• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktryckssensor, hur funkar det?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Så här skriver Transportstyrelsen:

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Detta betyder att fordonet måste vara försett med däcktrycksövervakningssystem för att kunna tas i bruk, men att kravet försvinner när det tagits i bruk.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Informationen om hur däcktrycksövervakningen fungerar vid olika system är ju intressant, som den förste frågeställaren ville ha svar på. Men några påstår att det är krav/obligatorisk med däcktrycksindikator skall vara monterade men ej kollas av bilprovningen. Transportstyrelsen skriver ang. däcktrycksövervakningssystem bla. Sverige är undantaget denna regel ! Vilket måste innebära att det är frivilligt att mont. dessa säkert bra tillbehör .


Det är krav på att biltillverkarna skall ha det på nya bilar även i Sverige men inte krav på att det skall fungera vid kontrollbesiktningarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

PeterK: Tack för en förståelig bild!
Frågan är om det finns batteri inne i hjulet, måste väl vara på nåt annat sätt.

Är det nån som vet hur Lane Varning egentligen funkar.

Ja, batteri sändare är inbyggt i ventilen, har det original på min Chrysler 300C
Flyttade över dem när jag bytte till stora kromfälgar,
bilen är en 2008 och fortfarande funkar de bra på originalbatterier :)

Hittade t.o.m begagnade på Ebay, här kan du se hur de ser ut

Factory Chrysler Dodge Jeep TPMS Tire Pressure Sensor 56053031AD | eBay

Fil assistansen har jag dock inte fördjupat mig i.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Det jag ser och förstår av bilderna på sensorerna finns det inget batteri i dom, det är nog så att dom ger enheten i bilen ett svar på en signal som skickas ut från enheten. Verkar småtokigt om man skulle behöva kränga av däcken för att byta batterier som är förbrukade.
Om ett batteri skulle fungera efter 8 år, som PeterK skriver, undrar jag hur det ser ut.

Hur som helst verkar det funka och vara en bra grej speciellt på husbilar där man måste hitta en verkstad som kan fylla upp till 5,5 bar, mackarnas lilla kruka har inte det trycket.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

PeterK: ---

Är det nån som vet hur Lane Varning egentligen funkar.


Som det står ovan, en kamera "ser" strecken för filen, om man kommer för nära/sneddar över så larmar det genom att ratten skakar eller att bilen styr emot ( kan ställas in). Den reagerar inte för en aktiv "tvär" styrning eller när blinkersen används (därför blinkar man vid filbyte för att "slippa" varning.

Är vägmarkeringarna otydliga / täckta av snö så funkar det inte.
 
Toppen