• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig bilradio antenn

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
På Fiats senare bilar så har man gått ifrån att ha bilradio antennen i ena backspegeln, till att sätta en liten antenn till höger om framrutan.
Inget bra tycker jag, sitter bara i vägen när man har vintertäcket på och dessutom är det dålig mottagning i den.

Jag skulle vilja ta bort den, men frågan är vad jag ska ersätta den med?
Någon form av antenn behöver man ju.

Någon som har en idé?
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Dålig bilradio antenn

Jag håller med dig, urusel radiomottagning i nuvarande lösning. Jag köpte en bilantenn att sätta fast utvändigt på A-stolpen. Nu har jag fantastisk bra mottagning.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Hade också urusel radiomottagning via en liten fönsterantenn med "förstärkare" som var monterad vid leveransen. Tog bort skräpet, tog ned takklädseln i förarhytten (lätt jobb) och borrade/filade upp ett litet lämpligt hål i takplåten (plasttaket ovanför takplåten hade lagom utrymme). Hade köpt en standard radioantenn (ca 60-70 cm lång) med vinklat fäste på Mekonomen och skickade upp antennen i hålet. Eftersom bilen är delintegrerad så kunde antennen (som var böjlig) följa plasttaket riktning bakåt. Skruvade fast fästet mot kanten mellan tak/vindruteinfästning. Härigenom fick jag samtidigt ett bra jordplan för antennen. Fungerar ypperligt!
Självklart kan man montera en radioantenn på traditionellt vis på A-stolpens utsida men då måste man borra i bilplåtens utsida (korrosionsrisker), riskera vandalskador, vindbrus, krångel vid biltvätt etc.
Bifogar en bild hur antennen monterades (du ser nederdelen med kabel som kommer ut).

P1010831.JPG
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Dålig bilradio antenn

Jag köpte min antenn på Mekonomen, artikelnr: 40-RMA202, 167:-.
Det följer med ett extra fäste att sätta upptill på antennen så att den inte vibrerar.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    648,6 KB · Visningar: 99

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Snyggt montage. Dock bör antennen stå rakt upp för bästa mottagning, och inte ligga ner, ffa inte för nära taket. Men FMsignalerna brukar vara ganska starka, så det funkar nog ändå. :)
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Dålig bilradio antenn

Ja, jag var lite fundersam själv om lösningen var bra. Men med facit i hand, mottagningen är fantastiskt bra jämfört med tidigare. Dessutom sitter antennen rätt skyddad i och med 2 hållare.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Åkte till Biltema idag och köpte en ny antenn inkl. fäste och allt för 69,90:-
Skruvade av sprötet på husbilen och skruvade på Biltema sprötet istället och genast blev mottagningen mycket bättre.
Biltema sprötet är ca:20cm längre, vilket säkert påverkar i positiv riktning eller så är det bara Fiats antenn spröt som är helt kass.
Men bra blev det.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Bara sprötet kostar 39:90, så man behöver inte ens köpa hela antennen.
 
F

F.d. 13048

Guest
Sv: Dålig bilradio antenn

Förstår att de har tagit bort antennen i backspegeln. När jag köpte ny husbil 2010 så var mottagningen helt kass, efter många samtal och klagomål så konstaterades att det inte fanns någon antenn i spegeln fast det skulle vara så. Fick 2011 utbytt backspegeln till en med antenn i, blev något bättre men inte alls bra. Vill gärna ha mera tips på hur man kan installera en "vanlig" antenn utan att göra för mycket åverkan på bilen. Tacksam för tips.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Jag har också jättedålig mottagning.
Mitt problem kan delvis bero på att jag har plastskal på husbilen och får därför inget jordplan.
Jag har en Pioneer multimediaradio av senaste modell men den funkar uselt.
Jag har provat flera varianter av antenner, nu senast Blaupunkt glasantenn på insidan med två "spröt", ett horisontellt och ett vertikalt.
Vad gör man?
Det kanske är dålig radiodel i "Pioneeren"?
Sambal
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Väcker liv i den här tråden igen.
Jag skiftade antenn spröt till ett längre och fick bättre mottagning, men långt ifrån bra. Har nu provat flera olika antenner utan godtagbart resultat.
Problemet är när bilen inte är igång så är det ganska bra mottagning. Så fort jag startar motorn så blir det bara en massa brus, märks tydligt på de lite svagare FM stationerna. Det är brus, inget vinande ljud. Jag har en enkel signalstyrke mätare i bilradion och mottagningen är hela tiden bra även när motorn är igång, men då finns bruset där. Har kontrollerat så att antennen och bilradion är ordentligt jordad.
Ingen skillnad om man använder bilbatteriet eller bodelsbatteriet.
Bilradion är en Pioneer AVH 2600 multimedia maskin.
Finns det några filter man kan använda???
Någon som har ett tips?
//Nilhen
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bilradio antenn

Är det ett generellt brus är det svårt. Vinande brukar tyda på generatorn, klickande på laddningsrelä (de gamla mekaniska), torkare och blinkers kan också ge störningar när de slås på. Men ett generellt brus skulle jag nog kolla jordningen en gång till.
Du kan sätta ferritkärnor på strömkabeln till stereon och testa (finns hos t ex Kjell&Co).
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Dålig bilradio antenn

Hejsan
Vi hade samma problem med usel mottagning från den fabriksmonterade antennen i backspegeln med efter att husbilsfirman monterat en yttre antenn på höger stolpe har vi betydligt bättre motagning. Har sett att det finns ett radiouttag vid min antennförstärkare från omni novan , kanske blir ännu bättre om man får signalen från antennen på taket ?
 
Toppen