• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vet du eller gissar du? Jag har följt vad myndigheterna sagt väldigt noga & har definitivt inte hört något om isolering för dom som varit utrikes.
Du har troligtvis rätt. Men barn, släkt och vänner som börjar komma hem har fått instruktioner om att stanna hemma. Men det kanske bara är företag som är försiktiga. Var inte min avsikt att sprida felaktig info.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hallo vänner, det är som att vara mitt i en film som handlar om pandemi, men, men det klarar vi säkert!

1) För er som fortfarande finns i Spanien, kolla timme-för-timme info på Svenska: Fortlöpande information - Sydkusten.es

2) Ni som tröttnat på restriktioner i Spanien, saknar restaurangbesök eller längtar efter liknande företeelser där hemma, läs gärna vad regeringen (UD Resplan) har att komma med gällande Frankrike, Tyskland & Danmark:

Vi väntar på att läget i Spanien lugnas något och även om det blir tidsförlängningar på restriktioner så tror vi att vi blir insläppta vid gränserna hela vägen hem till Sverige. Det hamstras lika mycket hemma också, det är glest på gatorna och dessutom betydligt kallare, blåsigare och regnigare än här. Det är vad våra grannar hemma berättar...

/ranko & marianne
 
F

F.d. 54948

Guest
Hej,
Är det någon som har passerat gränsen till Tyskland idag (2020-03-16) efter kl 08:00 då Tyskland stängde sina gränser?
Verkar det vara okej som Svensk husbil att passera för att köra igenom Tyskland till Sverige?
Mina föräldrar Ajno & Torsten är på väg upp genom Frankrike och jag läser detta forum som bästa sättet att följa hur det kan gå för dem att ta sig fram.
Tack på förhand för svar!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Du har troligtvis rätt. Men barn, släkt och vänner som börjar komma hem har fått instruktioner om att stanna hemma. Men det kanske bara är företag som är försiktiga. Var inte min avsikt att sprida felaktig info.

till Finland är det 2 veckors karaten för alla som kommer från utlandet.
Det ändras hela tiden snart kan bara Finländare komma.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Hej,
Är det någon som har passerat gränsen till Tyskland idag (2020-03-16) efter kl 08:00 då Tyskland stängde sina gränser?
Verkar det vara okej som Svensk husbil att passera för att köra igenom Tyskland till Sverige?
Mina föräldrar Ajno & Torsten är på väg upp genom Frankrike och jag läser detta forum som bästa sättet att följa hur det kan gå för dem att ta sig fram.
Tack på förhand för svar!
Ja vi har gjort det. Bara att visa passet. Se tidigare inlägg i denna tråd av mej.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Är lite nedanför Barcelona, kör AP7 som inte är betalväg längre, rullar på bra

En liten korrigering bara. AP7 är numera gratis från Alicante upp till Tarragona, ca 340 km. Tyvärr är det sedan betalväg norrut från Tarragona upp till Barcelona, precis som tidigare.

Informationen är mycket färsk, tog biljetten från automaten för 3 minuter sedan.

Planerar korsa gränsen till Frankrike under kvällen.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En liten korrigering bara. AP7 är numera gratis från Alicante upp till Tarragona, ca 340 km. Tyvärr är det sedan betalväg norrut från Tarragona upp till Barcelona, precis som tidigare.

Informationen är mycket färsk, tog biljetten från automaten för 3 minuter sedan.

Planerar korsa gränsen till Frankrike under kvällen.

TommyD
Lycka till! Tror det går bra om man upprepar mantrat. "Tranfer to Sweden" Undrar hur det blir för alla på Algarve?
 
F

F.d. 14324

Guest
Nyfiken, vi är på väg mot det hållet.
Jag har kollat till och från på google trafic för gränspassagen i Mulhouse efter att jorma postade, jag kan inte påstå att jag märkt någon minskning på den mörkröda färgen ännu, kanske blir bättre senare under kvällen, eller inte. Om någon vill titta på kartan med trafik så går det att använda denna länk.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Många vill nog ha svar vad som gäller idag! Återkom när du är i Tyskland.
Efter 2 timmars köande i Frankrike mot Freiburg ville den Franska polisen att vi skulle vända o köra mot färdriktningen, så vi körde över via strasburg, de var en annan Svensk husbil framför oss , när dom fick klartecken att köra vinkades vi också köra in till Tyskland utan några frågor så nu övernattar vi i Offenburg fri ställplats intill en husbilsaffär! God natt!!!!!
 
Toppen