• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme i Truma värmare

F

F.d. 1961

Guest
Hej Har precis kommit hem från en veckas semester i sälen. Hade provat min värmare att den fungerade innan men enbart att det starta. När jag kom fram så märker jag att den bara blir varm verkar inte som lågan blir når större när jag vrider på vredet ibland vart det lite varmare men inte så varmt som det borde bli vet ej exat vad den heter med den sitter i en Fiat Hymer 92. Tacksam för att alla tips / Daniel
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Fungerar gasolköket som det skall när värmaren går sä mycket den kan? Jag tänker på att du kan ha fel i tryckreduceringen. Om gaslågan i köket ändrar sig när du ändrar värmaren kan det vara ett sådant fel. Att byta en tryckreducerare är en billig åtgärd. Att se över pannans är omständigare. Du har väl inte butan i flaskan?
Lycka till
Jan-Evert
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Hej Daniel, jag hade också problem med min Truma 3002 värmare monterad i en Hymer. Den orkade inte hålla värmen om det var kallare ute än dålig svensk sommmar. Problemet var att den gick ner på sparlåga efter ca.15 min även om term.vredet stog uppåt max/10. När jag kollade under skalet upptäckte jag att termostaten inte var av den vanligaste sorten där patronen är placerad vid golvet (pos.1 på bilden). Den var istället monterad högst upp (pos.2).
Jag frågade Truma Sverige på mässan i Jönköping, men de visste inget om den placeringen av termostat ???
Eftersom termostaten tydligen fungerade men det blev för varmt så flyttade jag patronen till en lite svalare plats (pos.3), kappilärröret räckte men man får vara försiktig. Finjusteringen fixade jag genom att trycka alu.plåten åt vänster bort från värmekällan tills lågan gick ner på sparlåga när det blev ca. 20° i bilen och vredet visar 4-5 på skalan.
Jag har frågat fler men inte fått någon förklaring på termostatplaceringen, den känner ju mer av hettan i värmaren än värmen i husbilen. Det är monterat elpatroner i värmaren, undrar om det har med saken att göra ? (Kanske någon som läser detta vet.)
Hur som helst, nu funkar det och du kan ju kolla om du har samma problem eftersom båda är monterade i en Hymer.

M.v.h. JANKRO.

num-400.jpg
 
F

F.d. 1961

Guest
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Har precis varit och kollat min temostat sitter på golvet vid pos. 1 . kollade den när värmen var på med. Men den är kall pga att det drar ganska mycket under värmaren...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Ok. sorry, men det var ju värt ett försök i alla fall.
Har bara en sak till att föreslå. När man tänder lågan så håller man ju termostatvredet nedtryckt vid tändning plus fem-tio sekunder till för att lågan inte skall slockna, fjädrar vredet upp rejält till sin övre pos. när du släpper det och inte kärvar fast halvvägs för då kan man också få problem med "stora" lågan.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 1961

Guest
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Den fjädrar inte tillbaks måste dra upp den. så risken finns vel att den har kärvat fast. tror du att det är pga av det den inte funkar som den ska ??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Hej igen Daniel, Jag törs inte svara varken ja eller nej på din fråga. Jag har plockat sönder och lagat mycket som har med campingfordon att göra, men tyvärr aldrig "slaktat" en Trumavärmare helt nere vid vredet. Det som bör ske när du drar upp vredet helt efter att du tänt upp den är i alla fall att "stora" lågan skall flamma upp och inte gå ner på sparlåga förrän termostaten är nöjd med temperaturen i bilen.

JANKRO.
 
F

F.d. 1961

Guest
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Okej... får kanske ta och byta den. tusen tack för alla tips du har verkligen varit till stor hjälp även fast jag inte har löst problemet än tackar :) Daniel
 
F

F.d. 16346

Guest
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Okej... får kanske ta och byta den. tusen tack för alla tips du har verkligen varit till stor hjälp även fast jag inte har löst problemet än tackar :) Daniel
hejsan jag håller på dagligen att reparera värmare av alla de slag i ditt fall så tror jag att plasten har svällt i gasventilen detta är mycket enkelt att fixa själv steg 1är att ta av värmeskölden steg 2 är att kolla efter när du har tänt den och släppt upp pinnen om det går att lyfta den ca 1,5-3mm till i så fall skaffar du en flaska med teflånspray finns överallt idag spraya på den plastaxeln som rör sig när du trycker på pinnen upprepa denna prosedur tills att den löper hela vägen själv så har du nog löst ditt problem annars så kostar en ny ventil ca 1300kr det tar ca 2timmar att byta den med provkörning lycka till.
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Hej JANKRO

Jag har en Frankia-90 som jag köpte i höstas, denna hade samma montering och samma problem med värmen.

I denna vagn hade eltillsatsen eftermonterats -91 och enligt den monteringsanvisning som följde med då skulle termostaten (kapilärgivaren) bytas till en annan som följde med.
Och anledningen till detta var att den totala effekten av el + gas ej fick överstiga 3Kw.
Givaren skulle då placeras 200mm från kåpans sida och 15mm från kåpans framkant.
Detta skulle då förhindra att överhettningsskyddet löste ideligen.
Funktionen blev ju då att givaren fungerade mer som en tempbegränsare än en termostat.

För att få en bättre funktion på värmen har jag flyttat termostaten likadant som du har gjort med stor föbättring som följd, har dock ej kunnat testa fullt ut ännu då bilen nu är inställd för vintern.

Tackar för ditt tidigare inlägg vilket hjälpte mig att lokalisera problemet.

MVH putteelin
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dålig värme i Truma värmare

Hej putteelin, roligt att gamla inlägg dyker upp och visar sig ha varit till nytta. Det var alltså som jag misstänkte, att det hade att göra med elpatronerna i värmaren. Mystiskt att tre personer på Truma gick bet på frågan. Det är ju tyvärr bara att konstatera att temperaturen inne i husbilen finns det ju inte någon större kontroll på med orginalplaceringen av termopatronen även om anledningen är säkerhet mot för stark värmekälla.
Jag har bara använt min värmare med utetemp nedåt +4° och det verkade rätt o.k. Det jag tror man kan fortsätta med om placeringen inte verkar "räcka till" är att trycka aluminiumplåten där patronen nu sitter så långt åt vänster, bort från värmekällan som möjligt. Ev. en liten plåtbit mellan som värmesköld.
Det måste nog vara rätt många som har den här ombyggnaden på äldre bilar och som följd därav har usel värmeverkan med gasoldrift.

Ha det bra, så kan vi väl höras av om vi kommer på något nytt spännande. JANKRO.
 
Toppen