• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mikrosprickor/torrsprickor continentaldäck?

Tomzaj

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Torshälla
HBK-Nr
29000
Medlemskap
2024
Hej, har sprickor i mina däck, Continental Vancocamper tillverkade v26 2017. Husbilen är tillverkad 2017 oktober tagen i trafik 2018-06 bilen har gått 1300 mil.
Enligt Continental så är det inget fel på däcken, enligt dom så är det mikrosprickor o ingen fara att åka med dessa. Vad tycker ni?
Köpte bilen oktober 2019 har själv kört ca 70 mil.

Mvh Tommy
 

Bilagor

  • 20200412_162839.jpg
    20200412_162839.jpg
    1,5 MB · Visningar: 220

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag hade liknande sprickor på ett däck som köpte 18 vid besiktning förra året upptäckte jag dom åkte tillbaka och fick nytt däck tror garanti var två år
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om Continental säger att det är helt ok med sprickor av den typen/storleken du har nu (vilket det kanske är?), försök få till något på mail där dom tar på sig att byta ut dom senare om sprickorna blir värre. Gärna ett mail med namn från någon som jobbar på Continental.

Om det blir värre om säg 3 år och du försöker reklamera dem då kommer däcken vara 6 år gamla så då kanske du får nobben direkt med hänvisning till att dom är för gamla.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tycker det verkar konstigt på så relativt nya däck som inte gått mycket ? vet att det inte bara är miltalet som påverkar men kan inte tänka mig att det är normal förslitning ? mina däck är från 17 med och har rullat 5500 mil och har inga sprickor varken på vägg eller i botten av slitbanan ? och continental är ändå ett premiumdäck ?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ok testa med en annan däckfirma som marknadsför o säljer conti o se vad de säger ? så får du nåt att jämföra med ! finns mycket att läsa om däck om man gogglar runt ! och vad jag kan se så är det första stadiet på att däcket inte är friskt ? men vad det är som gjort det sådant på ett sådant nytt däck ? ska bli intressant att följa vad som händer ?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Felförvara man däck åldras dem snabbt , men inte så snabbt. De är alldeles för mycket sprickor .Jag hade byt dem för när däcket ger sig så går det snabbt i värsta fall när man kör. Det är en billig livförsäkring o byta dem. Det är fel på dem . Byt så inget händer er.
Mvh Mats
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En bra däckhandlare kan ofta ta eget beslut och byta ut däcken eller så bokar han in en tid när en representant från Conti har vägarna förbi. Serienumret kan ge mycket info för dom och om dom får några direktiv för just det däcket. Vad felet beror på vet inte ens dom själva, det är mycket hemlighetsmakeri i den branchen! Jag upplever att när det väl blir något fel på dom två stora tillverkarna Conti och Michelin så får man nya direkt! Lycka till!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Felförvara man däck åldras dem snabbt , men inte så snabbt. De är alldeles för mycket sprickor .Jag hade byt dem för när däcket ger sig så går det snabbt i värsta fall när man kör. Det är en billig livförsäkring o byta dem. Det är fel på dem . Byt så inget händer er.
Mvh Mats
Jag tycker som Mats. Byt dem snabbast möjligt... Det skulle jag åtminstone göra. Det viktigaste är ju Ditt och andras liv. Riskera inte!

Vad säger tillverkaren är en sak, egentligen bör man lita på dem, men vem vill har skrivet på gravstenen att man litade på men ändå blev det fel. För ev. reklamation kräv skriftligt utlåtande både från tillverkaren och däckexpert på däckfirma som rekommenderar byte snarast möjligt.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Återförsäljaren av husbilen och jag delade på kostnaden av nya däck
Köpte en beg husvagn. Efter ngn månad tänkte jag kolla däckens ålder. Hittade inget. Körde till gummiverkstad som konstraterade att märkningen fanns på insidorna !! , att däcken hade en del torrsprickor och rekommenderade byte. Datummärkningen var 4612, dvs knappt tio år gamla. Däcken byttes och jag reklamerade hos där vagnen köpts. Jag fick full ersättning för däckbytet av Holmgrens Fritid Öggestorp.
 
Toppen