F
F.d. 2621
Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet
Visst ska man vara tuff vid vid kontraktsskrivandet, Bror, men därmed är det inte klart att det blir bra med bilens kvalitet och funktion vid och efter leveransen.
De stora problemen när köparen upptäcker brister är:
att bli enig med leverantören att det föreligger ett fel över huvud taget och vem som är ansvarig för att felet åtgärdas samt
om man inte uppnår enighet, vad gör man då? Vart kan köparen vända sig för att få hjälp med sin situation? ARN, konsumentskyddslagar, M, HBK el liknande ? Den eventuellt visade tuffheten vid kontraktsskrivandet är då sällan till någon hjälp.
Mig veterligt är "Sållet-tråden ....... nästa steg" det enda fallet inom HBK:s forums ramar som har hanterat ett allvarligt fel hos definierade bilar. Trådhållare "angan" har gjort ett bra jobb och fått 50 st medlemmar att anmäla sig och sina data till en lista, brev med beskrivning av problemen och krav på åtgärder och ansvarstagande från leverantörerna har sänts ut och ett otal telefonsamtal har förts i ärendet.
Resultatet av ovanstående är nedslående och nästan NOLL. Rykten har cirkulerat om viss attitydförändring men visat sig vara ogrundade. Många av de 50 har tröttnat på att vänta att något positivt skulle ske och sett till att få problemen åtgärdade på egen bekostnad.
För fyra dagar sedan efterlyste "angan" ev framgångar med Adria-bilar. Endast ett svar - från mig själv att "ingenting nytt på Dethleffs-fronten att rapportera". Håller tråden på att somna in? Det vore ett stort nederlag för oss konsumenter och en stor framgång för Fiat-organisationen och husbilsleverantörerna, som än en gång kan notera hur lätt det är att nonchalera konsumenter och därmed spara pengar.
Likväl tror jag på kraften i att göra gemensamma aktioner, i en eller annan form. Att som enskild konsument, mestadels engångskund, föra en tolkningsstrid mot större företag är alltför riskabelt och osäkert. Men en större grupp konsumenter kan mestadels få större respons för sin sak.
Visst ska man vara tuff vid vid kontraktsskrivandet, Bror, men därmed är det inte klart att det blir bra med bilens kvalitet och funktion vid och efter leveransen.
De stora problemen när köparen upptäcker brister är:
att bli enig med leverantören att det föreligger ett fel över huvud taget och vem som är ansvarig för att felet åtgärdas samt
om man inte uppnår enighet, vad gör man då? Vart kan köparen vända sig för att få hjälp med sin situation? ARN, konsumentskyddslagar, M, HBK el liknande ? Den eventuellt visade tuffheten vid kontraktsskrivandet är då sällan till någon hjälp.
Mig veterligt är "Sållet-tråden ....... nästa steg" det enda fallet inom HBK:s forums ramar som har hanterat ett allvarligt fel hos definierade bilar. Trådhållare "angan" har gjort ett bra jobb och fått 50 st medlemmar att anmäla sig och sina data till en lista, brev med beskrivning av problemen och krav på åtgärder och ansvarstagande från leverantörerna har sänts ut och ett otal telefonsamtal har förts i ärendet.
Resultatet av ovanstående är nedslående och nästan NOLL. Rykten har cirkulerat om viss attitydförändring men visat sig vara ogrundade. Många av de 50 har tröttnat på att vänta att något positivt skulle ske och sett till att få problemen åtgärdade på egen bekostnad.
För fyra dagar sedan efterlyste "angan" ev framgångar med Adria-bilar. Endast ett svar - från mig själv att "ingenting nytt på Dethleffs-fronten att rapportera". Håller tråden på att somna in? Det vore ett stort nederlag för oss konsumenter och en stor framgång för Fiat-organisationen och husbilsleverantörerna, som än en gång kan notera hur lätt det är att nonchalera konsumenter och därmed spara pengar.
Likväl tror jag på kraften i att göra gemensamma aktioner, i en eller annan form. Att som enskild konsument, mestadels engångskund, föra en tolkningsstrid mot större företag är alltför riskabelt och osäkert. Men en större grupp konsumenter kan mestadels få större respons för sin sak.
Senast redigerad av en moderator: