• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Däck för mjuk körning.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med heavy chassi som får väga 4500 kg men i praktiken ligger runt 3700 kg. Mitt problem är att med fel däck blir det hård och obekväm åkning i hastigheter kring 70 till 80 km/tim. Hittills har jag kört på ett sommardäck från Kumho (c däck) som fungerat bra.
Nu tänkte jag lägga på åretruntdäck för att förlänga säsongen lite. Det handlar om att köra lagligt i sydligaste Sverige, inte om egentlig vinterkörning. Någon som har tips om däckval.
 

widde2

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med heavy chassi som får väga 4500 kg men i praktiken ligger runt 3700 kg. Mitt problem är att med fel däck blir det hård och obekväm åkning i hastigheter kring 70 till 80 km/tim. Hittills har jag kört på ett sommardäck från Kumho (c däck) som fungerat bra.
Nu tänkte jag lägga på åretruntdäck för att förlänga säsongen lite. Det handlar om att köra lagligt i sydligaste Sverige, inte om egentlig vinterkörning. Någon som har tips om däckval.
Michelin Crossclimate ll får mycket beröm i testerna. Inte billiga men bra. Tidig vår till sen höst. Märkta med snöflinga men inte ett rent vinterdäck för norden enl Michelin.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Trycket skall anpassas efter axelbelastning, 5.5bar är max tryck, jag kör med 3.8 bar fram, 4.7 bak, 4.5 tons bil.
Det är helt riktigt att däcktrycket ska anpassas efter axelbelastningen. För min del så slets framdäcken i ytterkanterna med 5,0 kg men efter en rekommendation av Michelin gick jag upp till 5,5 även fram och sen har det varit jämt slitage även där.
För någon annan kan det vara andra tryck som gäller för jämt slitage.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är helt riktigt att däcktrycket ska anpassas efter axelbelastningen. För min del så slets framdäcken i ytterkanterna med 5,0 kg men efter en rekommendation av Michelin gick jag upp till 5,5 även fram och sen har det varit jämt slitage även där.
För någon annan kan det vara andra tryck som gäller för jämt slitage.

Att behöva köra med så höga däckstryck fram för att däcken inte skall slitas snett låter otroligt. Antingen är det fel på hjulinställningen, eller
så har du extremt högt axeltryck fram, vilket jag egentligen inte tror på.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Att behöva köra med så höga däckstryck fram för att däcken inte skall slitas snett låter otroligt. Antingen är det fel på hjulinställningen, eller
så har du extremt högt axeltryck fram, vilket jag egentligen inte tror på.
Hej
Hjulinställningen är helt i sin ordning och den kontrolleras nätan varje år. Angående däcktrycket så uppgavs i bilens instruktioner 5,0 kg fram men vid närmare koll så angavs samma värde för samtliga motorstorlekar men enligt Michelin så bör man öka trycket med den tyngre Iveco 3,0 motorn, dessutom så ligger vattentank och samtliga batterier i främre delen av bilen vilket vilket även det påverkar framaxelvikten så sammantaget blev rekommendationen 5,5 kg fram vilket medförde att däcken blir jämt slitna, med 5,0 kg slets ytterkanterna mest.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Hjulinställningen är helt i sin ordning och den kontrolleras nätan varje år. Angående däcktrycket så uppgavs i bilens instruktioner 5,0 kg fram men vid närmare koll så angavs samma värde för samtliga motorstorlekar men enligt Michelin så bör man öka trycket med den tyngre Iveco 3,0 motorn, dessutom så ligger vattentank och samtliga batterier i främre delen av bilen vilket vilket även det påverkar framaxelvikten så sammantaget blev rekommendationen 5,5 kg fram vilket medförde att däcken blir jämt slitna, med 5,0 kg slets ytterkanterna mest.
Undrar vad din framaxelvikt ligger på, samt vilka dimensioner samt lastindex dina däck har?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Hjulinställningen är helt i sin ordning och den kontrolleras nätan varje år. Angående däcktrycket så uppgavs i bilens instruktioner 5,0 kg fram men vid närmare koll så angavs samma värde för samtliga motorstorlekar men enligt Michelin så bör man öka trycket med den tyngre Iveco 3,0 motorn, dessutom så ligger vattentank och samtliga batterier i främre delen av bilen vilket vilket även det påverkar framaxelvikten så sammantaget blev rekommendationen 5,5 kg fram vilket medförde att däcken blir jämt slitna, med 5,0 kg slets ytterkanterna mest.
När ytterkanterna slits mera tyder det ju inte på lågt lufttryck utan något annat fel, att hjulinställningen står på toe-in, att bilen är väldigt låg fram så att cambervinkeln går mot plus (hjulen lutar utåt i överkant), Eller att bilen körs för fort in i kurvor (tror jag egentligen inte på) så att den viker sig över ytterhjulet och därigenom sliter ytterkanten på däcken.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
När Stig skriver ytterkanterna menar han väl ytterkanterna på varje hjul dvs, höger samt vänster kant på tex ena hjulet fram, och inte ytterkanten på högra hjulet samt ytterkanten på vänstra hjulet(?)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När Stig skriver ytterkanterna menar han väl ytterkanterna på varje hjul dvs, höger samt vänster kant på tex ena hjulet fram, och inte ytterkanten på högra hjulet samt ytterkanten på vänstra hjulet(?)

Kan vara möjligt, men är i sådant fall inte det normala sättet att beskriva det. Ytterkant är ju ytterkant, annars heter det ju innerkant?
Eller slitage på kanterna.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När ytterkanterna slits mera tyder det ju inte på lågt lufttryck utan något annat fel, att hjulinställningen står på toe-in, att bilen är väldigt låg fram så att cambervinkeln går mot plus (hjulen lutar utåt i överkant), Eller att bilen körs för fort in i kurvor (tror jag egentligen inte på) så att den viker sig över ytterhjulet och därigenom sliter ytterkanten på däcken.
Hej igen
Återigen, framvagnen är korrekt inställd, bilen är heller inte för låg då fjädringen är utbytt men problemet med ytterkantsslitage upphörde när lufttrycke höjdes med 0,5 kg.
Den ursprungliga frågeställningen gällde dock stötighet med olika däck. Enligt mina erfarenheter så har fjädring och stötdämpare större inverkan på stötighet än vad däcken eller däcktrycket har, sedan vi bytte fjädrar till smidda progressiva fjädrar helt anpassade till bilens framaxelvikt samt gastrycksstötdämpare så upplevs ingen nämnvärd stötighet ens med 5,5 kg lufttryck. Originalfjädrarna på husbilar är i regel alldeles för klena för att svälja ojämnheter och föutom att de blir låga fram så upplevs det även som stötig gång.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När Stig skriver ytterkanterna menar han väl ytterkanterna på varje hjul dvs, höger samt vänster kant på tex ena hjulet fram, och inte ytterkanten på högra hjulet samt ytterkanten på vänstra hjulet(?)
Hej
jag har nog beskrivit det hela otydligt, vad jag menar är att både ytter och innerkant slets lika på båda däcken
 
Toppen