• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Däckproblem

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en plåtis som köptes ny av en handlare i Sydsverige i juli 2019. Efter lite små problem i samband med leveransen är jag väldigt nöjd med husbilen. Bilen har nu gått ca 1 500 mil och är lämnad för service årligen enligt anvisningarna både vad gäller bil- och bodel. Bilen har uteslutande används i svenskt klimat och hemma stått på en betongplatta. Ett nytt däck (mitt reservdäck under bilen) har ett mönsterdjup på 10-11 mm. Mina bakdäck har nu ett mönsterdjup på 9 mm och framdäcken drygt 7 mm. Däcken ser ytligt helt fräscha ut men vid besiktningen upptäcktes torrsprickor på alla fyra däcken runt om i alla "dalar". Husbilen blev dock godkänd men jag uppmanades att kolla upp saken hos en däckhandlare. Denne handlaren tyckte det hela var onormalt och hade sällan sett något liknande på så pass nya och i övrigt fräscha däck. Sannolikt något fel i vulkaniseringsprocessen menade han. Däcken är tillverkade i juli 2018 och monterade av fabrik i samband med att man tillverkade husbilen i början av 2019. Däcken är europatollverkade extra förstärkta Continentaldäck. Jag har nu kollat vidare och är hänvisad till däckstillverkare, Adria och Fiat. Själv har jag nu ställt krav på säljare enligt konsumentköplagen då jag köpt en helt ny husbil av dem med all utrustning som tillhör. Eftersom bilen från leverans och mitt ägande understiger tre år anser jag att konsumentköplagen bör vara tillämplig där jag kan ställa krav mot just säljaren - helt enligt konsumentköplagen. Jag anser att däcken är undermåliga och sprickorna måste bero på bristande kvalitet. Jag anmälde felet till husbilshandlaren samma dag som det upptäcktes. Är jag rätt ute? Det skall väl inte normalt vara nödvändigt att byta däck vart tredje år med ett mönsterdjup på 7-9 mm kvar. Det handlar ju ändå om en kostnad på ca 12 000 kronor. Efter mer än 20 års husbilsägande har jag aldrig varit med om något liknande! Synpunkter, stöd och råd mottages tacksamt. // Hymar
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
896
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Är ingen expert på konsumenträttigheter mm så kan tyvärr inte vara så behjälplig där. Men verkar som om du gör/gjort rätt saker hittills.
På det mer personliga planet lider jag med dig och tycker det är för dj-vligt att däcken på en tre år gammal husbil börjar spricka efter bara 1500 mil!

Vet inte om det är ett Continental-specifikt problem men det verkar ha hänt förut...

Om handlaren inte tar sitt ansvar tycker jag du ska försöka kontakta Continental direkt.
Lycka till!

P.S: jag fick torrsprickor i mina bridgestone-däck ifjol (var över 10 år gamla så kanske inte något att klaga på) och bytte till Pirelli Carrier Camper-däck på vår plåtis. Helnöjd så långt men kan förstås inte säga så mycket om hur de klarar sig mot sprickor än.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Borde isåfall vara ett stort problem när 90%+ av alla garage har betonggolv.
Och man undrar hur de torkar på ovansidan och vad man ska jämföra med. Asfalt? Gräs? Däcken står efter ett tag i jämvikt med relativ fuktighet i omgivningen och då beror det på betongens eller luftens fuktighet. Vad som borde kunna bidra är uv-ljus.
 
Toppen