• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däck

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Tid att skaffa nya däck på våra husbil. Däck handlaren menar att vi skall köpa Michelin camping är det andra däck som är bra men något billigare eller skall man gå på vad handlaren säger. En kostnad på ca 16000kr
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Dumpar tråden lite...

Står inför att byta till nya däck då det börjar komma små sprickor i ”dalarna”, så det känns inte så bra.
Har idag Continental för andra gången, den första rullade 3800 mil på 8 år, medan den som sitter på nu har gått 2600 mil, 5 år.
Det är gott om mönster kvar, men det är det där med sprickor… Konstigt, för den står alltid under tak, dvs ingen solpåverkan.
Kan inte minnas att första setet hade sprickor efter 8 år.

Så nu väger det mellan Michelin och Continental, men det verkar som att Michelin inte har CP-däck längre?
Googlar jag på Michelin hittar jag bara C-däck i dim 215/70x15, medan Continental är CP-däck.

Konstig prissättning dock:
- Michelin Agilis 3 kostar 2.300:- hos Euromaster och 2.149:- på Dackonline
- Continental Vancocamper 3.207:- hos Euromaster och 2.006:- på Dackonline

Tacksam för lite åsikter kring C vs CP och Michelin vs Continental.

Visa bilaga 232700
Jag kan bara instämma.
Jag har inte haft anledning att gå ifrån Continental cp eftersom de fungerar så bra för min del. Synd bara att det blir torrsprickor efter 5 år, bara ytliga dock men jag tar inga risker när det gäller säkerheten.
Sprickorna uppstår plättvis, och jag tror att hade bilen rullat året runt hade de inte uppstått så tidigt.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Halvintegrerad Laika 4009, årsmod 2015, 4025 kg.
Efter 6 sommasäsonger är det dags att byta framdäcken.
Dom har rullat över 7000 mil med låg bränsleförbrukning (0,97) och är fortfarande godkända.
Det blir återigen Nokian Hakka Van 225/75, r16c, 121/120r som har varit till full belåtenhet.
Pris: 2 520/st
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I många länder anses Michelin Cross Climate vara ett fyrsäsongsdäck. I Sverige anser Michelin själv att det inte ska användas vintertid. Trots att det uppfyller formella krav för detta. Så för Sverige kan/ska man nog anse det som ett tresäsongsdäck.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Konspirationsteoretikern i mig undrar om däckstillverkarna med flit gör så att däcken börjar spricka efter sisådär 5 år så att vi husbislägare måste köpa nya. Om det bara var slitage som gjorde slut dem så skulle vi rulla för länge mellan bytena för att däckbranschen skulle tjäna tillräckligt med pengar på oss.
 
Toppen