Är det någon som har erfarenhet på dem?
Ja, typ.
Jag har en Concorde Liner, på MAN chassi, men jag har haft en Flair på Iveco Daily, så viss erfarenhet går att skrapa ihop.
Höjden, ingen stor nackdel på en Credo.
Bakhjulsdrift generellt:
Mycket mindre svängradie än en lika lång framhjulsdriven bil.
Tar sig fram bra, fastnar inte på en våt gräsmatta.
Dubbelmontage bak, däcken tål lastvikten med mycket stor marginal, stabilt och som sagt bra fäste.
Iveco Daily specifikt:
Extremt ömtålig slutväxel. (diffrential/kronhjul och pinjong)
Mycket vanligt att dessa har ett vinande oljud runt 80-95 kmh. Jag fick bakaxeln utbytt före leverans på min Flair.
Kräver oljebyte vart annat/vart år med specialolja för att må bra, och förhoppningvis undvika problem.
Ovanstående gäller vad jag hört inte de nyaste 7-7,5 tons bilarna som lär ha bakaxel från Eurocargo.
Ingen förardörr.
Helt underbart i mitt tycke.
En förardör ger:
Kallras.
Ytterligare en väg in för en tjuv.
Ökat vinbrus.
Skönt att slippa ovanstående.
Med avseende på nödutgång inget som oroar mig det minsta.
Man de stora skjutfönstren på förar och passagerarplats, samt de övriga fönstren inklusive takluckor finns vägar ut.
Med avseende på Credo.
Mycket mycket välbyggd bil (alla Concorde), märks speciellt i snickerier, inredning.
Sant är att fönster, takluckor toa osv är standardkomponenter, men dock av top of the line.
Bra tillgång på reservdelar från Concorde.