• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykelställning på dragkrok eller på husbilens bakvägg?

LarAsp

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
30978
Medlemskap
2025
Vi är i valet och kvalet mellan att montera dragkrok för cykelställning (2 st elcyklar på drygt 50 kg vikt totalt) alternativt cykelställning monterat på husbilens bakvägg. Tar tacksamt emot råd och argument för eller emot! Vi har en Dethleffs Advantage 2016. Frågan är om det kan bli för baktungt och få negativ inverkan på körning och trafiksäkerhet med cyklarna på dragkrok?

bussmicke

HBK Medlem
Kommun
Sunne
HBK-Nr
31382
Medlemskap
2025
Vi är i valet och kvalet mellan att montera dragkrok för cykelställning (2 st elcyklar på drygt 50 kg vikt totalt) alternativt cykelställning monterat på husbilens bakvägg. Tar tacksamt emot råd och argument för eller emot! Vi har en Dethleffs Advantage 2016. Frågan är om det kan bli för baktungt och få negativ inverkan på körning och trafiksäkerhet med cyklarna på dragkrok?
Jag har cykel stället på dragkrok funkar perfekt jag tar bort batteri och cykel korgen lägger det i garaget

landetRunt

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2026
Det är svårt att uttala sig om andras behov, har ingen erfarenhet av drag på kula men om vi hade vetat vad vi vet nu hade vi inte satt något cykelställ på bakväggen - det används aldrig, och vi hade sluppit hål i bilen.. Utan cykelställ funkar bra för vårt behov då vi har två mindre, vikbara cyklar och ett garage där de går in.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi hade ett Thule G2 cykelställ, som klarar max 50 kg last, monterat på bakväggen och då vi bytte till elcyklar demonterade vi cykelstället.
(Behöll dock fästena på bakväggen)
Har istället valt att ha ett Thule Velospace XT cykelställ, som klarar elcyklar på 30kg, på dragkroken.
Nu behöver vi inte vara oroliga för att vikten mot bakväggen ska bli för stor och maximalt kultryck är 80kg så inga problem med vikten där.
En annan fördel är att lyfthöjden blir lägre.
Nackdelen är att cykelstället för dragkrok är något tyngre än det vi demonterade.

Hälsar
Bettan o Einar

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Med tanke på min alder der tilsiger at jeg kommer til at løfte færre kg med årene så ville jeg vælge et cykelstativ med motorhejs.
Jeg ved ikke om et sådant fås til kuglemontering eller kun til vægmontering.
For mig vil det være essentielt med så lav løftehøjde som muligt ved manuel kraft, men resten med motor

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Med tanke på min alder der tilsiger at jeg kommer til at løfte færre kg med årene så ville jeg vælge et cykelstativ med motorhejs.
Jeg ved ikke om et sådant fås til kuglemontering eller kun til vægmontering.
For mig vil det være essentielt med så lav løftehøjde som muligt ved manuel kraft, men resten med motor
Vi har skaffat en Thule lastramp, så att det går att dra cykeln upp på cykelstället, som sitter på dragkroken. (Finns både ett fast och ett vikbart alternativ)

Hälsar
Bettan o Einar

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Vi har köpt vårt här. Monteras på plats under några förbokade timmar. Monteras på ramen och kan dras ut så att bakdörrarna kan öppnas ( på en plåtis 3.3 ton). Har en EU-moped son rullas på via en ramp.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Har ni bra marginal upp till bilens största tillåtna vikt, i synnerhet på bakaxeln?
50 kg cyklar + dragets vikt + cykelhållarens vikt tillför ju ganska många kilo på bakaxeln, speciellt om bilen har ett stort bakre överhäng.

Toppen