Hej!
Jag har en plåtis som köptes ny av en handlare i Sydsverige i juli 2019. Efter lite små problem i samband med leveransen är jag väldigt nöjd med husbilen. Bilen har nu gått ca 1 500 mil och är lämnad för service årligen enligt anvisningarna både vad gäller bil- och bodel. Bilen har uteslutande används i svenskt klimat och hemma stått på en betongplatta. Ett nytt däck (mitt reservdäck under bilen) har ett mönsterdjup på 10-11 mm. Mina bakdäck har nu ett mönsterdjup på 9 mm och framdäcken drygt 7 mm. Däcken ser ytligt helt fräscha ut men vid besiktningen upptäcktes torrsprickor på alla fyra däcken runt om i alla "dalar". Husbilen blev dock godkänd men jag uppmanades att kolla upp saken hos en däckhandlare. Denne handlaren tyckte det hela var onormalt och hade sällan sett något liknande på så pass nya och i övrigt fräscha däck. Sannolikt något fel i vulkaniseringsprocessen menade han. Däcken är tillverkade i juli 2018 och monterade av fabrik i samband med att man tillverkade husbilen i början av 2019. Däcken är europatollverkade extra förstärkta Continentaldäck. Jag har nu kollat vidare och är hänvisad till däckstillverkare, Adria och Fiat. Själv har jag nu ställt krav på säljare enligt konsumentköplagen då jag köpt en helt ny husbil av dem med all utrustning som tillhör. Eftersom bilen från leverans och mitt ägande understiger tre år anser jag att konsumentköplagen bör vara tillämplig där jag kan ställa krav mot just säljaren - helt enligt konsumentköplagen. Jag anser att däcken är undermåliga och sprickorna måste bero på bristande kvalitet. Jag anmälde felet till husbilshandlaren samma dag som det upptäcktes. Är jag rätt ute? Det skall väl inte normalt vara nödvändigt att byta däck vart tredje år med ett mönsterdjup på 7-9 mm kvar. Det handlar ju ändå om en kostnad på ca 12 000 kronor. Efter mer än 20 års husbilsägande har jag aldrig varit med om något liknande! Synpunkter, stöd och råd mottages tacksamt. // Hymar
Jag har en plåtis som köptes ny av en handlare i Sydsverige i juli 2019. Efter lite små problem i samband med leveransen är jag väldigt nöjd med husbilen. Bilen har nu gått ca 1 500 mil och är lämnad för service årligen enligt anvisningarna både vad gäller bil- och bodel. Bilen har uteslutande används i svenskt klimat och hemma stått på en betongplatta. Ett nytt däck (mitt reservdäck under bilen) har ett mönsterdjup på 10-11 mm. Mina bakdäck har nu ett mönsterdjup på 9 mm och framdäcken drygt 7 mm. Däcken ser ytligt helt fräscha ut men vid besiktningen upptäcktes torrsprickor på alla fyra däcken runt om i alla "dalar". Husbilen blev dock godkänd men jag uppmanades att kolla upp saken hos en däckhandlare. Denne handlaren tyckte det hela var onormalt och hade sällan sett något liknande på så pass nya och i övrigt fräscha däck. Sannolikt något fel i vulkaniseringsprocessen menade han. Däcken är tillverkade i juli 2018 och monterade av fabrik i samband med att man tillverkade husbilen i början av 2019. Däcken är europatollverkade extra förstärkta Continentaldäck. Jag har nu kollat vidare och är hänvisad till däckstillverkare, Adria och Fiat. Själv har jag nu ställt krav på säljare enligt konsumentköplagen då jag köpt en helt ny husbil av dem med all utrustning som tillhör. Eftersom bilen från leverans och mitt ägande understiger tre år anser jag att konsumentköplagen bör vara tillämplig där jag kan ställa krav mot just säljaren - helt enligt konsumentköplagen. Jag anser att däcken är undermåliga och sprickorna måste bero på bristande kvalitet. Jag anmälde felet till husbilshandlaren samma dag som det upptäcktes. Är jag rätt ute? Det skall väl inte normalt vara nödvändigt att byta däck vart tredje år med ett mönsterdjup på 7-9 mm kvar. Det handlar ju ändå om en kostnad på ca 12 000 kronor. Efter mer än 20 års husbilsägande har jag aldrig varit med om något liknande! Synpunkter, stöd och råd mottages tacksamt. // Hymar