• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däck

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Tid att skaffa nya däck på våra husbil. Däck handlaren menar att vi skall köpa Michelin camping är det andra däck som är bra men något billigare eller skall man gå på vad handlaren säger. En kostnad på ca 16000kr
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många kör på vanliga C-däck, jag själv t.ex mina blir 9år i år, är av märket Hancook, hittills helt problemfritt, inga torrsprickor m.m. ännu, men jag planerar för ett däckbyte till vintern pga åldern på däcken.
Gå gärna upp ett snäpp i lastindex, så du får lite marginal, husbilar körs ofta på max.last.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Väldans nöjd med Pirelli Carrier Camper-däcken vi bytte till senast. Men som tidigare noterats: bra veta vilken kärra de ska sitta på innan du får bra råd.
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Mmm. Det är dyrt med husbil. Inget annat är billigt så varför skulle däcken vara annorlunda :wideeyed:

Bytte alla 4 i maj, var ju liksom inte nått alternativ. Skulle man ut och rulla så räcker inte slicks särskilt bra...

13000. Continental VancoCamper.
Conti VancoCamper
Men de var "bara" dubbelt i pris mot vad jag brukar betala så överlevbart.

Eftersom jag också nästan samtidigt besiktade och gjorde den "stora" servicen på bilen så passade jag på att fråga snubbarna där om oberoende råd kring däck.
På besiktningen sa han att det var bra med CP märkningen, åtminstone om man ställde in bilen över vintern.
Eller om man stod på kilar mycket.
(Då de tydligen var byggde med starkare sidoväggar.)

Gällande vägbuller så upplevde jag stor skillnad från gamla till nya däck...

/Nordis
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tid att skaffa nya däck på våra husbil. Däck handlaren menar att vi skall köpa Michelin camping är det andra däck som är bra men något billigare eller skall man gå på vad handlaren säger. En kostnad på ca 16000kr
Michelin tillverkar inte Agilis camping i 16 tum åtminstone, ser att det sälja forfarande, så någon ligger på ett lager och tar bra betalt för det,frågan är hur gamla dom är.
Jag lutar åt att byta till Continental Vancocamper.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mmm. Det är dyrt med husbil. Inget annat är billigt så varför skulle däcken vara annorlunda :wideeyed:

Bytte alla 4 i maj, var ju liksom inte nått alternativ. Skulle man ut och rulla så räcker inte slicks särskilt bra...

13000. Continental VancoCamper.
Conti VancoCamper
Men de var "bara" dubbelt i pris mot vad jag brukar betala så överlevbart.

Eftersom jag också nästan samtidigt besiktade och gjorde den "stora" servicen på bilen så passade jag på att fråga snubbarna där om oberoende råd kring däck.
På besiktningen sa han att det var bra med CP märkningen, åtminstone om man ställde in bilen över vintern.
Eller om man stod på kilar mycket.
(Då de tydligen var byggde med starkare sidoväggar.)

Gällande vägbuller så upplevde jag stor skillnad från gamla till nya däck...

/Nordis
Vad hade du förut? Hur upplever du dom nya i övrigt. Jag överväger också byta till dessa,
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kolla på denna gamla tråd, kanske något fortfarande gäller.
(trådarkeologi :cool:)

 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Vad hade du förut? Hur upplever du dom nya i övrigt. Jag överväger också byta till dessa,
Jag va nog otydlig, menade att min personbils däck inte var så dyra... Har inte längre personbil men vill minnas att jag betalade runt 1100-1300 för "såna"....

På husbilen satt Vanco camper från fabriken och jag gjorde det enkelt för mig och köpte likadana igen...så många val ändå att huvudet snurrar.
(Blev lite plötsligt med husbil i arv från pappa som inte längre kör bil så fick börja med att läsa på om "allt".)

Men jag upplever den nya versionen som tystare än den gamla (kanske bara annat lufttryck eller att nedslitna däck bullrar mer helt enkelt) och däcken rullar bra, kör på 0.9l/milen.
Inget alls att klaga på. Men ytterst ringa erfarenhet.
/Nordis
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Dumpar tråden lite...

Står inför att byta till nya däck då det börjar komma små sprickor i ”dalarna”, så det känns inte så bra.
Har idag Continental för andra gången, den första rullade 3800 mil på 8 år, medan den som sitter på nu har gått 2600 mil, 5 år.
Det är gott om mönster kvar, men det är det där med sprickor… Konstigt, för den står alltid under tak, dvs ingen solpåverkan.
Kan inte minnas att första setet hade sprickor efter 8 år.

Så nu väger det mellan Michelin och Continental, men det verkar som att Michelin inte har CP-däck längre?
Googlar jag på Michelin hittar jag bara C-däck i dim 215/70x15, medan Continental är CP-däck.

Konstig prissättning dock:
- Michelin Agilis 3 kostar 2.300:- hos Euromaster och 2.149:- på Dackonline
- Continental Vancocamper 3.207:- hos Euromaster och 2.006:- på Dackonline

Tacksam för lite åsikter kring C vs CP och Michelin vs Continental.

1710615230512.png
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det här är ingen direkt rekommendation från min sida, inte alls...,
men belyser åtminstone en av många aspekter och ur en fackmannamässig synvinkel, när det gäller valet mellan C / CP.
På den andra frågan varför jag ibland väljer Michelin före Continental, så har jag inget vettigt svar, som jag kan gå i god för...
Vi hinner nog iallafall aldrig slita ut våra däck på våra husbilar och vad det står på däcksidan i det här fallet,
har nog inte så stor betydelse. ;)

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dumpar tråden lite...

Står inför att byta till nya däck då det börjar komma små sprickor i ”dalarna”, så det känns inte så bra.
Har idag Continental för andra gången, den första rullade 3800 mil på 8 år, medan den som sitter på nu har gått 2600 mil, 5 år.
Det är gott om mönster kvar, men det är det där med sprickor… Konstigt, för den står alltid under tak, dvs ingen solpåverkan.
Kan inte minnas att första setet hade sprickor efter 8 år.

Så nu väger det mellan Michelin och Continental, men det verkar som att Michelin inte har CP-däck längre?
Googlar jag på Michelin hittar jag bara C-däck i dim 215/70x15, medan Continental är CP-däck.

Konstig prissättning dock:
- Michelin Agilis 3 kostar 2.300:- hos Euromaster och 2.149:- på Dackonline
- Continental Vancocamper 3.207:- hos Euromaster och 2.006:- på Dackonline

Tacksam för lite åsikter kring C vs CP och Michelin vs Continental.

Visa bilaga 232700
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vill minnas att det var Michelin som "uppfann" CP-däcket.

Om nu till och med Michelin lagt ner produktionen av dessa däck, måste det väl tolkas som att det endast var en försäljningsgimmick.

Pålle
Michelin är nog dom som är för CP däck mest av alla märken fortfarande, det är ju sommardäcket som lagts ner till förmån för CrossClimat CP för dom anser att åretruntdäcken tar över HB marknaden totalt! Men kanske har dom tänkt om? Nu sitter det återigen Agilis Camping på många nyleveranser av bilar och enligt rykten ska tillverkningen återupptagits men med långa leveranstider??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill minnas att det var Michelin som "uppfann" CP-däcket.

Om nu till och med Michelin lagt ner produktionen av dessa däck, måste det väl tolkas som att det endast var en försäljningsgimmick.

Pålle
Jag måste säga att jag har bara positiva erfarenheter av CP-däcken, har dock bara använt Michelin. Med anpassat lufttryck blir det bra komfort och fina köregenskaper, betydligt bättre än de bilar jag kört som rullar på c-däck. Nu kör ju vi rätt mycket på mindre vägar och ibland har vi kanske lite brått, och då märks ju sådant lite extra. Jag är kanske lite extra krävande när det gäller köregenskaper med mycket mc- och sportvagn-körning både på väg och bana, och har alltid prioriterat köregenskaperna i alla fordon.
 
Toppen