Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Eller 150 km/h som står i mitt regbevis... spännande det hade vart att köra 4.5 ton alkov i 150 km/hDet finns ett krav till på däcken om husbilen är reggad som pb2, då ska däcken klara 120km/h
Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!
Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!
Jag har gått många utbildningarna hos Michelin/Conti där dom säger att marginalen för överbelastning är lite större på CP däcken för att dom är byggda för det, en högbyggd HB med högt placerad lastvikt är ett väldigt speciellt fordon med höga påfrestningar sidled. Så kör man den typen av bil fullastad så känns det kanske lite tryggare, på köpet får man ett däck som tål stillastående lite bättre och betydligt tåligare mot sidoskador!Hur får du fram värden för överbelastning på C vs. CP?
Jag förstår inte hur ett CP i många fall är ett bra val.
Kan du nämna några förutom vid camping?
Jag har gått många utbildningarna hos Michelin/Conti där dom säger att marginalen för överbelastning är lite större på CP däcken för att dom är byggda för det, en högbyggd HB med högt placerad lastvikt är ett väldigt speciellt fordon med höga påfrestningar sidled. Så kör man den typen av bil fullastad så känns det kanske lite tryggare, på köpet får man ett däck som tål stillastående lite bättre och betydligt tåligare mot sidoskador!
(Jag är alltid lite skeptisk när en säljare/tillverkare berättar om "bättre egenskaper" på sina egna produkter, och sen vill typ dubbla priset.)
Men åker man på marginalen av belastning så verkar CP då "lite större", enligt tillverkarna.
Just för att ha marginal så när jag bytte däck från CP till C gick jag upp både i bredd och bel.index till 121/120.
Husbilen blev enligt mej trevligare på alla sätt, men min är vinglig, gungig, vindkänslig, gammalt Sprinter lastbilschassi, hög tyngdpunkt samt mjuk o lång fjädring, men jag åker aldrig fortare än 140km/h, men 80-90km/h 99% av körningen och min sambo älskar också att köra den och hon accepterar egenskaperna, det är lite som att åka båt
Enligt formeln nedan bör jag ha ett index på 1300-1400kg, och jag har 1450kg på mina nuvarande däck.
Använd totalvikten och lägg till ev. övervikt när ni räknar.
(urklipp från autodoc)
TOLKNING AV DÄCKETS BELASTNINGSINDEX
Denna parameter beräknas på följande sätt: Bilens tjänstevikt adderas med förarens medelvikt och det maximala antalet passagerare plus lastens eller bagagets vikt i enlighet med fordonets lastkapacitet. Det erhållna värdet adderas sedan med en marginal på 30–40 % och delas därefter med antalet hjul, vilket är 4 när det handlar om passagerarfordon. Detta värde är en uppskattad vikt på lasten som varje däck måste klara av. När du väljer belastningsindex för däck bör du runda av värdet uppåt.
Nu är det inte så illa att vi blir sjösjuka, utan stormtrivs med gången som är typ turistbuss, fördel är att allt står kvar på sin plats när man landar, jag fattar det inte själv, i badrummet står det allehanda flaskor på handfat o hyllor de står alltid kvarTyvärr är ju den gamla sprintern känd för att vara ett mycket vekt och gungigt chassie för husbilar, men det finns möjligheter att styva upp dom och
slippa sjösjukan via bättre stötdämpare.
Det finns ett krav till på däcken om husbilen är reggad som pb2, då ska däcken klara minst 120km/h
Mer att lära:Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996. På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.
Continental vancontact åretrundVilket CPdäck rekommenderar ni när Michelin lagt ned Agilis, ej åretrunt!
Som sagt tidigare inga åretrunt, halvdåliga sommar som vinter.Continental vancontact åretrund