• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Däck för mjuk körning.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med heavy chassi som får väga 4500 kg men i praktiken ligger runt 3700 kg. Mitt problem är att med fel däck blir det hård och obekväm åkning i hastigheter kring 70 till 80 km/tim. Hittills har jag kört på ett sommardäck från Kumho (c däck) som fungerat bra.
Nu tänkte jag lägga på åretruntdäck för att förlänga säsongen lite. Det handlar om att köra lagligt i sydligaste Sverige, inte om egentlig vinterkörning. Någon som har tips om däckval.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I länken nedan har du ett stort utbud av åretruntdäck, vilket skulle passa ditt behov perfekt.
Du kan sortera i den länkade listan efter de egenskaper du prioriterar.

225/75 16 C däck hos däck online

När du hittat en kandidat kan du höra med valfri däckhandlare.
Låt dig inte övertalas av denna att välja något annat däck.
Det ligger i sakens natur att däckfirman vill sälja på dig det som finns i lager, alternativt det som ger mest förtjänst.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
I länken nedan har du ett stort utbud av åretruntdäck, vilket skulle passa ditt behov perfekt.
Du kan sortera i den länkade listan efter de egenskaper du prioriterar.

225/75 16 C däck hos däck online

När du hittat en kandidat kan du höra med valfri däckhandlare.
Låt dig inte övertalas av denna att välja något annat däck.
Det ligger i sakens natur att däckfirman vill sälja på dig det som finns i lager, alternativt det som ger mest förtjänst.
Tack för länken. Det var den bästa marknadsöversikten jag sett. Dock återstår att hitta däck som ger bekväm gång på mitt chassi. Och nog vill varje däckfirma göra för dem bästa affären.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Alla åretruntdäck är ej lämpliga för vinterkörning i Norden men varje däck har sitt arbetsområde. Och att säga att ett däck är det bästa så finns det inte fakta på det! Ja CrossClimat är ett mycket bra däck men det finns fler och att säga att ett däck passar bättre för ett visst chassi vet jag inte, du bör nog titta på bullret ”db” och lufttrycket!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Som du ser så skriver du " verkar vara ett året runt däck .....".
Som jag skrev står det på sidan att det ej passar som året runt däck i Norden vilket efterfrågades av trådskaparen
Nja, jag efterfrågade ett däck för att kunna köra lagligt i sydligaste Sverige hela året. Egentligen inte i riktigt vinterväglag. I Skåne har vi inte haft riktigt vinterväglag många timmar de senaste åren.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör på:
Continental VanContact 4 Season 225/70R15 112R
året runt sedan 2 år och bor på Österlen.
Har varit uppe i Lidköping som högst under vintern och även kört med dem i Skåne och ner genom Tyskland o Frankrike på vintern.
Fungerar bra men man får givetvis anpassa hastigheten och låta bli att ge sig ut när det inte är snöröjt.
Under den svenska sommaren eller i regn fungerar däcken också bra.
Bilen är 3,7 ton och Fiat 2010.
 
Toppen