• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Concorde Credo Iveco 3,0 -12

Nissagubben

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
32566
Medlemskap
2025
Hej.
Jag funderar på att byta till en Concorde Credo 2012.
Är det någon som har erfarenhet på dem?
Det är tydligen inte samma motor och robotlåda som i fiat.
Bakhjulsdrift kan ju vara bra, men låter det mer?
Andra egenskaper på grund av höjden?
Ingen förardörr kan ju kännas sådär = ingen nödutgång.

Mvh Sören

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Jag funderar på att byta till en Concorde Credo 2012.
Det är tydligen inte samma motor och robotlåda som i fiat.
Bakhjulsdrift kan ju vara bra, men låter det mer?
Andra egenskaper på grund av höjden?
Ingen förardörr kan ju kännas sådär = ingen nödutgång.

Mvh Sören
Har en 3.0L fiat. Fin motor.

Håller med om dörrar. Men höjden är inte så kul i många passager. Har en alkovbil 3.3 meter. Begränsar ibland men högre hade jag inte velat ha...

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ingen förardörr är sådär när man ska tanka, göra kortare ärenden, kommer till campingbommar med låga kortläsare mm.

Skulle sakna mina framdörrar. Men det är jag det...

Tips. Kör med din nuvarande HB och använd inte framdörrarna några veckor.

Då ser du om du är bekväm med det i längden.

Bakhjulsdrift kan vara kul om du vill spinna och driftar runt några EPA för att störa friden för dom. PS. Sista var ett skämt

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja, typ.
Jag har en Concorde Liner, på MAN chassi, men jag har haft en Flair på Iveco Daily, så viss erfarenhet går att skrapa ihop.

Höjden, ingen stor nackdel på en Credo.
Bakhjulsdrift generellt:
Mycket mindre svängradie än en lika lång framhjulsdriven bil.
Tar sig fram bra, fastnar inte på en våt gräsmatta.
Dubbelmontage bak, däcken tål lastvikten med mycket stor marginal, stabilt och som sagt bra fäste.

Iveco Daily specifikt:
Extremt ömtålig slutväxel. (diffrential/kronhjul och pinjong)
Mycket vanligt att dessa har ett vinande oljud runt 80-95 kmh. Jag fick bakaxeln utbytt före leverans på min Flair.
Kräver oljebyte vart annat/vart år med specialolja för att må bra, och förhoppningvis undvika problem.
Ovanstående gäller vad jag hört inte de nyaste 7-7,5 tons bilarna som lär ha bakaxel från Eurocargo.

Ingen förardörr.
Helt underbart i mitt tycke.
En förardör ger:
Kallras.
Ytterligare en väg in för en tjuv.
Ökat vinbrus.

Skönt att slippa ovanstående.

Med avseende på nödutgång inget som oroar mig det minsta.
Man de stora skjutfönstren på förar och passagerarplats, samt de övriga fönstren inklusive takluckor finns vägar ut.

Med avseende på Credo.
Mycket mycket välbyggd bil (alla Concorde), märks speciellt i snickerier, inredning.
Sant är att fönster, takluckor toa osv är standardkomponenter, men dock av top of the line.
Bra tillgång på reservdelar från Concorde.

Nissagubben

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
32566
Medlemskap
2025
Ja, typ.
Jag har en Concorde Liner, på MAN chassi, men jag har haft en Flair på Iveco Daily, så viss erfarenhet går att skrapa ihop.

Höjden, ingen stor nackdel på en Credo.
Bakhjulsdrift generellt:
Mycket mindre svängradie än en lika lång framhjulsdriven bil.
Tar sig fram bra, fastnar inte på en våt gräsmatta.
Dubbelmontage bak, däcken tål lastvikten med mycket stor marginal, stabilt och som sagt bra fäste.

Iveco Daily specifikt:
Extremt ömtålig slutväxel. (diffrential/kronhjul och pinjong)
Mycket vanligt att dessa har ett vinande oljud runt 80-95 kmh. Jag fick bakaxeln utbytt före leverans på min Flair.
Kräver oljebyte vart annat/vart år med specialolja för att må bra, och förhoppningvis undvika problem.
Ovanstående gäller vad jag hört inte de nyaste 7-7,5 tons bilarna som lär ha bakaxel från Eurocargo.

Ingen förardörr.
Helt underbart i mitt tycke.
En förardör ger:
Kallras.
Ytterligare en väg in för en tjuv.
Ökat vinbrus.

Skönt att slippa ovanstående.

Med avseende på nödutgång inget som oroar mig det minsta.
Man de stora skjutfönstren på förar och passagerarplats, samt de övriga fönstren inklusive takluckor finns vägar ut.

Med avseende på Credo.
Mycket mycket välbyggd bil (alla Concorde), märks speciellt i snickerier, inredning.
Sant är att fönster, takluckor toa osv är standardkomponenter, men dock av top of the line.
Bra tillgång på reservdelar från Concorde.
Tack för en mycket fin beskrivning. Ja det har ju sina fördelar att bara ha en dörr. Det enda som talar mot bilen då är väl bakaxeln då, jag får nog ut och provköra på motorväg och kolla serviceboken ordentligt. Kan kanske vara svårt att få delar till en snart 15 årig bil.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte i detta fall.
Concorde har delar, och Iveco Daily är ju en supervanlig lastbil så delar finns.
Man kanske bör nämna att priserna på IVECO originaldelar är mera anpassade för att betalas av företag än av privatpersoner! ;)
Bränsleförbrukningen på de bakhjulsdrivna bilarna är 2-3dl/mil högre än motsvarande framhjulsdrivna.

Nissagubben

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
32566
Medlemskap
2025
Inte i detta fall.
Concorde har delar, och Iveco Daily är ju en supervanlig lastbil så delar finns.
Ja fast det måste ju vara rätt utväxling med :)
Man kanske bör nämna att priserna på IVECO originaldelar är mera anpassade för att betalas av företag än av privatpersoner! ;)
Bränsleförbrukningen på de bakhjulsdrivna bilarna är 2-3dl högre än motsvarande framhjulsdrivna.
Ja det finns för och nackdelar med allt :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kanske bör nämna att priserna på IVECO originaldelar är mera anpassade för att betalas av företag än av privatpersoner!
Japp, så är det.
Privatpersoner är mer tolleranta mot höga priser än vad åkerier är.

Lastbilsdelar för tunga bilar är ofta billigare än motsvarande del till personbilar.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Ingen förardörr är sådär när man ska tanka, göra kortare ärenden, kommer till campingbommar med låga kortläsare mm.

Skulle sakna mina framdörrar. Men det är jag det...

Tips. Kör med din nuvarande HB och använd inte framdörrarna några veckor.

Då ser du om du är bekväm med det i längden.

Bakhjulsdrift kan vara kul om du vill spinna och driftar runt några EPA för att störa friden för dom. PS. Sista var ett skämt

Det brukar gå månader innan vi öppnar framdörrarna men jag skulle inte vilja vara utan dom i alla fall.;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det spelar ingen roll att du sa original, dels är dom inte dyrare, dels köper många alternativ.

Du brukar vara mån om källor till påståenden, var hittar du dyra originaldelar till Iveco Daily?
Tyvärr, orkar inte söka reda på uppställningen där dom jämförde med andra husbilar, men finner jag den skall jag lägga in en länk! ;)

Toppen