• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Hej Tänker byta däck på Husbilen 3,5 ton 215/70 R15 har blivit tipsade om Dunlop någon som har erfarenhet av dessa däck
Hälsningar
Gunnar
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag bytte från Dunlop till Michelin på vår Hobby, tycker att de är lite tystare.
Köpte från dackonline.se, fick sen hjälp att lägga om hos en lokal däckfirma som samarbetar med dem.
 
L

Logitech

Guest
Sv: Däck

Hej! Gjorde exakt likadant som Irene o Kjelle. Är helnöjd med både pris o kvalite. MVH. Logitech:applaus:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Däck

på min solifer 2011 sitter continental som orginal,,och i instruktinsboken står samma ,MEN!!som tillägg står vid byte rekomonderar vi Mitcelin camper, knepigt att sätta på en sort o rekom, en annan , ja hade mitchelin på min förra bil och dom kan ja rekomndera,,,
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Hej

Visst är Michelin erkänt bra med fina resultat i de flesta tester. Men, det kommer ständigt nya däckmärken & nya modeller som måste mäta sig med premiumdäcken för att kapa marknadsandelar. Ofta har dessa ett lägre pris som i mitt tycke inte är helt ovesäntligt. Om man undviker dom allra billigaste däcken & väljer i 800-900:-'s-klassen så tror jag att man kan hitta många bra däck.

Jag har Hankook Vantra LT RA18 på min HB & är helnöjd med dessa. Rullar väldigt lätt & är väldigt tysta. Verkar vara slitstarka. Mätte mönsterdjupet när dom var nya & har nu kört 2000 mil med ett slitage på 2mm fram & 1,5 mm bak.
Vid nästa byte har jag tänkt testa Yokohama RY818. Jag har Yokohama på personbilen & är väldigt nöjd eftersom dom rullar lätt, är tysta & verkar slitstarka. Personbilen är en Volvo V60 på 245 hk så däcken får verkligen bekänna färg. När bilen var ny hade den Continentaldäck, underbara att köra på men jag upplevde dom som suddgummin = kort livslängd.

Bennie
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Däck

Vi har dunlop däck och är mycket nöjda med dem, inte högre ljud än i michelindäcken vi hade tidigare.
Mvh
Pelle
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Däck

Hej
Vi har Michelin Alpin friktionsdäck på vår Hobby. Körde med dem i - grader genom Härjedalen i slutet av oktober på vår väg hem från rivieran, samt från Östersund till Sundsvall helgen före Jul och en fantastisk väghållning, kände inte av någon halka alls. Dessa köpte vi dock här i Östersund.

//Sylvia
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Thomas

Detta är vad jag hittade vinter, sommar & året runt-däck. Däcken finns säkert även hos handlare som säljer Hankook

Sommar:
Dynapro HP RA23 1459,30:- (DäckOnline)
Dynapro HP2 RA33 919:- (DäckOnline)
Vantra LT RA18 949:- (DäckOnline)

Winter:
Dynapro I*CEPT RW08 (enl. Hankooks hemsida men kanske ej i Sverige)
Winter I*CEPT W605 (enl. Hankooks hemsida men kanske ej i Sverige)
Winter I*CEPT IZ W606 (enl. Hankooks hemsida men kanske ej i Sverige)
Winter I*PIKE LT RW09 (enl. Hankooks hemsida men kanske ej i Sverige)
Winter RW06 963,70:- (DäckOnline)

Året runt:
Optimo 4S H730 1062,90:- (DäckOnline)

Light Trucks - Hankook - BE ONE WITH IT


Bennie
 
Senast ändrad:

Thomas.A

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Tack Bennie du har lagt ner ett jätte jobb för att få fram olika däck.

men det fanns inga med min hastigets index. Jag har Q=160 km,belastning index fanns,109.

MVH Thomas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Är hastighetsindexet ett lagkrav? Kan det ha med helbilsgodkännande att göra? Jag förmodar att dom skall sitta på en HB & att köra i 160 km/tim med HB är det nog ingen som gör. Jag undrar om det går att komma upp i en sådan hastighet & om det går så skulle det nog bli väldigt dyrt med både bränsle & böter.

Bennie
 

Thomas.A

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Hej Bennie jag slängde i väg frågan till transportstyrelsen, meddelar dig när jag får svar.

Med vänlig hälsning Thomas
 
Toppen