Sv: Dålig värme i Truma värmare
Hej Daniel, jag hade också problem med min Truma 3002 värmare monterad i en Hymer. Den orkade inte hålla värmen om det var kallare ute än dålig svensk sommmar. Problemet var att den gick ner på sparlåga efter ca.15 min även om term.vredet stog uppåt max/10. När jag kollade under skalet upptäckte jag att termostaten inte var av den vanligaste sorten där patronen är placerad vid golvet (pos.1 på bilden). Den var istället monterad högst upp (pos.2).
Jag frågade Truma Sverige på mässan i Jönköping, men de visste inget om den placeringen av termostat ???
Eftersom termostaten tydligen fungerade men det blev för varmt så flyttade jag patronen till en lite svalare plats (pos.3), kappilärröret räckte men man får vara försiktig. Finjusteringen fixade jag genom att trycka alu.plåten åt vänster bort från värmekällan tills lågan gick ner på sparlåga när det blev ca. 20
° i bilen och vredet visar 4-5 på skalan.
Jag har frågat fler men inte fått någon förklaring på termostatplaceringen, den känner ju mer av hettan i värmaren än värmen i husbilen. Det är monterat elpatroner i värmaren, undrar om det har med saken att göra ? (Kanske någon som läser detta vet.)
Hur som helst, nu funkar det och du kan ju kolla om du har samma problem eftersom båda är monterade i en Hymer.
M.v.h. JANKRO.