• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CP-däck

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Har läst att CP-däck till husbil endast finns som sommardäck,
Hur gör ni som kör med vinterdäck, kör ni på c-däck på vintern
även om reg.beviset föreskriver CP-däck.
Vad händer vid Ev.poliskontroll??
MVH
Bernt
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag skummade över lite snabbt på nätet.
Däcktyp angiven för fordonet är en rekommendation, inte ett krav. Kontrollera däremot att däcket har tillräcklig bärighet, den står angiven i märkningen. Klarar däcket den maxvikt du får ha så är det OK regelmässigt, oavsett om det är märkt C, CP eller inget alls.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns ett krav till på däcken om husbilen är reggad som pb2, då ska däcken klara minst 120km/h
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!

Hur får du fram värden för överbelastning på C vs. CP?

Jag förstår inte hur ett CP i många fall är ett bra val.
Kan du nämna några förutom vid camping?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!

Jag uppfattar av egen erfarenhet att CP-däcken tack vare den styvare stommen har bättre köregenskaper, även med lägre lufttryck.
Jag tycker att styrningen blir mera exakt. Borde ju också vara så eftersom husbilar har mycket hög tyngdpunkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag upplever att bedömning av C vs. CP är mycket subjektiv hos oss husbilsförare.
och jag som också utrycker mej subjektivt hör aldrig från branschen att CP skulle vara värda merkostnaden, utom möjligen vid camping.
Man brukar ju reagera på stabilitet vs. komfort och det man uppskattar högst vinner, att få både och är svårt om inte omöjligt.
Även olika chassin beter sig olika med likadana däck, så detta är inte enkelt.
Ålder är en annan faktor som påverkar egenskaper hos däcken, är man nöjd med ett billigare däck, kan man byta oftare och fortsatt rulla på de egenskaper man gillade när däcken var nya.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hur får du fram värden för överbelastning på C vs. CP?

Jag förstår inte hur ett CP i många fall är ett bra val.
Kan du nämna några förutom vid camping?
Jag har gått många utbildningarna hos Michelin/Conti där dom säger att marginalen för överbelastning är lite större på CP däcken för att dom är byggda för det, en högbyggd HB med högt placerad lastvikt är ett väldigt speciellt fordon med höga påfrestningar sidled. Så kör man den typen av bil fullastad så känns det kanske lite tryggare, på köpet får man ett däck som tål stillastående lite bättre och betydligt tåligare mot sidoskador!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har gått många utbildningarna hos Michelin/Conti där dom säger att marginalen för överbelastning är lite större på CP däcken för att dom är byggda för det, en högbyggd HB med högt placerad lastvikt är ett väldigt speciellt fordon med höga påfrestningar sidled. Så kör man den typen av bil fullastad så känns det kanske lite tryggare, på köpet får man ett däck som tål stillastående lite bättre och betydligt tåligare mot sidoskador!

(Jag är alltid lite skeptisk när en säljare/tillverkare berättar om "bättre egenskaper" på sina egna produkter, och sen vill typ dubbla priset.)

Men åker man på marginalen av belastning så verkar CP då "lite större", enligt tillverkarna.

Just för att ha marginal så när jag bytte däck från CP till C gick jag upp både i bredd och bel.index till 121/120.
Husbilen blev enligt mej trevligare på alla sätt, men min är vinglig, gungig, vindkänslig, gammalt Sprinter lastbilschassi, hög tyngdpunkt samt mjuk o lång fjädring, men jag åker aldrig fortare än 140km/h, men 80-90km/h 99% av körningen och min sambo älskar också att köra den och hon accepterar egenskaperna, det är lite som att åka båt :)
Enligt formeln nedan bör jag ha ett index på 1300-1400kg, och jag har 1450kg på mina nuvarande däck.

Använd totalvikten och lägg till ev. övervikt när ni räknar.

(urklipp från autodoc)
TOLKNING AV DÄCKETS BELASTNINGSINDEX
Denna parameter beräknas på följande sätt: Bilens tjänstevikt adderas med förarens medelvikt och det maximala antalet passagerare plus lastens eller bagagets vikt i enlighet med fordonets lastkapacitet. Det erhållna värdet adderas sedan med en marginal på 30–40 % och delas därefter med antalet hjul, vilket är 4 när det handlar om passagerarfordon. Detta värde är en uppskattad vikt på lasten som varje däck måste klara av. När du väljer belastningsindex för däck bör du runda av värdet uppåt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
(Jag är alltid lite skeptisk när en säljare/tillverkare berättar om "bättre egenskaper" på sina egna produkter, och sen vill typ dubbla priset.)

Men åker man på marginalen av belastning så verkar CP då "lite större", enligt tillverkarna.

Just för att ha marginal så när jag bytte däck från CP till C gick jag upp både i bredd och bel.index till 121/120.
Husbilen blev enligt mej trevligare på alla sätt, men min är vinglig, gungig, vindkänslig, gammalt Sprinter lastbilschassi, hög tyngdpunkt samt mjuk o lång fjädring, men jag åker aldrig fortare än 140km/h, men 80-90km/h 99% av körningen och min sambo älskar också att köra den och hon accepterar egenskaperna, det är lite som att åka båt :)
Enligt formeln nedan bör jag ha ett index på 1300-1400kg, och jag har 1450kg på mina nuvarande däck.

Använd totalvikten och lägg till ev. övervikt när ni räknar.

(urklipp från autodoc)
TOLKNING AV DÄCKETS BELASTNINGSINDEX
Denna parameter beräknas på följande sätt: Bilens tjänstevikt adderas med förarens medelvikt och det maximala antalet passagerare plus lastens eller bagagets vikt i enlighet med fordonets lastkapacitet. Det erhållna värdet adderas sedan med en marginal på 30–40 % och delas därefter med antalet hjul, vilket är 4 när det handlar om passagerarfordon. Detta värde är en uppskattad vikt på lasten som varje däck måste klara av. När du väljer belastningsindex för däck bör du runda av värdet uppåt.

Tyvärr är ju den gamla sprintern känd för att vara ett mycket vekt och gungigt chassie för husbilar, men det finns möjligheter att styva upp dom och
slippa sjösjukan via bättre stötdämpare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr är ju den gamla sprintern känd för att vara ett mycket vekt och gungigt chassie för husbilar, men det finns möjligheter att styva upp dom och
slippa sjösjukan via bättre stötdämpare.
Nu är det inte så illa att vi blir sjösjuka, utan stormtrivs med gången som är typ turistbuss, fördel är att allt står kvar på sin plats när man landar, jag fattar det inte själv, i badrummet står det allehanda flaskor på handfat o hyllor de står alltid kvar :)
"Mycket vekt" vet jag inte om jag håller med om, detta är en W905 flakbil med tipp som grund och en kraftig ram.
Men andra märken kanske har kraftigare chassin (?)
Stötdämparna bak fick Sellholms bygga nya kraftigare för ett par år sedan, sen ifall jag får för mycket pengar så kan jag tänka mej att gå upp ytterligare ett steg på krängningshämmaren bak.

Nu tappa vi tråden, tillbaks till CP-däck!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns ett krav till på däcken om husbilen är reggad som pb2, då ska däcken klara minst 120km/h

Hastighetskapacitet för sommardäck​

Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996. På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.
Mer att lära:

För min bil står det "ingen uppgift", = inget hastighetskrav för mig på däcken.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Var och en gör sin egen värdering av vilken utrustning man anser sig behöva
CP-däcken togs fram i Tyskland efter att många husbilar fick däckexplosion längs vägarna
För min del anser jag att utrusta bilen med CP-däck är en form av försäkring för att slippa en däckexplosion
Jag byter också ut däcken efter ca. 6 år för att slippa ”osynliga” sprickor
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
CP däcken är bättre vid långa stilleståndsperioder, många husbilar står still ett halvår och då tål de kraftigare däcksidorna detta bättre.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilket CPdäck rekommenderar ni när Michelin lagt ned Agilis, ej åretrunt!
 
Toppen