Hejsan Jögge, det är bara att justera förgasaren som på alla gamla förgasarbilar, brukar inte vara något problem alls.
Om du står framför bilen och tittar på förgasarens högersida så ser du en rätt stor spårskruv bakom, lite nedanför det elektriska tomgångsmunstycket. Det är i princip en mekanisk tomgångs/varvtalsskruv.
Längre ner på samma sida, ungefär bakom den tunna kylvattenslangen som går in i förgasaren så sitter blandarskruven. Om ingen har varit på den tidigare så är den plomberad ute i änden. Det ser ut som en liten hylsa med ett lock på som gör spåret i blandaskruven oåtkomligt. Ta en liten mejsel och bryt bort locket/hylsan så att justerskruvens mejselspår blir åtkomligt.
Du skall helst ha ett testinstrument så du kan se varvtalet på motorn.
Om det är en 75hk. så skall slutresultatet bli något under 800rp/m.
Om det är en 86hk. så skall slutresultatet bli något under 900rp/m.
Vrid på den stora tomgångskruven först så varvet blir ca. 50rp/m. över slutvarvet.
Justera sedan den nedre blandarskruven troligtvis innåt, och eller utåt, så du hör och ser på varvtalet att det toppar/blir så högt som möjligt.
Justera återigen varvtalet till 50rp/m över slutvarvet med den stora skruven och därefter åter finjustering av blandningen med blandarskruven.
Efter några gånger när varvet ligger rätt och blandarskruven toppar varvet så skruvar du in den lite så den blir lite snålställd och varvtalet sjunker de där 50rp/m. som du hela tiden har legat högt.
Det brukar duga så, men om du har möjlighet att kolla CO-halten och justera blandarskruven efter det värdet så blir det lite säkrare.
Då skall 75hk. motorn ligga mellan 0,5 till 2,5.
Och 86hk. motorn skall ligga mellan 1,0 till 2,0.
Om någon tidigare har monterat extraktorgrenrör, och borrat upp munstycken i förgasaren för att få mera sprutt

på bilen, så brukar det ändå inte vara något problem att få ner CO-halten. Den är bara lite okänsligare på blandarskruven, och därmed lite svårare att hitta rätt läge på den.
Lycka till, och det brukar inte vara något problem om förgasaren inte är sliten i spjällaxlar m.m.
Kolla även om du kan, att vacuumklockan och centrifugalvikterna i fördelaren fungerar och ställer om tändningen samt att förtändningen med puggad vacuumslang ligger på ca. 10
° om motorn är orörd eller ca. 14 till 16
° om motorn är ombyggd.
M.v.h. JANKRO.