands län hade jag ingeeeen aaaannning om :swoon: :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Freddy, lägg inte ut platsen för 17, jag gjorde det med Branteviks P-plats och nu får INGEN komma dit längre... Tja, man lär sig så länge man lever!!!
Haha... Tusen tack Ranko för ditt svar....
Detta att platser stängs för personbilar klass 2 har hbk en stor skuld i.
Jag har skrivit lite om detta i olika inlägg, men fått mycket dåligt gehör för min syn.
Konsekvens blindhet kallar jag detta för :eek::rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Han var nog bara avensjuk på din husbil :)
Han skulle så gärna ha en själv men är för "ekonomisk" (läs snål) för att slå till.
Och det tog sig detta uttryck denna gång.
Om han kommer tillbaka så säg "Jag flyttade ju på mig och kom precis tillbaka, såg du inte det?"
Ha en fortsatt härlig vår/sommar
Jag pratade för en stund sen med en HB ägare som står ca 500m längre bort på en parkering där hb också kan parkera, berättade för mig att mannen "hoppade" på dem också.... Tydligen är denne man en lite udda person som har utnämnt sig själv till "polisman"
Tyvärr har flera personer tagit illa vid sig när han provocerande anklagar hb folk...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Då tittar man på google..... Jag har strukit över texten så andra inte hittar till mitt smultronställe :applaus:
När jag inte behöver platsen mer skall jag lägga ut den här på forumets ställplatser.... Sen tar det inte lång tid innan det blir förbjudet för personbil 2 att parkera här..... På snack om dåligt beteende :eek::twitcy:

Visa bilaga 211042
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
en text på Google är ditt bevis....
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Såhär har Växjö kommun skrivit gällande sina parkeringar så vad jag tyder så kan det finnas begränsningar utan att det står vid stolpen. Detta skrev också @Kirsholm ovan.

Utanför parkeringszon 1 och parkeringszon 2, där särskild skyltning inte finns, får du parkera maximalt 24 timmar i sträck på vardagar. Undantag gäller dag före söndag och helgdag, vilket innebär att du till exempel kan parkera från fredag till måndag.
Halmstad t.ex har det ännu mer strikt
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Här är vad som gäller i muskatens fall!

Camping
16 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit för detta och på de tider av året, som kommunen bestämt.

sen ser du ju lätt, om det sitter skyltar där du är med innebörden att det är tillåtet.

ps. Glömde att du är förtjust i smily
:twitcy::wideeyed::msn_wall::msn_sleep::msn_weird::msn_dontknow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen