• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla i kylskåp vid gasoldrift

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
 

Bilagor

  • IMG_3171.JPG
    IMG_3171.JPG
    1,3 MB · Visningar: 124
  • IMG_3173[1].JPG
    IMG_3173[1].JPG
    1,1 MB · Visningar: 124
  • IMG_3174.jpg
    IMG_3174.jpg
    55,7 KB · Visningar: 125

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja samma erfarenhet här, Madde Malte.
det roliga är att bromsrör på Biltema passar, de är av en kopparlegering.
ett på 1 - 1,5 meter med 10 mm kopplingar i båda ändar gör att man slipper problemet i all framtid.
Är röret för långt, gör några böjar bara.

Roysan
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi fick dålig effekt på vår kylskåp den 26/4. På plats lossade en kompis på styrkontakten till electroniken. Då gick det igång. När jag kom hem blåste jag rent i hela utrymmet och till sist i det yttre hålet på brännaren och vipps, stora lågor igen. Från +30 grader till +5 i tom kyl på 8 tim. Vredet på 25%, dvs kl 3.
1652290548124.png
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ser brännaren ut som bilden i Gunillas Kenth:s inlägg skall den ge en 2 - 3 cm hög låga och brusa hörbart.
Hålen som man blåser i och håller för är luftintag, gasen blandas med luft innan den når själva brännaren där det står damm.
Blåser man så kommer ev smuts i munstycket att blåsas tillbaka i gasröret. Risken är att det åter hamnar i munstycket efter en tid.
Men man blåser såklart rent där lågan skall brinna, från ev sot.
Man måste nog bruka tryckluft, räcker inte att blåsa med munnen.

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tänk på att gaslågan skall åstadkomma motsvarande 100 - 150 W effekt. Dvs ungefär som vid 12 V eller 230 V drift.
Jämför värmen från en 100 W glödlampa, så skall värmen verkligen kännas.
För att få den värmen krävs nog den större lågan jag nämner.

Att hålet i munstycket är fyrkantigt har jag aldrig sett.
Men jag har inte mekat mer än med egen bil och några kompisars bilar med kylskåp.
Och genom luppen ser hålet tydligt runt ut.

Men det kan ju finnas andra fabrikat som har konstrat till det med fyrkantigt hål, svårt att borra.....

Men det förekommer en myt, som säger att man kan inte rensa ett sådant munstycke utan måste köpa ett nytt.
Myten kan säga att hålet är taggigt, men har inte hört om fyrkantigt.

Roysan
Har sett tusentals munstycken och hållet är runt, har nämligen jobbat i det närmaste hela mitt vuxna liv på Electrolux i Motala där vi tillverkade gasol kylskåp till amerikanska husvagnar och husbilar givetvis
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för det Zlatko! det bekräftar min tes att detta med fyrkantiga, eller stjärnformade hål i munstycket är en MYT!
Myten säger även att munstycket ej kan rensas, man måste köp ett nytt för flera hundra kronor, en MYT, (läs skitsnack).
Finns även tecken på att folk försöker sig på att förklara varför det skulle vara en speciell form på munstycket.

Inget annat än ett borrat hål med rätt diameter, som har till uppgift att leda fram rätt mängd gas för blandning med luft och förbränning.

Samma gäller för de förr så populära GASOL-grejerna från PRIMUS. Blå gasflskor och en mängd olika brännare för hårdlödning, skidvallning, kokning etc. Dessa har runt hål. En kompis till min far jobbade till och med på PRIMUS i Hagfors, och han fick en liten förpackning med små borrar, jag har dem än, borrar med diamteer 0,1 och uppåt med 0,05 mm steg. De är tunnare än knappnålar, förstår dock inte hur borrmaskinen skall se ut. Där jobbade folk som munstycksborrare, 8,5 timmar per dag.

Att rensa munstycket, kan medföra att hålet ryms upp, (fint ord för att göra det större) Smutsen sitter inte hård utan det kan räcka att putsa lite med en tops. det kan dock vara lite fett, eller oljigt, så kanske lösningsmedel är bra att tvätta det i. En tunn koppartråd kan funka om man vill rensa. Blåsa, och besikta med lupp. Vanligen ramlar smutsen bort när man hanterar munstycket.
Luppen däremot är ett utmärkt verktyg, även ute i naturen vid sidan av nattparkeringen, för att se på naturens under på fjället.

Anteckna numret på munstycket om du tar ut det. Underlättar om du tappar bort det och behöver köpa ett nytt.

Roysan
 
Toppen