• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning på radion

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag har väldigt dålig mottagning på radion då jag är ute och kör! jag har bytt antenn och stereon och dragit extra jordkabel till karossen! vad kan jag göra mer? någon som har något förslag? jag kan ingenting om sånt här så förklara gärna så enkelt som möjligt. häls Ruben
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Jag köpte en aktiv fönsterantenn som fästs invändigt på glasrutan, kopplas till blå/vit kabel från bilradion. Det b(lev skillnad för mig.

//Kent
jag köpte en fönsterantenn men det funkade inte men jag kommer inte ihåg om jag kopplade den till antenn uttaget på stereon eller till några kablar! jag får kolla det. Tack för tipset
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
ok! ja nu då du säger det så kör jag gps på usb! har du något förslag vad jag ska köpa för usb laddare?

Egentligen inget bättre råd än att välja ett känt fabrikat. Börja med att testa att ta bort USB-laddaren i ciguttaget, och lyssna om det blev skillnad i radion.

Min radiomottagning är fortfarande inte riktigt bra. Blev dock betydligt bättre med annan 2A laddare till paddan, som är min GPS.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi hade verkliga problem 2014 när vi köpt vår nya bil. Radion fungerade mycket dåligt. Leverantören provade med nyantenn, speciella filter, etc. Efter mer än ett år var det någon klurig person på verkstaden som sa att DRL-ljusen kan skapa störningar. Verkstaden bytte alla ingående delar i DRL-installationen och då försvann allastörningar.
Konklusion: Kolla LED-belysningen om du har sådan.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Vi hade verkliga problem 2014 när vi köpt vår nya bil. Radion fungerade mycket dåligt. Leverantören provade med nyantenn, speciella filter, etc. Efter mer än ett år var det någon klurig person på verkstaden som sa att DRL-ljusen kan skapa störningar. Verkstaden bytte alla ingående delar i DRL-installationen och då försvann allastörningar.
Konklusion: Kolla LED-belysningen om du har sådan.
nä inga led lampor! men ibland blir man frustrerad man provar allt men får inte till det ändå
 
F

F.d. 32985

Guest
I vår förra bil var radion lika dålig och gav upp efter ett tag då det inte blev bättre vad vi än gjorde och därmed valde vi ett annat sätt. Vi köpte 3,5 mm kontakt likt denna, Ljudkabel med 3,5 mm-kontakt - 3,5 mm-kablar
Denna kopplade vi mellan stereon och telefonen och kunde därmed lyssna på radion från telefonen i bilens högtalare.

I vår nya bil slipper vi sladden och kan istället strömma radion i telefonen till bilens stereo och därmed få ut ljudet i högtalarna. Har inte ens provat antennen i vår nya bil utan kör enbart på ovan skrivna sätt.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
I vår förra bil var radion lika dålig och gav upp efter ett tag då det inte blev bättre vad vi än gjorde och därmed valde vi ett annat sätt. Vi köpte 3,5 mm kontakt likt denna, Ljudkabel med 3,5 mm-kontakt - 3,5 mm-kablar
Denna kopplade vi mellan stereon och telefonen och kunde därmed lyssna på radion från telefonen i bilens högtalare.

I vår nya bil slipper vi sladden och kan istället strömma radion i telefonen till bilens stereo och därmed få ut ljudet i högtalarna. Har inte ens provat antennen i vår nya bil utan kör enbart på ovan skrivna sätt.
jag får pröva det om jag inte får till det! tack för tipset
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
På vår bil har jag limmat på en metallbit (1).

På den har vi två antenner med magnetfäste:

(2) Rundradioantenn som gav 4 ggr så många radiokanaler med perfekt mottagning än innan.


(3) En 4G MidiMag-antenn till routern som ger bättre mottagning än bara mobilen i bilen.

Routern klarar att vara inkopplad på bilens 12V system (14V).

TP-link Archer MR400 4G-router med modem AC1200



1617881675332.png
 
Senast ändrad:

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
På vår bil har jag limmat på en metallbit (1).

På den har vi två antenner med magnetfäste:

(2) Rundradioantenn som gav 4 ggr så många radiokanaler med perfekt mottagning än innan.


(3) En 4G MidiMag-antenn till routern som ger bättre mottagning än bara mobilen i bilen.

Routern klarar att vara inkopplad på bilens 12V system (14V).

TP-link Archer MR400 4G-router med modem AC1200



Visa bilaga 208525
perfekt! bra att ha många alternativ så man kan prova sig fram. tack för tipset! snygg bil!
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi har heller ingen bra mottagning i vår bil en plåtis fiat ducato -17
Vi gör som så att vi kör via nätet på mobil vidare över blåtand till bilstereon fungerar jättebra och alla radiokanaler även lokalradion från sin hemort kommer man åt så länge mobilen har täckning. En fördel att detta också fungerar utomlands
Extra tips finns många bra poddar finns att lyssna på
Mvh Hasse
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag är inte så duktig på sådana grejor! jag förmodar att jag måste byta till nyare stereo om man ska ha blåtand? jag har bara gamlare grejor!
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Toppen