• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Därför havererar bakhjulslagren på Renault Master

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har en husbil Dethleffs byggd på Renault Master 150 dCi med 16" tums hjul och totalvikt 3900kg. Bilen är en 2007 och jag köpte bilen i våras och vid mätarställningen 3800 mil. Vid testkörning av bilen direkt efter köpet konstaterades att vänster bakhjulslager var trasigt. Byte av detta lager fick jag på säljarens garanti och det utfördes i slutet av april i år.
Nu har bilen rullat ca. 800 mil efter lagerbyte vänster bak. På hemresa med husbilen i Lördags så började bilen vibrera och föra väsen bak från höger bakhjul och vid hemkomst demonterade jag höger bakhjulslager och kunde konstatera haveriet och också vad orsaken till haveriet är. För att få mitt konstaterande av orsaken till haveriet på höger bakhjulslager verifierad, så rev jag isär också det vänstra hjullagerhuset, vilket ju blev utbytt på garanti i slutet av April i år och har bara rullat 800 mil.

Orsaken till lagerhaverierna är enligt mitt konstaterande en bristfällig konstruktion där det är möjligt för vatten/fukt att tränga in i själva lagret genom en oskyddad passage mellan hjulaxel och lagerhus på baksidan av lagerhuset. Dessutom är lagret som används inte utrustat med tätningar.

Nu har jag införskaffat ett nytt lager och genomfört reparation, samtidigt som jag genomförde en "förbättring" av konstruktionen genom att tillverka och montera en enkel gummitätning som efter att ha laddats med fett, ger en bra tätning och skyddar lagret från vatten.

Kanske finns samma tokiga konstruktion på andra fordonsmärken också där man har frekventa problem med hjullagerhaverier. Bifogat finns en PDF fil där jag har dokumenterat med foto hur det var och hur det blev.

Bilagor

• Modifiering av tätning för bakhjulslager Renault Master 16 tums hjul 2007..pdf
    458,5 KB · Visningar: 670
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Därför havererar bakhjulslagren på Renault Master

Proffsigt jobb det kan inte annat än uppskattas för dom som har den sortens bil. Skall se hur det ser ut på FIATEN.

J

Jarn

Guest

Snyggt arbete och väl dokumenterat!

F

F.d. 24837

Guest

Har ni hört talas om "Planerat åldrande" ?
Tillverkare av i princip allting planerar ganska detaljerat hur länge saker ska hålla, sånt som vi kan uppleva som en konstruktionsmiss är ofta ingen miss utan en väldigt medveten brist i produkten. Hjulen måste ju snurra även om det gick trögt i ditt fall :wink:
Mycket bra att du hittade det här, en ganska enkel åtgärd som kan bespara många stora bekymmer, inte så kul med lagerhaveri om man är 300 mil hemifrån..

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

goldfinger,

Vet du lager-nummer för detta lager?
Det brukar finnas ett nummer etsat för identifiering av lagret.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

goldfinger,

Vet du lager-nummer för detta lager?
Det brukar finnas ett nummer etsat för identifiering av lagret.

Lagret har följande beteckning: SNR FC 40096 S05
index.php

Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest

Vet du om detta problem är på någon speciell årsmodell.
Jag har en Renault Master 2005 men har inte märkt något av detta problem.
Min har gått snart 8000mil.
Arne.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Vet du om detta problem är på någon speciell årsmodell.
Jag har en Renault Master 2005 men har inte märkt något av detta problem.
Min har gått snart 8000mil.
Arne.

Jag känner inte till hur det ser ut på andra årsmodeller eller bilar med andra hjuldimensioner. Min bil har 16 tums hjul och är årsmodell 2007. Dessutom kanske bilar med AL-KO chassi har speciella bakhjul som inte levererats av Renault (om du har AL-KO?)

F

F.d. 940

Guest

Jag har Renault chassi och 16"hjul.
Arne.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Därför havererar bakhjulslagren på min Renault Master

Jag har Renault chassi och 16"hjul.
Arne.

kanske din bil har en konstruktion som är annorlunda än den som jag beskrivit för min bil, eller din bil kanske inte har varit utsatt för våta vägbanor, eller kanske finns det någon skillnad på de lager som användes i bilarna 2005. Skillnaderna kan var många. Jag kan bara svara för bilar med liknande konstruktion som min.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Goldfinger

Tack för infon.
Jag ville se vad som kan dölja sig bakom det faktum du rapporterar.

Jag la ett digert sökjobb på detta, det intresserar mig nämligen.

Det jag fann var följande;
fersa har flera serier av hjullager och de två serier som kan vara aktuella i detta fall är serie 0 och serie 1.

Enligt specen för hjullagersatsen på Fersas hemsida;
Fersa reference info

Så skall hjullgret vara av modell F 15174

Om man tittar på beskrivningen av serie 1 lagren;
Fersa - Products
så ser ett sådant lager ut så här;
FOne_Adv2.jpg

Detta lager skall ingå i lagersatsen för Renault Master, se länk ovan.

Av någon anledning har du tydligen fått ett annat lager till din bil??...

Jag hittade också ett SKF lager till dessa bilar, på SKFs bild syntes tydligt att lagret är helt avtätat.

Kan det vara så att Fersa har ett parti lagersatser ute i handeln där dom lagt i fel lager?

F

F.d. 23327

Guest

Det som är på bilden är ett klassikt kompaktlager,en typ som sitter i stort sett på de flesta bilar/släpvagnar/lätta lastbilar så konstruktionen är väl beprövad.
Det är ingen som råkat kvadda tätningen vid montage? det brukar vara lätt gjort

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Goldfinger

Tack för infon.
Jag ville se vad som kan dölja sig bakom det faktum du rapporterar.

Jag la ett digert sökjobb på detta, det intresserar mig nämligen.

Det jag fann var följande;
fersa har flera serier av hjullager och de två serier som kan vara aktuella i detta fall är serie 0 och serie 1.

Enligt specen för hjullagersatsen på Fersas hemsida;
Fersa reference info

Så skall hjullgret vara av modell F 15174

Om man tittar på beskrivningen av serie 1 lagren;
Fersa - Products
så ser ett sådant lager ut så här;
FOne_Adv2.jpg

Detta lager skall ingå i lagersatsen för Renault Master, se länk ovan.

Av någon anledning har du tydligen fått ett annat lager till din bil??...

Jag hittade också ett SKF lager till dessa bilar, på SKFs bild syntes tydligt att lagret är helt avtätat.

Kan det vara så att Fersa har ett parti lagersatser ute i handeln där dom lagt i fel lager?

Hej Wintercamper, intressanta uppgifter du har fått fram. Man blir ju förvånad när man upptäcker så mycket vatten inuti lagerhuset efter senaste lagerbyte, då bilen har rullat endast 800mil under tiden April - Augusti innevarande år. Eftersom det sitter ett täcklock av stål i hjulnavet
och med mycket "tight " passning så kan vattnet endast komma genom lagret, eller kan man tänka sig att det blir så kraftig kondens i detta slutna område?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

kan man tänka sig att det blir så kraftig kondens i detta slutna område

Det har jag svårt att tänka mig, men högtrycktvättning är en anna sak.
150+ bar högtryck kan ta sig in över allt.

Är detta en möjlighet?

Är dina lager avtätade som de på bilden jag länkade in?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det har jag svårt att tänka mig, men högtrycktvättning är en anna sak.
150+ bar högtryck kan ta sig in över allt.

Är detta en möjlighet?

Är dina lager avtätade som de på bilden jag länkade in?

Husbilen har aldrig blivit tvättad med högtryck. beträffande lagren så ser de inte riktigt likadana ut som på din bild men istället mer som det lager på bifogad bild.
:)

FC 40096 S05 Bearing.png

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Därför havererar bakhjulslagren på min Renault Master

Jag tror mig ha funnit orsaken till hur vattnet kommer in i lagerhuset så som visas på bilden .
Det stora tomma utrymmet på lagerhusets framsida(där hjulmuttern sitter) blir uppvärmt när man bromsar, eftersom bromsskivan sitter monterad på lagerhuset i detta område på lagerhuset. Då lagerhuset blir uppvärmt blir också den innestängda luften i det slutna utrymmet uppvärmd . När bilen därefter körs på regnvåt vägbana och bilen inte bromsas med värmealstring till bromsskiva/lagerhus, (på motorväg exempelvis), så kyls luften i det innestängda utrymmet ner, varvid den instängda luften kyls ner och det uppstår undertryck i tomrummet. När detta undertryck uppstår blir det en sugverkan genom lagret eftersom täcklocket på lagerhusets framsida är helt tätt, varvid en dimma av hjulsprut/vatten passerar in genom det oskyddade lagret och slutligen hamnar i lagerhuset som den tidigare bilden bilden visar. Detta fenomen uppstår alltså vid körning på våt vägbana och i situationer då körningen framkallar en växelverkan mellan uppvärmning och avkylning av bromsskiva/lagerhus.
En tätning och att fylla tomrummet med fett så som jag tidigare förklarat och utfört på min HB, kommer sannolikt att helt eliminera detta problem och framtida lagerhaverier.

Bilagor

• AMBA0112.JPG
    AMBA0112.JPG
    730,6 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om det vore förklaringen, skulle alla Renault husbilar drabbas av lagerhaveri vart 800e mil, vilket dom inte gör.

Det är ju inte unikt att köra på motorväg i regnväder...............

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Om det vore förklaringen, skulle alla Renault husbilar drabbas av lagerhaveri vart 800e mil, vilket dom inte gör.

Det är ju inte unikt att köra på motorväg i regnväder...............

Du har säkert rätt att alla Renault husbilar inte drabbas av lagerhaveri så frekvent. Den i tidigare inlägg publicerade bilden som visar hur mycket vatten det är i lagerhuset, visar hur det ser ut efter 800 mil. Det är inte något lagerhaveri efter 800 mil som jag påtalat. Med denna mängd vatten i ett lager under en längre tid [FONT=Verdana, Arial]kommer ett haveri inom kort, då det uppstår rostskador i lagret. [/FONT]
För att [FONT=Verdana, Arial]att illustrera min teori : Sätt på korken på en tom PET-flaska och lägg flaskan i frysen. När flaskan är kall tar man ut den och lossar försiktigt på korken. Vad händer och varför? Det måste ju finnas en förklaring till varför så mycket vatten kommer in i lagerhuset på så kort tid. Andra goda teorier och förklaringar mottages med tacksamhet.
:):)
[/FONT]

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Jag tror att du är inne på helt rätt spår. Fylla kåpan med fett som du har gjort tror i alla fall jag komer att eliminera problemen med vattenintrång.

Toppen