goldfinger
HBK Medlem
Jag har en husbil Dethleffs byggd på Renault Master 150 dCi med 16" tums hjul och totalvikt 3900kg. Bilen är en 2007 och jag köpte bilen i våras och vid mätarställningen 3800 mil. Vid testkörning av bilen direkt efter köpet konstaterades att vänster bakhjulslager var trasigt. Byte av detta lager fick jag på säljarens garanti och det utfördes i slutet av april i år.
Nu har bilen rullat ca. 800 mil efter lagerbyte vänster bak. På hemresa med husbilen i Lördags så började bilen vibrera och föra väsen bak från höger bakhjul och vid hemkomst demonterade jag höger bakhjulslager och kunde konstatera haveriet och också vad orsaken till haveriet är. För att få mitt konstaterande av orsaken till haveriet på höger bakhjulslager verifierad, så rev jag isär också det vänstra hjullagerhuset, vilket ju blev utbytt på garanti i slutet av April i år och har bara rullat 800 mil.
Orsaken till lagerhaverierna är enligt mitt konstaterande en bristfällig konstruktion där det är möjligt för vatten/fukt att tränga in i själva lagret genom en oskyddad passage mellan hjulaxel och lagerhus på baksidan av lagerhuset. Dessutom är lagret som används inte utrustat med tätningar.
Nu har jag införskaffat ett nytt lager och genomfört reparation, samtidigt som jag genomförde en "förbättring" av konstruktionen genom att tillverka och montera en enkel gummitätning som efter att ha laddats med fett, ger en bra tätning och skyddar lagret från vatten.
Kanske finns samma tokiga konstruktion på andra fordonsmärken också där man har frekventa problem med hjullagerhaverier. Bifogat finns en PDF fil där jag har dokumenterat med foto hur det var och hur det blev.
Nu har bilen rullat ca. 800 mil efter lagerbyte vänster bak. På hemresa med husbilen i Lördags så började bilen vibrera och föra väsen bak från höger bakhjul och vid hemkomst demonterade jag höger bakhjulslager och kunde konstatera haveriet och också vad orsaken till haveriet är. För att få mitt konstaterande av orsaken till haveriet på höger bakhjulslager verifierad, så rev jag isär också det vänstra hjullagerhuset, vilket ju blev utbytt på garanti i slutet av April i år och har bara rullat 800 mil.
Orsaken till lagerhaverierna är enligt mitt konstaterande en bristfällig konstruktion där det är möjligt för vatten/fukt att tränga in i själva lagret genom en oskyddad passage mellan hjulaxel och lagerhus på baksidan av lagerhuset. Dessutom är lagret som används inte utrustat med tätningar.
Nu har jag införskaffat ett nytt lager och genomfört reparation, samtidigt som jag genomförde en "förbättring" av konstruktionen genom att tillverka och montera en enkel gummitätning som efter att ha laddats med fett, ger en bra tätning och skyddar lagret från vatten.
Kanske finns samma tokiga konstruktion på andra fordonsmärken också där man har frekventa problem med hjullagerhaverier. Bifogat finns en PDF fil där jag har dokumenterat med foto hur det var och hur det blev.
Bilagor
Senast ändrad: