• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Visst ska man vara tuff vid vid kontraktsskrivandet, Bror, men därmed är det inte klart att det blir bra med bilens kvalitet och funktion vid och efter leveransen.

De stora problemen när köparen upptäcker brister är:
att bli enig med leverantören att det föreligger ett fel över huvud taget och vem som är ansvarig för att felet åtgärdas samt

om man inte uppnår enighet, vad gör man då? Vart kan köparen vända sig för att få hjälp med sin situation? ARN, konsumentskyddslagar, M, HBK el liknande ? Den eventuellt visade tuffheten vid kontraktsskrivandet är då sällan till någon hjälp.

Mig veterligt är "Sållet-tråden ....... nästa steg" det enda fallet inom HBK:s forums ramar som har hanterat ett allvarligt fel hos definierade bilar. Trådhållare "angan" har gjort ett bra jobb och fått 50 st medlemmar att anmäla sig och sina data till en lista, brev med beskrivning av problemen och krav på åtgärder och ansvarstagande från leverantörerna har sänts ut och ett otal telefonsamtal har förts i ärendet.

Resultatet av ovanstående är nedslående och nästan NOLL. Rykten har cirkulerat om viss attitydförändring men visat sig vara ogrundade. Många av de 50 har tröttnat på att vänta att något positivt skulle ske och sett till att få problemen åtgärdade på egen bekostnad.

För fyra dagar sedan efterlyste "angan" ev framgångar med Adria-bilar. Endast ett svar - från mig själv att "ingenting nytt på Dethleffs-fronten att rapportera". Håller tråden på att somna in? Det vore ett stort nederlag för oss konsumenter och en stor framgång för Fiat-organisationen och husbilsleverantörerna, som än en gång kan notera hur lätt det är att nonchalera konsumenter och därmed spara pengar.

Likväl tror jag på kraften i att göra gemensamma aktioner, i en eller annan form. Att som enskild konsument, mestadels engångskund, föra en tolkningsstrid mot större företag är alltför riskabelt och osäkert. Men en större grupp konsumenter kan mestadels få större respons för sin sak.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
FRIA ORD. Caravanbladet.

TACK CARAVANBLADET,som vågar lyfta fram att Fiat återkallar så många av sina nya DUCATO-bilar.Mycket bra gjort. Det kommer säkert att uppskattas av många både blivande och nyblivna köpare och visar dessutom på tidningens opartiskhet.

Att få problem med en ny dyr bil, vilket fabrikat det än må vara, är alltid otrevligt. Att dessutom behöva tvista med en märkesverkstad som kanske förnekar tillverkningsproblem kan få den mest tålmodige att se RÖTT.

Fortsätt att berätta om fabrikationsfel och återinkallningar som hittills varit en HEMLIG avdelning och som sällan kommer fram offentligt. Det finns säkert massor av liknande fabrikationsproblem på chassiet och bodelen hos både husbilar-husv. Dessutom på såväl importerade som svensktillverkade fordon Husb-husv är ju trots allt byggda enligt PRINCIPEN så mycket utrustning som möjligt till LÄGSTA MÖJLIGA PRIS OCH VIKT.

Husbilarna byggs oftast på bilmärken som inte heller gjort sig kända för superkvalitet under åren. Om jag förstår rätt så ska en kund som får problem med till ex, en tyskbyggd svensksåld husbil på Fiatchassi vända sig till den svenska återförsäljaren. Är det inte så att återförsäljare oftast endast kan eller vill åtgärda fel på BODELEN och inte befattar sig med BILDELEN. Svenska återförsälj ska då vända sig till tillv, i Tyskland, som i sin tur ska vända sig till Tyska Fiat eftersom det är därifrån bilen levererats till fabriken i Tyskland.

När kontakterna är klara antar jag att bilen inte ska sändas åter till Tyskland för rep av till ex fel på motor eller växellåda utan lagas på märkesver. Svenska Fiat. Blir det hela en uppgörelse mellan tysk och svenska Fiat är det enklare att åtgärda garantifel på husbilar som tillverkats i Sverige eftersom chassierna förhoppningsvis levererats av svenska generalagenter.

Problemen som jag beskriver ovan måste väl gälla alla utländska tillv. av chassin och inte bara FIAT. DEN SOM HAR SKRIVIT DETTA ÄR MED I CARAVANCLUB, LASSE H.
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

SVAR FRÅN RED C-BLADET.

Konsumenträttsligt är det ingen tvekan om att allt ANSVAR för att hantera eventuella problem ska hanteras av det företag som sålt och levererat en vara.

När det gäller husbilar finns det idag flera leverantörer som kompletterat sina företag med egna bilverkst. oftast auktoriserade av Fiat. Turerna mellan Fiat, husbilstillv. och svenska importörer och handlare är inte helt enkelt att reda ut. Teoretiskt ska besked till husbilstillv. som sedan ser till att informationen når husbillsköparen via den nationella leverantören av husbil.

Det kan vara en lång kedja från italien via små tillverkare, importörer och leverantörer innan ett besked om att en bil behöver repareras verkligen når den som kör fordonet. Ur den aspekten blir kedjan kortare för den som köpt en husbil som är både tillverkad och levererad i sverige. I princip sker inga rep, av det här slaget innan FIAT I ITALIEN tagit på sig de kostnader som det handlar om.

Slutligen, visst uppstår det fel på alla bilar men ett antal sökningar på INTERNET visar att FIAT DUCATO, även räknat i procent ligger risigt till i statistiken. DET finns fler märken med mer nöjda kunder, men då finns det också ekonomiska argument som talar för att de bilarna håller högre kvalitet. AV HÅKAN JOHANSSON CARAVANCLUB.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Bra skrivet och sammanfattat, Bosse rör!! Du har en helintegrerad 03-bil ser jag, och du har därför inte berörts av "Sållet"-problematiken, men det bör ju vara intressant läsning också för dig ändå.

Den problematiken och hur den har hanterats av inblandade parter är ju av allmänt principiellt intresse, eftersom det kan komma att handla om vilka andra problem som helst på husbilar och husvagnar. Därför bör våra intresseorganisationer verka för att det skapas regler till stöd för enskilda konsumenter i tvistsituationer. Caravan Club vågar påtala dessa brister; HBK:s ledning har avvisat tanken att göra det på grund av att man inte anser sig ha erforderliga resurser att bemöta eventuella juridiska motåtgärder åtgärder från berörda leverantörer samt att HBK:s programförklaring inte omfattar den typen av frågor.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Hej
Har en Hobby halvintegrerad, Fsc 650. . Modell 2006. Köpte den ny. Har nu haft den i 1,5 år. Kört ca 1200 mil runt halva Europa. Husbilen är med Ford-chassie. Har inte haft( ta i trä) något problem alls med bilen.
Härlig att köra. Motorn 125 hk räcker väl till. Är faktiskt fövånad över hur pigg den är.
Kör ändå annars bil med över 200 hk. Motorn går jämt och mjukt. Bränsleförbrukning ca 0,9 l/ mil.
Det regnar INTE in i motorrummet, trots förvaring utomhus året om. Allting fungerade från början. Har inte en enda gång behövt anlita verkstad.
Det finns kanske anledning till att Ford Transit blev "truck of the year" 2006.
Är förvånad över att människor som Aldrig skulle köpa en Fiat-personbil, går och köper en husbil för 6-700.000:- baserad på fiat.
Är också förvånad över vissa husbilsmärken ( även Svenska) utger sig för att vara "kvalitets vagnar" när man bygger på Fiatchassie.
Ett stort tack till Vinslövs Fritidscenter, som rekommenderade Fordchassiet trots att denna modell var billigare.
Vis av erfarenheten.

Alltid en Ford på våran gård. (eller kanske en Mercedes)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Ja så kan det vara när inte haspen är på Fiat Renault och Ford alla goda ting är 3
Vad skall man välja försäljaren vill ju sälja det du tror är bäst eller vad han ser som bästa för sin egen del. Så han vänder nog kappan efter vinden det säjs ju Att Forden är 100000kr billigare än övriga märken är de övriga 100000kr bättre?
Jag har en Ford med hobby bygge jag är till fullo nöjd med min så jag behöver inte tro det gör man i kyrkan här får man veta.
Kram på er.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Såg att Solifer har kommit med en helt ny serie husbilar.
PÅ FORDCHASSIE. Bra priser. 470 000:- för 6,85 metrs.
Om fiats chassie är dyrare tror jag inte att de flesta tillverkare skulle använda deras chassie.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Kanske vore detta ett fall för Sverker Olfsson i +
Jag skrev till honom det låter intresant är det svar jag fått ju flera som hör av sig dit måste ge resultat.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Hej! Nu ä dä min tur!

Köpte våran Renault 3.0 ny 2005 och har sedan första april samma år kört 4500 mil på alla typer av vägar. Där sa ja nog lite för mycket för vi undviker grusvägar. Bilen har dragit i sig 0,97 i snitt å det är jag nöjd med. På verkstaden har vi endast varit vid det årliga oljebytet, å det är för att få stämpeln i service boken. Som ni säkert förstår så är vi gôr nöjda med vår Renault.

hälsningar Bill
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Kan bara hålla med, förstår inte heller att man kan köpa en husbil för 600-700 000 kr baserad på
Fiat.
Tyvärr också vis av erfarenheten.
Anser att Fiat idag motsvarar 50-talets engelska bilar.

Hade bara problem med min Euramobil.
Mvh


Mvh
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Den man ÄLSKAR AGAR MAN !


MVH / 571 :mcride:



Det vara lika resultat om VOLVO V 70, man får ta allt som det är.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Sven Eric, vad var det för fel på din Euramobil. Nilsman
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Hej Husbilsvänner!
Ett inlägg i debatten om dålig reklam för Fiat.
Fiat var först med att presentera ett godkänt chassi för husbilar och har därmed funnits längst på marknaden,för serietilverkade husbilar. Man kan säga att Fiat lett utvecklingen i många år.
Fiat har bla. tillsammans med Mitsubishi,( Världsledare på diselmotorer) tagit fram den sk. Comonraildiseln med multiinsprutning. Fiat är Eurpas största enskilda bilmärke och med 80 % av marknaden, ledare på husbilar. Därmed inte sagt att man inte kan åka Mercedes, Renault, eller Ford. Det är många parametrar som styr när man väljer husbil, vad hjälper statistiken när man står utmed Autoban och väntar på Adac. Har man möjlighet ska man följa sin tro.
När vi beslöt att skaffa husbil började vi med att kolla med husbilsägare och bil-killar b.la bilmekar vi känner som jobbar med berörda märken. Vi, var inne på att de skulle va Mercedes, men, Vad ska vi ha? Förslagen på bodelsmärken var flera men genomgående för bildelen var svaret, Fiat. Det blev en privatägd Fiat 95,a som gått ca. 10000 och som vi körde tre-tusen mil, Nu är vi inne på en ny Fiat som vi redan kört 1000 mil med, peppar, peppar, utan bekymmer. I köpet ingick det sk. åtgärdspaketet, från Fiat dvs. några plastlock och kåpor samt en el-uppvärmd slang för vevhusventilationen.

Ps. Grannens SAAB har en Fiat dieselmotor

Mvh. Mr Miller. Åker Fiat och läser Caravanbladet.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Man vi måste väl alla erkänna om vi fick välja helt fritt, så kulle vi väl nästan alla,välja Mercedes, eller isåfall, varför inte ??

Roger
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Tänk vilken social funktion som FIAT haft och har på denna hemsidan. Många har fått chansen att tala om hur fantastisk fin den egna husbilen är och vilket skräp majoriteten av husbilsägarna har.
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Om man köper en Fiat med 2,2 l motor får man en Fordmotor på 102 Hp och framhjulsdrift vilket räcker till för de flesta husbilar med lightchassi, har nu kört min bil 1200 mil sedan 070605, med låg bränsleekonomi c:a 0,88 l/mil vid 90 km. Jag har både farthållare och ac i bodel vilket vi använder flitigt! kAN EJ KLAGA PÅ FIAT, men som vanligt skiljer jag mig kanske från övriga!
M.V.H.
Fri-herren m. familj!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Friherren, nu har jag nog lite svårt för att hänga med, men är det en Fordmotor i Fiat ?
Det var en nyhet, åtminstone för mig..

Mvh
Dag
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Bäste hundvakten!
Du är välkommen att undersöka saken själv hos mig! På Oljetråget står det Ford samt på oljefilterhållaren står det också FORD. Har senast idag varit och fått åtgärdade recalls i KALMAR på ÅKESONS BIL som är auktoriserad FIATVERKSTAD och frågade då efter OLJEFILTER men dom tyckte liksom jag att det var bättre att köpa det hos Ford eftersom de inte lagerförde detta p.g.a. att det inte är en speciellt vanlig kombination av chassi och motortyp. I FORDS utförande utvecklar denna motor 110 hp och kallas TCDI.Då jag själv bedrivet bilverkstad under många år är jag inte ute efter att driva med någon, men däremot kritisk mot allt jag ser och hör precis som du!
M.V.H. Fri-herren m. familj!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen