• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla i kylskåp vid gasoldrift

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
 

Bilagor

  • IMG_3171.JPG
    IMG_3171.JPG
    1,3 MB · Visningar: 124
  • IMG_3173[1].JPG
    IMG_3173[1].JPG
    1,1 MB · Visningar: 124
  • IMG_3174.jpg
    IMG_3174.jpg
    55,7 KB · Visningar: 125

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
Att bilen lutar är inte bra vid gasoldrift, pröva att ställa den rakt! :)
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.258
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael


Ja du har ju redan fått svar om lutningen, jag kan tillägga att om vår bil står helt rakt så är det inga större problem att den kommer ner i -20 i frysen och 0 (gasoldrift) i kylen men står den snett så vill den inte mera än - 10 och kanske +8 i kylen, vid eldrift är den mera tolerant.

Edit: Det är inte alltid att kylen ger "bäst" och kallast när kylereglaget står på max utan det beror på yttertemperaturen också ska tilläggas.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja du har ju redan fått svar om lutningen, jag kan tillägga att om vår bil står helt rakt så är det inga större problem att den kommer ner i -20 i frysen och 0 (gasoldrift) i kylen men står den snett så vill den inte mera än - 10 och kanske +8 i kylen, vid eldrift är den mera tolerant.

Edit: Det är inte alltid att kylen ger "bäst" och kallast när kylereglaget står på max utan det beror på yttertemperaturen också ska tilläggas.
Håller med föregående. Jag fick bättre kyla vid läget 3 av 7.

Sen tar dessa kylar ibland 24 timmars drift innan kylan har satt sig. Och manualen är noga att påpeka att kylen ska stå rakt...
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
Hej jag hade samma fel som du. På. Vår kyl Dometic RMDT 8505. Från 2016 med samma brännare som du har. Jag blåste rent brännaren o skorstenen med tryckluft sen trodde jag att problemet va löst. Men ack nej efter att kylen gått över natten på gasol så var det fortfarande ingen kyla i skåpet. Idag var jag o satte i en ny brännare och prövade den 1 timma och det blev både kallt i kyl och frys. Byt brännare så är säkert problemet löst....

........ Micke
 

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
Hej jag hade samma fel som du. På. Vår kyl Dometic RMDT 8505. Från 2016 med samma brännare som du har. Jag blåste rent brännaren o skorstenen med tryckluft sen trodde jag att problemet va löst. Men ack nej efter att kylen gått över natten på gasol så var det fortfarande ingen kyla i skåpet. Idag var jag o satte i en ny brännare och prövade den 1 timma och det blev både kallt i kyl och frys. Byt brännare så är säkert problemet löst....

........ Micke
Hej Micke. Tack för tipset. Ställer mej dock frågande till att byta brännare. Det är ju ingen avancerad historia, ett rör med massa småhål så jag tänker mer att det kanske kan vara magnetventilen som pga skit eller annat ivägen helt enkelt släpper fram för lite gasol. Det är som sagt ett flertal små blå lågor men dom är små, kanske 2 mm höga. Någon som vet om dom skall vara så små?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
1 .det jag i första hand tänker på är att ett Absorptionskylskåp alltid måste stå i våg för att kylmedlet skall kunna cirkulera på rätt sätt i kylslingorna.
2. gasmängden regleras av ett munstycke med ett mycket litet hål, detta sitter i brännaren före lågspridaren.(de små hålen i röret)
försök att blåsa rent munstycket eller byt ut detta för det har nog kommit orenheter från gasen som förminskat detta hål..

Detta kommer från en som monterat några tusen brännare till gasolkylskåp.

Lasse
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Micke. Tack för tipset. Ställer mej dock frågande till att byta brännare. Det är ju ingen avancerad historia, ett rör med massa småhål så jag tänker mer att det kanske kan vara magnetventilen som pga skit eller annat ivägen helt enkelt släpper fram för lite gasol. Det är som sagt ett flertal små blå lågor men dom är små, kanske 2 mm höga. Någon som vet om dom skall vara så små?
Nä de skall inte vara så små...
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej Micke. Tack för tipset. Ställer mej dock frågande till att byta brännare. Det är ju ingen avancerad historia, ett rör med massa småhål så jag tänker mer att det kanske kan vara magnetventilen som pga skit eller annat ivägen helt enkelt släpper fram för lite gasol. Det är som sagt ett flertal små blå lågor men dom är små, kanske 2 mm höga. Någon som vet om dom skall vara så små?
Hej igen! Jag trodde det samma att det var tillförseln av gas som var dålig. Hade samma höjd på lågan som du. Men med bytt brännare så blev det rätt låga så den värmer på ordentligt.

.......... Micke
 

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
1 .det jag i första hand tänker på är att ett Absorptionskylskåp alltid måste stå i våg för att kylmedlet skall kunna cirkulera på rätt sätt i kylslingorna.
2. gasmängden regleras av ett munstycke med ett mycket litet hål, detta sitter i brännaren före lågspridaren.(de små hålen i röret)
försök att blåsa rent munstycket eller byt ut detta för det har nog kommit orenheter från gasen som förminskat detta hål..

Detta kommer från en som monterat några tusen brännare till gasolkylskåp.

Lasse
Hej Lasse. Jag hade isär allt igår och blåste med tryckluft. Absolut inget sot eller annat skit. Såg hålet i munstycket och det är ju litet. Vet du diametern som det skall vara? Skulle ju kunna rensa med en knappnål eller dyligt bara jag inte gör det för stort.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Långan skall vara 15 - 20 mm och det skall låta om den, ett tydligt pysande.
Munstycket som sitter där gasröret kommer in, får man vara försiktig med så att man inte upprymmer hålet.
Man kan besikta det med en lupp för att se om det är rent.
Göra rent med en fuktig tops kan gå, ev smuts är ofta i form av små flagor, och de fastnar då på en tops.
Något att sticka i hålet, man kan ta en tråd från en elkabel, (FK1,5) de är flertrådiga och en sådan koppartråd kan funka.
Lägg en vit papperstallrik under så att du hittar munstycket om den tappar det.

Finner du en liten flaga, på munstycket, som täpper delvis hålet, då är det troligt att det kommer från gasröret, det är av stål, (pfta) och rostar invändigt då det blir varmt närmast brännaren.
Återkommer samma fel, bör man byta gasröret, många byter en del av röret, bromsrör från biltema funkar, de har även skarvkopplingr så att man kan byta exvis 30 cm av röret närmast brännaren.

När allt är ok , skall man känna tydlig värme strömma upp ur skorstenen vid övre gallret. En svag lukt av gasolavgas.

Munstycket har ett nummer. Som betecknar storleken, ev relaterat till måttet. Notera detta nummer ifall du måste köpa ett nytt. (lupp krävs) Det gamla kan lätt försvinna i gruset eller gräset på marken om man tappar det. det är dyrt så tappa inte bort det......

Roysan
 

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
Långan skall vara 15 - 20 mm och det skall låta om den, ett tydligt pysande.
Munstycket som sitter där gasröret kommer in, får man vara försiktig med så att man inte upprymmer hålet.
Man kan besikta det med en lupp för att se om det är rent.
Göra rent med en fuktig tops kan gå, ev smuts är ofta i form av små flagor, och de fastnar då på en tops.
Något att sticka i hålet, man kan ta en tråd från en elkabel, (FK1,5) de är flertrådiga och en sådan koppartråd kan funka.
Lägg en vit papperstallrik under så att du hittar munstycket om den tappar det.

Finner du en liten flaga, på munstycket, som täpper delvis hålet, då är det troligt att det kommer från gasröret, det är av stål, (pfta) och rostar invändigt då det blir varmt närmast brännaren.
Återkommer samma fel, bör man byta gasröret, lös småhål men endast ca 2 mmmånga byter en del av röret, bromsrör från biltema funkar, de har även skarvkopplingr så att man kan byta exvis 30 cm av röret närmast brännaren.

När allt är ok , skall man känna tydlig värme strömma upp ur skorstenen vid övre gallret. En svag lukt av gasolavgas.

Munstycket har ett nummer. Som betecknar storleken, ev relaterat till måttet. Notera detta nummer ifall du måste köpa ett nytt. (lupp krävs) Det gamla kan lätt försvinna i gruset eller gräset på marken om man tappar det. det är dyrt så tappa inte bort det......

Roysan
Hej Roysan, tack för dina utförliga tips. Skall plocka isär en gång till. Jag har som sagt lågor ur alla småhål men endast ca 2 mm höga. Skall dom vara 15-20 mm så är munstycket ju ganska tilltäppt och det såg det faktiskt inte ut att vara. En blöt tops blir nog kanon och kanske en kardel på en FK.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tänk på att gaslågan skall åstadkomma motsvarande 100 - 150 W effekt. Dvs ungefär som vid 12 V eller 230 V drift.
Jämför värmen från en 100 W glödlampa, så skall värmen verkligen kännas.
För att få den värmen krävs nog den större lågan jag nämner.

Att hålet i munstycket är fyrkantigt har jag aldrig sett.
Men jag har inte mekat mer än med egen bil och några kompisars bilar med kylskåp.
Och genom luppen ser hålet tydligt runt ut.

Men det kan ju finnas andra fabrikat som har konstrat till det med fyrkantigt hål, svårt att borra.....

Men det förekommer en myt, som säger att man kan inte rensa ett sådant munstycke utan måste köpa ett nytt.
Myten kan säga att hålet är taggigt, men har inte hört om fyrkantigt.

Roysan
 

steningeboda

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
6161
Medlemskap
2024
hur mycket öppnar du gasoltuben , jag hade detta problem för några år sen, jag öppnar max på tuberna numer fungera alltid med kylan i skåpet, jag vet att eon blandar i större mängd natur gas nu mera.

Rune
 

Rockerod

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
31676
Medlemskap
2024
Hej alla och tack för era svar.
Vill bara meddela att kylskåpet nu fungerar klanderfritt.
Jag tog isär brännaren en andra gång och fokuserade på munstycket.
Blåste och sög om vartannat och lade märke till att hålet blev ibland så litet så det knappt inte gick att se igenom.
En kardel från FK 1,5mm2 var för stor att köra igenom så det blev till att köra den i ultraljudstvätten och det gjorde susen :) Micke
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
Hej jag hade samma problem tidigare, det slutade med ett byte av brännaren, det finns en instruktionsvideo på YouTube hur du rengör brännaren
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
OK Rockerod, det skulle ha stått RK i mitt inlägg om tunn tråd från RK att dra genom hålet med.
RK har fler och tunnare kardelar, medan FK har 7 rätt tjocka kardelar, eller koppartrådar.
Båda formade till ett rep som är plastklätt.
Men du fick till det och det låter trevligt!

Kom du ihåg att notera numret på munstycket.

Roysan
 
Toppen