• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig radiomottagning...

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jag har fruktansvärt dålig mottagning på radion i husbilen.
Det är väl iof ingen värstingstereo, men lite bättre borde det vara.
Det sitter en antenn fäst i kanten av vindrutan, den verkar vara aktiv men funkar inget vidare. Nån som kan tipsa om nån bra antenn som går att tex gömma under huven? Jag vill ogärna göra hål för den i kaross eller bodel.
Borde finnas nån med bra antennförstärkare tycker jag.

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Dålig radiomottagning...

Om det är en Bluepunkt antenn, har du startat den?
Finns en pytteliten knapp på sidan och den ska lysa svagt blått när den är i gång.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Om det är en Bluepunkt antenn, har du startat den?
Finns en pytteliten knapp på sidan och den ska lysa svagt blått när den är i gång.

Jag har för mig att den lyser, fast grönt?
Ska hämta bilen från vintervilan i veckan, får kolla då!
Jag TYCKER att den borde vara bättre än den är, så det kan ju vara så enkelt!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Sätt en aktiv yttre antenn högt upp på bilen så får du bra mottagning överallt. :)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Jag har fruktansvärt dålig mottagning på radion i husbilen.
Det är väl iof ingen värstingstereo, men lite bättre borde det vara.
Det sitter en antenn fäst i kanten av vindrutan, den verkar vara aktiv men funkar inget vidare. Nån som kan tipsa om nån bra antenn som går att tex gömma under huven? Jag vill ogärna göra hål för den i kaross eller bodel.
Borde finnas nån med bra antennförstärkare tycker jag.
Hej
Hade exakt samma problem med vindruteantennen, hittade ett radiouttag på förstärkarboxen till TV antennen(Televes Omninova), kopplade in radion där o fick kanonmottagning.

Hejs
Claes 105

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Förra året fick jag bara in Norge på radion, fast mycket brusigt. Då gjorde jag en återställning, en liten infälld knapp på baksidan av radion, och si - då fungerade den igen!

F

F.d. 53078

Guest

Om vi pratar om en bra radioantenn för FM motagning sá pratar vi om frekvensen som vi tar emot pá FM bandet 88-108Mhz. Ett medeltal 98Mhz

landa = med C delat med f det blir dá 305.91 Cm detta blir en antenn ganska láng för en bil sá vi delar det med 1/4 landa och fár dá 76.5 Cm.
Detta är längden pá antennen som skall sticka upp ifrán en ordentlig jordad yta.
Dom antenner som limmas i rutan är kortare än en 1/8 dels landa och har en dálig jord.
Samma sak gäller för alla antenner.

F

F.d. 58652

Guest

Hade samma problem i vår Rimor.
Testade att montera en standard (Biltema) antenn upptill i vänster övre förvaringsutrymme.
Mottagningen blev klart bättre.

Bilagor

• P1000606.JPG
    P1000606.JPG
    4 MB · Visningar: 42

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Testade att montera en standard (Biltema) antenn upptill i vänster övre förvaringsutrymme.

Ah, smart placering!
Det får väl bli nåt sånt kanske.
Man kan väl utgå från att ni har samma antenn som vi, så då är den väl inte bra helt enkelt.

F

F.d. 53078

Guest

Det ár ingen smart placering av en antenn för radiomottagning.
1 Antennen sitter utan jodning, bara en liten plátbit
2 Den sitter inne i en husbil med plát som skärmar bort radiovágor
3 Den sitter längs med en plát som skärmar antennen.

En Antenn bör sitta fritt ávanför plát och jordad, dessutom bör en FM antenn sitta med en lutning av 45º för att ge bäst mottagning av horisontella vertikala och cirkulära radiosándare.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Den sitter i "näbben" = ingen plåt.
Jorda den är ju ganska enkelt, även om jag inte kan tänka mig att det behövs för mottagningsförmågan. Ska vara för avstörning då kanske.
Att den sitter i fel vinkel har väl inte heller så vansinnigt stor betydelse, jag tror det kompenseras av att den är ganska lång.

Hur som helst så fungerar det ju tydligen... :rolleyes:

F

F.d. 53078

Guest

Jorda ár inte sá enkelt antennen är konstruerad för att ha ett jordplan som en stor metallplatta som bilens metall.
Avstörning ?
Antennmotagningen mäts i dB mikrovolt , skillnaden att ha antennen monterad korrekt eller i trä inne i husbilen ligge pá Ca 15-20 db.
dB som dom flesta vet är en logaritmisk potensial. I detta fall var 3e dB är en fördubbling av signalen.

Hur mycket signal du behöver är naturligtvis beroende hur du lyssnar.
Lyssnar du endast pá stora nationella stationer sá behöver du inte perfekt signal. Lysnar du pá lokala radio och kör sá är det en god investering att montera antennen som den är tillverkad för.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jo visst.
Men eftersom jag som sagt inte vill göra hål i varken plåt/kaross eller bodel så är det ju inte ett alternativ. Jag provar tywes förslag som ju uppenbarligen funkar bättre än det som sitter där nu.
Tack för info iaf! :)

Toppen