• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktryckssensor, hur funkar det?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hur funkar en trycksensor för luften i däcken?
Är det nån mojäng i ventilen?

Även ljussensorn är jag undrande över.
Om jag åker i dagsljus med DRL ljusen på, tänds halvljus då i en tunnel eller när det blir mörkt ute?

Är det många fel relaterade till tryck, ljus och regnsensorerna?

Mvh Göran S.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Vad jag förstår så finns det olika typer av sensorer. En enkelvariant som kan köpa som tillbhör är en ventilhatt som lyser med olika färger som skall omtolkas till et visst tryck.
Sedan finns det elektriska motstånd som reagerar på tryck. Denna signal skall transporteras med släpkontakt från hjulet till instrumentbredan. Det handlar om småspänningar och små strömmar. Dessa är alltid känsliga för störningar. Idag har dock nästan alla utsatta kontakter silicontätningar som förbättrar tillförlitligheten...
 
J

Jarn

Guest
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Finns i princip två godkända system för däckttryckskontroll.
1. Passivt, det betyder att bilens datorer använder sig av ABS/ESP systemen för att jämföra rullomkretsen o hastigheten på hjulen mot ett inställt värde.
Inga extra sensorer behövs i hjulen. Mycket driftsäkert.

2. Aktivt system, då sitter det trycksensorer i varje ventil som via Bluetooth sänder signaler om trycket till bilens datorer. Då får man också upp aktuellt däckttryck på en monitor i bilen.

Alternativ 1 hade jag i min förra pb , en VW Golf och är en enkel o billig lösning.
Alternativ två kostar mellan 600 - 1000 :- per ventil när man t.ex. ska sätta på vinterhjul och skall dessutom kalibreras in för att visa rätt placering av resp. ventil. Har det systemet på nuvarande pb.

Har aldrig hört talas om några släpkontakter...

Ang DRL så brukar det finnas ett "Auto" läge på ljusvredet då är det på många bilar som du säger att halvljuset tänds när det blir mörkare t.ex. i tunnlar o sedan slocknar igen. Har också det på min pb.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

...
Även ljussensorn är jag undrande över.
Om jag åker i dagsljus med DRL ljusen på, tänds halvljus då i en tunnel eller när det blir mörkt ute? Är det många fel relaterade till tryck, ljus och regnsensorerna? Mvh Göran S.

Hej Göran! Vi har "alla" sensorer utom däcktrycket. Det bara blev så när vi köpte bilen. Svar på din fråga: ja, halvljus tänds automatiskt. Regnsensor är den enda som kan komma i "obalans" ibland, men rättar till sig direkt efter 1:a manuella tryckningen. Troligen skit på rutan framför regnsensorn. Vindsensor är intressant då den aktiverar vid kraftiga sidovindar. Man hör ABS:en "knarra" till när den automatiska inbromsningen (vindsidans hjul) försöker motverka slir åt sidan. Alla sensorer kan släckas om man inte vill ha dom på. Vissa kan vara lite tjatiga ibland...
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Vi har ett aktivt system som vi köpte på nätet direkt hos tillverkaren TyrePal i England.

Vi har en bil m tandemaxel dvs. 6 hjul/däck att hålla reda på o de funkar utmärkt sedan 2012. Känns mkt tryggt och enkelt att hålla koll på däckstryck & däcktemp. gm monitorn på instrumentbrädan. Dessutom larmar systemet själv vid för höga/låga däckstryck & däckstemp. och visar vilket däck som larmet gäller.

TyrePal systemet kan när som byggas ut till att omfatta fler axlar/hjul t.ex. dubbelmonterade hjul på bilar m bakhjulsdrift eller om man som vi har släpvagn kopplad till husbilen. De enda man gör att köpa fler sensorer & programera-in de nya däcken i systemet, vilket är busenkelt.

Kostnad (2012) för systemmonitor och 10 sensorer ca. 3 800,- kr.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Smidigt system, men blir det inte dyrt med 6 nya sensorer vart annat år?
Sensors are powered by a CR1632 cell which lasts up to 2 years before it needs replacing!
6 x 33 £ är nästan 2400:-. Men en fråga om vad som är dyrt när det gäller säkerhet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Tyredog är ett annat populärt märke, så länge man "bara" har 4st. hjul kan man hitta bra priser.

Tyredog: Wheels, Tires & Parts | eBay


Bilar med originalsystem är generellt hållbarare, bra miljö på insidan av däcket, men problemet kommer ifall man har vinterhjul när du ställer undan sommarhjulen med sensorer, så börjar bilen gnälla att den tappat bort hjulen, de ger sig oftast efter ett tag men kan vara irriterande, jag har på en av mina PB från 2008, har inte bytt batterier ännu, peppar peppar.

Universalsystemen med utvändig sensor på ventilen har fördelen att man kan enkelt flytta med sensorerna till vinterhjulen, nackdelen här är tätare batteribyten och oskyddad miljö.
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Anledning till min fråga blev aktuell när jag läste en broschyr på en ny husbil,
alltså inget eftermonterat!

Tack för era svar gällande frågan!

Ser nu i samma broschyr att det ska även finnas en Lane Warning eller vägradar som det stod på ett annat ställe!

Är detta något som varnar när man håller på att köra i diket eller.....?
Hur funkar den, vad känner den av?

Göran S.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Sköts av kamera/or som framför allt läser av "vita strecken" i vägbanan och varnar ifall du byter fil, eller är på väg ut på väggrenen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Det finns som sagt två olika sätt för TPMS.
1. Ett system som mäter skillnaden i rotationshastighet på hjulen med ABS givarna.
Hjulet med det lägre lufttrycket snurrar fortar pga den mindre radien.

2. Trådlösa system som skickar signalen trådlöst (radio).
Dessa sitter inbyggda i ventilen eller i vissa eftermonterade fall som lösa "hattar" på ventilen. Gemensamt för dessa är att de har ett batteri i varje sändare. Batteriet räcker någonstans mellan 2-5 år. Sedan kan det bli dyrt.

Jag monterade ett system från Ebay. Kostar en tusenlapp och funkar kalasbra.
TPMS.jpg
2015-07-17 19.52.15.jpg
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Enligt en ny EU-förordning är det obligatoriskt på alla bilar (åtminstone pb) sedan i slutet av 2014.

Dock inget som ingår i kontrollbesiktningen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Köpte samma typ som EPersson visar till en personbil, och i den kan man byta batterierna. ("Hattarna" går att skruva isär.) Då blir det inte speciellt dyrt när batterierna tar slut.

Även vi tyckte att den fungerade utmärkt.

Som Riviera så riktigt påpekar, är det krav på att de finns. Dock är det, i Sverige, inte något krav på att funktionen kontrolleras.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Sköts av kamera/or som framför allt läser av "vita strecken" i vägbanan och varnar ifall du byter fil, eller är på väg ut på väggrenen.

Kameror verkar lite ömtåligt i en svensk vägmiljö, kan det verkligen vara så?

Trodde att det var något i linjefärgen som någon sensor reagerade på.
Fungerar det verkligen i Sverige med dåligt målade kantlinjer och snö som täcker. Kanske bara funkar på motorväg!

Hur blir det vid filbyte, varnar den då?

Ang. däckstryck, kikade lite på en ny bil med den funktionen och ventilerna såg precis ut som på vår gamla husbil.
Vill nog tro att det styrs via ABS eller nåt som finns i bilen och utan batterier i hatten.
Det ska visst även gå att se trycket i varje däck på displayen! Svårt att förstå hur det funkar. Man kanske inte ska fundera så mycket!

Mvh Göran S.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Kameran/kamerorna sitter vanligtvis innanför vindrutan, eller är skyddade på annat vis. Även rattrörelserna ingår i övervakningssystemet vilket gör att det larmar vid en undanmanöver men inte vid en omkörning.

Beträffande "sensorventilerna", så sitter sensorerna inne i däcket. Utifrån syns knappt någon skillnad mellan dessa ventiler och vanliga ventiler.

"Ventilhattssensorer" används framför allt vid eftermontering.

Bilden in inlägg # 14 visar tydligt hur både tryck och temperatur visas för varje enskilt däck.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Kameror verkar lite ömtåligt i en svensk vägmiljö, kan det verkligen vara så?

Trodde att det var något i linjefärgen som någon sensor reagerade på.
Fungerar det verkligen i Sverige med dåligt målade kantlinjer och snö som täcker. Kanske bara funkar på motorväg!

Hur blir det vid filbyte, varnar den då?

Ang. däckstryck, kikade lite på en ny bil med den funktionen och ventilerna såg precis ut som på vår gamla husbil.
Vill nog tro att det styrs via ABS eller nåt som finns i bilen och utan batterier i hatten.
Det ska visst även gå att se trycket i varje däck på displayen! Svårt att förstå hur det funkar. Man kanske inte ska fundera så mycket!

Mvh Göran S.

Till exempel här kan du se bild och förklaring

https://www.abswheels.se/tpms/?gclid=CjwKEAiA04S3BRCYteOr6b-roSUSJABE1-6BLRHoYUDbmnP6alVz7C_g6_s5EDL9G3Sq3X6-2kwjrBoCBqnw_wcB
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

Informationen om hur däcktrycksövervakningen fungerar vid olika system är ju intressant, som den förste frågeställaren ville ha svar på. Men några påstår att det är krav/obligatorisk med däcktrycksindikator skall vara monterade men ej kollas av bilprovningen. Transportstyrelsen skriver ang. däcktrycksövervakningssystem bla. Sverige är undantaget denna regel ! Vilket måste innebära att det är frivilligt att mont. dessa säkert bra tillbehör .
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckssensor, hur funkar det?

PeterK: Tack för en förståelig bild!
Frågan är om det finns batteri inne i hjulet, måste väl vara på nåt annat sätt.

Är det nån som vet hur Lane Varning egentligen funkar.
 
Toppen