• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning på radion

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du skriver att du bytt antennen och stereon. Sedan skriver du att du vill byta stereo för att få blåtand. Vet inte vad du menar med bytt antenn, är det sprötet bara? Mitt förslag är att byta antenn med antennfot och kabeln i hela sin längd in i stereon. Kan finnas skarvar och övergångskontakter raka eller vinklade in i stereon. Allt där byter du.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Du skriver att du bytt antennen och stereon. Sedan skriver du att du vill byta stereo för att få blåtand. Vet inte vad du menar med bytt antenn, är det sprötet bara? Mitt förslag är att byta antenn med antennfot och kabeln i hela sin längd in i stereon. Kan finnas skarvar och övergångskontakter raka eller vinklade in i stereon. Allt där byter du.
jag har bytt stereo två gånger så det är tredje som jag har nu! så skriver jag att jag förmodligen måste byta för att få blåtand för jag vet inte om jag har det! och jag vet inte vad det är heller så därför tror jag att man måste ha en ny stereo för att få blåtand eller så har jag alldeles fel! antenn har jag bytt spröt och kabel ända in i stereon. jag kan ingenting om det här därav mina dumma frågor. tack för svar
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
En aktiv antennförstärkare löste våra problem.

Vi bytte även några USB cigproppar, bara att ställa sig på ett ställe med svag radiomottagning och prova sig fram. När det gäller de billigare sorterna kan två till det yttre identiska störa helt olika. Minst störnigar eller rättare sagt i princip störningsfria av de jag testat är samsung vita med snabbladdning och Totom.

Hälsningar
Peter
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
En aktiv antennförstärkare löste våra problem.

Vi bytte även några USB cigproppar, bara att ställa sig på ett ställe med svag radiomottagning och prova sig fram. När det gäller de billigare sorterna kan två till det yttre identiska störa helt olika. Minst störnigar eller rättare sagt i princip störningsfria av de jag testat ärPopcornmaskin vita med snabbladdning och Totom.

Hälsningar
Peter
tackar för tips
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Och du har köpt en FM antenn och inte en DAB antenn? Har du flera bilstereo så kan du prova dom utanför bilen med ett bilbatteri och antenn. Och du har koll på frekvenserna? Frekvenstabeller radio För att felsöka så krävs det en mätmottagare och det är antenn gubbarna som har det Sök installatör | CANT men det kostar ju med ett sådant besök. Har du ingen TV reparatör på orten? Som lagar TV, stereo o.s.v. dom är riktigt duktiga.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Och du har köpt en FM antenn och inte en DAB antenn? Har du flera bilstereo så kan du prova dom utanför bilen med ett bilbatteri och antenn. Och du har koll på frekvenserna? Frekvenstabeller radio För att felsöka så krävs det en mätmottagare och det är antenn gubbarna som har det Sök installatör | CANT men det kostar ju med ett sådant besök. Har du ingen TV reparatör på orten? Som lagar TV, stereo o.s.v. dom är riktigt duktiga.
ja du jag vet inte om det är fm eller dab! men det var ett bra förslag jag ska fara till en reparatör det borde ju vara lättas det. tack
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är få förunnat att ha tillgång till en Televés H-60 Advance. Men du kan köpa en FM-antenn - DAB/FM-antenner och övergångskontakt till din bilstereo. Jag kopplade upp (2m över mark) det precis och fick 45,5 dB mikrovolt från Hörbysändaren 2 mil bort. Då skall mono FM radio funka enligt standarden, men för stereo så måste man över 50dB mikrovolt. Ser att du har en sändare i Kramfors/Lugnvik, men jag har inte kollat på deras uteffekter.
IMG_6073[1].JPG
IMG_6072[1].JPG
 
Toppen