• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåliga navigationsappar

B

Bengt & Gunni

Guest
Efter att kört ca 300 mil genom tyskland o ner till södra frankrike med hjälp av sygic och copilot måste jag tyvärr konstatera att ingen av dom håller måttet.När dom behövs som mest t.ex i samhällen visar dom ofta in på konstiga omvägar.Har ibland hänt att efter en lång tur inne på smala gator är man sen tillbaks på den väg man var på.Sygik har vid ett par tillfällen ordinerat att göra en skarp vänstersväng på motorväg utan tillstymmelse till väg på vänstersidan.I rondeller får man ofta felaktig information.Man kan undra hur långt man kör i onödan.Vår sista etapp hit ca 42 mil blev 1, 5 mil längre tack vare alla felaktigheter.Det allvarligaste tycker jag är den osäkerhet som uppstår i städer med tät trafik när man inte har nån säker navigeringshjälp.Man tycker att utvecklingen borde gå mot bättre grejor, men min gamla garmin är i många avseenden bättre som navigationshjälp.Det borde väl finnas någon navigationsapp för android som fungerar.I övrigt har vi det bra här i Gruissan soligt o varmt.Ska åka moseldalen på hemvägen (om inte navigatorn villar bort oss)

Hälsar Bengt o Gunni

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dåliga navigationsappar

Jag har tyvärr samma erfarenhet av Sygic!
Jag gillar grafiken och de synliga intressepunkterna längs rutten men när man inte kan lita på vägvalet är det allvarligt.

Navigon fungerar bättre men har för få inställningar och Copilot litar jag inte på.
Den enda navigeringsapp som motsvarar förväntningarna är iGO om man inte ställer den på "kort" vägval. Dessutom är den lätt att planera vägval med och visar ett stort antal ruttalternativ. Enda plumpen är att vissa 80-vägar visas med hastighetsgräns 90 men det är tydligen kartleverantören Navteq som inte fått uppdaterade data från Vägverket.

C

cheetah1

Guest

Min Garminenhet gör så ibland också, fast det är sällsynt, man brukar komma dit man ska utan omvägar..

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Jag använder min tomtom xxl navigator i 3D sen kör jag på min Nexus 7 navigon i 2D.
Så jag har en kartbild så är det lättare att se om Tomtom hittar på något dumt som den kan göra ibland då följer jag Navigon istället.
:)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi har gjort samma resa plus Kroatien. 90% av resan med Sygic. Min Nokia med Navteqkartor rullade parallellt. Inga konstiga instruktioner förutom två gånger då Sygic ville att vi skulle se lite mer av Slovenien samt att vi skulle köra igenom centrala München, får skylla mig själv då jag lydde Sygic, både jag och Nokia tyckte att ett annat vägval hade varit bättre. Barnen fick lära sig nya svordomar i alla fall (genom München) :D

Peter :)

F

F.d. 52943

Guest

Körde med Sygic parallellt med Garmin i somras. Båda hittade på lite tokiga vägval då och då, fast oftare Sygic än Garmin.
Vid tvivelsmål följde vi för det mests Garmin. Uppskattade Sygic för bättre detaljrikedom inne i städerna.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Körde mycket i sverige och letade adresser för några år sedan, ca 25-50 adresser i veckan. Föredrar Navteqs kartor före Teleatlas då de hittade betydligt bättre. Men om man har postadressen så är Google maps suverän och hittar i stort sett varenda adress vilket ingen navigator klarar.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Föredrar också Navteqkartor. Copilot är helt OK och den som jag använder mest i Sverige. Sygic är dock helt överlägsen med samtidig visning av hastighet/ETA/avstånd till mål dessutom visas POI löpande. Rösten är tydligare och högre, i alla fall på min Nexus 7.
Skulle hemskt gärna testa IGO Primo, hoppas att marknadsläget (Android större än Apple) gör att den kommer även till Android.

Anders, är detta samma som den iGO du kör ? iGO primo israel. Kanske på gång ?

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders, är detta samma som den iGO du kör ? iGO primo israel. Kanske på gång ?

Svårt stt säga, den tycks inte funka på alal Androider. Kanske där skon klämmer att man måste specialskriva apparna för olika mobiltillvekare? Jag har stött på problemet med andra appar när jag försökt installera på mina Androider.

iGO till iOS finns i ett trettiotal kartvarianter, Israel är en av dem.

I

Ice-Man

Guest

Svårt stt säga, den tycks inte funka på alal Androider. Kanske där skon klämmer att man måste specialskriva apparna för olika mobiltillvekare? Jag har stött på problemet med andra appar när jag försökt installera på mina Androider.

Tillverkaren säger så här på sin hemsida:
"iGO My way navigation solution for Android is available to our business clients only."
Det finns tydligen sätt att "fulinstallera" iGO på Android, men då får man kanske räkna med att det inte riktigt fungerar som tänkt. Varför inte iGO europe finns på Google Play har jag ingen aning om - uppenbarligen finns det ju för "business clients"...

Så vitt jag vet så kör jag inte en enda specialskriven app för min Androidmodell, det bara fungerar. Måste faktisk säga att det ändå är rätt sällan man råkar ut för dåligt skrivna appar. Visst kan det finnas nån liten "hemmasnickrad" app full med buggar, men det hör inte till vanligheten om man vet vad man söker...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

"iGO My way navigation solution for Android is available to our business clients only."

Det finns tydligen sätt att "fulinstallera" iGO på Android, men då får man kanske räkna med att det inte riktigt fungerar som tänkt.

Aha :msn_idea: det är därifrån den kommer.
Jo, jag har sett "fulversionen" men aldrig fattat hur den skulle kunna portas från iOS till Android.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej jag har inte haft anledning att installera iGO för Israel då jag troligen aldrig kommer att köra där!

Dessutom funkar den inte för vissa Androider, Galaxy S4 är en av dem.

Jag har stött på många appar på Google Play som inte kunnat installeras på min Galaxy, jag har inte forskat i varför.

F

F.d. 25168

Guest

Jag har stött på många appar på Google Play som inte kunnat installeras på min Galaxy, jag har inte forskat i varför.

Står jo på Google play om din enhed er kompatibel, har nu ikke været udsat for det du skriver hverken på min S4 eller min Galaxy note 10.1.

Du tror ikke det er fordi du bruger dit Samsung kamera (har kun delvis specifikationen af en S4 ) måske de er nogle begrænsninger og derfor ikke kan bruges, som en normal smartphone.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du tror ikke det er fordi du bruger dit Samsung kamera (har kun delvis specifikationen af en S4 ) måske de er nogle begrænsninger og derfor ikke kan bruges, som en normal smartphone.

Jo, det brukar framgå på Google Play om enheten är kompatibel.
Det är inte bara på Galaxy Camera som i grunden är en S3 där jag stött på detta utan även på min senaste Huawei.

Toppen