• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck...vad är detta för nått?

F

F.d. 58689

Guest
Hej

Ska byta två framdäck...men så dålig jag är på detta....
Jag är från Småland och vill köpa det billigaste, men det brukar inte vara bäst :)

Fick pris på detta:
Michelin Agilis Camping 1.883.00
Continental Vanco Camper 1.954.00
Kumho KC23 C8 1.358.00
Michelin agilis camping 1991kr st
Nankang cw-20 passion 1250kr st
Ovation v02 1087st

Alltså, vad väljer man....

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025
Sv: Däck...vad är detta för nått?

Svårt val ... Tror jag hade valt dom röda, och för en smålänning är det gratis.

//Inka

F

F.d. 53013

Guest

Som gammal gummigubbe: välj det dyraste då det ska sitta på framaxeln.
Då har ni säkerhet och knappast några problem med balansering av däcken.
Ha det!

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Vill dela med mig av egen erfarenhet.
Michelin Agilis Camping i CP utförande är ett otroligt tyst och även helt runt (!?) däck som kommer hålla i verkligt många mil.
Ja, sanningen är den att många av oss få erfara vibrationer och egensvängning i husbilar av alla de slag och det grundar sig bland annat på att däcken inte är runda.
Med det däcket så blir det precis så bra som det helt enkelt går och synnerligen nära personbilsstandard. Det är i mina ögon i en klass helt för sig själv.
Även Continental är ett riktigt bra däck.

De övriga kostar väsentligt mindre och det brukar dessvärre ofta hänga samman.
Glädjen över den extremt låga prislappen övergår snabbt i frustration över den usla kvaliteten... inte alltid.. men väldigt ofta...

Jag brukar se det ur kostnadsperspektivet och inte fokusera på PRIS.
Billig däckuppsättning 4 x 1.000 = 4.000:- och de håller sannolikt 2.500 mil. Kostnad 1,60:- per mil.
Dyr däckuppsättning 4 x 1.900 = 7.600:- och de håller 5.000 mil. Kostnad 1,52:- per mil.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Dä"ck...vad är detta för nått?

köpte Michelin Agilis igår 2 st 1850kr st på Däckab monterat o klart har haft det på en tidigare bil o var nöjd med dessa, hade före continental org monterade,slut på3500mil "Fram" Hälsningar Lasse PS dom dyrare agilis som du fick pris på är lite mer högfartsdäck , bra om du ska åka mycket på Autoban tex,DS

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Beställde mina däck från Köp däck online – dackonline.se
Det var några hundra kronor billigare per däck.
Har hört att det inte är säkert att det är samma gummiblandning som det är på däck som är sålda av svenska däcksfirmor. Har ingen koll på om det är sant. Är nöjda med mina däck
Lycka till

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

tack Impala, då köpte ja rätt, var inne på nokias ett slag ,men firman hade 2 Michelin i lager, fick dom monterade direkt,,hälsningar Lasse

Senast ändrad:
F

F.d. 53013

Guest

Om ni skall sälja bilen: köp billigt regummerat Om ni behåller bilen köp de dyrare däcken för Er säkerhet samt för bra garanti.

F

F.d. 58882

Guest

Det har skrivits en del om däck i en tidigare tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t76884/. I denna tråd finns det fler däckalternativ bl.a. Hankook Vantra som jag själv kör på & som i mitt tycke är väldigt bra beträffande vägljud, stabilitet, rundhet & bränsleekonomi. Priset på dessa ligger i spannet 1700- 1900:-. Därikring kostar nog ett bra däck idag. Helt klart finns det dyrare alternativ men dom däcken tillfredställer nog bara den som anser att dyrast = högst kvalitet & är därför bästa köp.

Bennie

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

har alltid haft Michelin Agilis Camping.Varit nöjd fått många mil på dessa.MEN numera tillverkas de ju i Polen så nu skall det bli spännande att se om kvalitet därmed påverkas.Har bara kört ung.500 mil sen de monterades,har märkt en något ökad drivmedelsförbr.kanske stabiliseras detta när däcken "rullat till sig"?

harley01

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2025

Kan va skönt och spara in 16-1800 kr inför en affär på troligen runt 600-700 000 kr......om man nu skulle sälja. :rolleyes:

F

F.d. 58689

Guest

Skulle gissa att det är ca 5mm kvar på framdäcken... Då är det väl dags?
Vågar inte mig på en resa till Italien innan jag byter..

Toppen