• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copilot ny version, fördelar?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Copilot har släppt en ny version som de vill att man installerar, för att "upgrade your experience" och det låter ju tjusigt. Är det någon i forumet som konstaterat några för- eller nackdelar med denna nya version?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Man måste uppdatera för att få framtida kartuppdateringar, men om man vill fortsätta med den tidigare versionen på "gamla" kartor så fungerar det.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har släppt igenom den; har inte märkt några speciella förbättringar (utan att undersöka i detalj). Jag kör den grå varianten, för p-bil.

Den fungerar perfekt för mina ändamål, alla funktioner finns med och den samarbetar bra med andra POI-siter, såsom park4night, Campervan.guide, Stellplatz Radar, Locus Map, m fl. För CamperContact och ACSI CC måste jag dock (tyvärr) använda Sygic.

Styrkan är planering av rutter och enkelheten att arbeta med egna POI direkt i appen. Behöver nödvändigtvis inte ta hjälp av Locus Map eller POI Viewer.

En notering kanske, jag upplever att den tar längre tid på sig att beräkna rutter, jag ska ut och resa nästa vecka, då får jag en bättre uppfattning om effekterna av senaste uppdatering.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Jag har "uppgraderat" till den nya appen. Har väl en del nybörjarproblem med den. T.ex. hittar jag inte hur jag skapar en "husbilsprofil" där jag tidigare kunnat lägga in hur fort/sakta vi brukar köra på motorväg, motortrafikled etc. Nu finner jag bara bil, cykel, gående. Har nån annan hittat det i nya appen?
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Jag har också uppgraderat till nya versionen.

Efter att ha tryckt på Inställningar så fick jag upp en sida med olika funktioner. Där kunde jag välja Ruttprofiler för fordon. Där valde jag Rekreationsfordon och där anger man bilens mått mm.

Jag hittar dock inte heller någon funktion för att ange vilka hastigheter jag vill planera efter...
Mvh
Lars Erik
 
Senast ändrad:

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Vilken version av programmet har du?
Hittar inte inställning för rekreation fordon.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har "uppgraderat" till den nya appen. Har väl en del nybörjarproblem med den. T.ex. hittar jag inte hur jag skapar en "husbilsprofil" där jag tidigare kunnat lägga in hur fort/sakta vi brukar köra på motorväg, motortrafikled etc. Nu finner jag bara bil, cykel, gående. Har nån annan hittat det i nya appen?
Jag ställde en fråga till CoP support för några veckor sedan om ruttprofilerna, och att man inte längre kan ställa in hastigheterna för olika typer av vägar. Svaret jag fick var att man anser det vara onödigt med de nya funktioner som implementerats (vilka då?). Fortfarande finns dock möjligheten att lägga upp egna ruttprofiler. I min Husbils-ruttprofil föredrar jag "ej betalvägar".

När det gäller möjligheten att ställa in höjd, mått mm för sin husbil gäller det bara CoP-varianterna för Truck (lastbil) respektive RV (recreation vehicle, husbil), inte den grå p-bilvarianten (som jag kör).
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Det blir inte alltid bättre när det kommer nya varianter. Och det var endast denna app som jag erbjöds - för jag ville ju ha med mina tidigare inköpta kartor in i den nya versionen/appen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, exakt så. För att byta upp sig till RV kostar det i princip en ny licens. Så även jag skippade det, "den grå" fungerar utmärkt för mina ändamål. Jag har aldrig stött på ett läge / en rutt där jag behövt mina husbilsdimensioner definierade, varken när det gäller vikt, bredd eller höjd. Och aldrig behövt "backa" heller.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kör din filhanterare på mobilen/plattan (alternativt koppla upp mot datorn med USB-kabel).

Därefter: Mappvägen till CoPilot's "Save" mapp på min Samsung Galaxy S8+ är:
  • Storage/6633-3231/Android/data/com.alk.copilot.mapviewer/files/EU/save
  • (Storage/6633-3231 är mitt SD-kort)
Dit måste du bege dej, det är där du ska lägga in POI-filen (plus om du så önskar ikonfilen för HBK).
Starta därefter CoPilot, som då reagerar på en ny POI-fil och guidar dej igenom installationen av denna.

För att kunna hjälpa dej lite bättre (utgår från att du har en Androidplatta): Vilken platta (märke) kör du? Vilken filhanterare använder du i plattan? T ex Mina Filer, ES Utforskaren, etc?

2019-04-05 17.19.16.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Så här ser "gångvägen" ut med Mina Filer:

2019-04-05 17.31.53.jpg 2019-04-05 17.32.10.jpg 2019-04-05 17.32.14.jpg 2019-04-05 17.32.34.jpg 2019-04-05 17.32.39.jpg 2019-04-05 17.32.44.jpg 2019-04-05 17.32.55.jpg2019-04-05 17.41.14.jpg

När du kommit till mappen Save (sista bilden) kopierar du in POI-fil och Ikonfil. För HBK Husbilsplatser hämtar du dessa två här:
Klicka på ladda ner (i datorn /PC hamnar POI-filen under Nedladdade filer, i plattan/mobilen under mappan Downloads på internminnet).

Inte lätt det här om man inte är nörd som jag :). Om du vill kan du söka upp mej på årsmötet, så kan vi "fixa till det i realtid, ansikte mot skärm".
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En kompis till oss fick problem med den nya versionen. Innan hade dom premium av Copilot. Efter uppgraderingen så finns inte längre Husbil. Alla andra finns där bil, cykel, gå, lastbil men inte husbil. Detta fanns tidigare i deras version men är borta. Någon som råkat utför detta
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
O ja. Jag kontaktade CoPilot om detta (trots att jag bara har den enkla GPS-versionen). Det jag mest var ute efter var att kunna ange hastigheter per typ av väg, och per fordonstyp.

Det svar jag fick var mest bla-ha, egentligen sa man att CoPilot med sina nya funktioner klarar det på egen hand. Tjosan.
 
Toppen