• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CO-Halt

Jörgen & Veronica

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
10353
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.0
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: R590
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Jag behöver hjälp, våran husbil gick inte igenom besiktningen pga för hög CO-Halt.
Har bytt Luftfilter o hällt lite K-Sprit i tanken men den ligger ändå på drygt 4 i co-halt och jag behöver få ner den till under 3.5.

Är det nån som kan hjälpa.. kanske måste jag justera förgasaren, dvs bränsleblandningen men jag vet inte hur.

Tack på förhand Jögge

F

F.d. 25045

Guest
mycket k-sprit, 20 procent hade jag i en gång o riktigt riktigt het motor. Går inte förgasarn o justera? byte av olja o filter. Rengör vevhusventilation.

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Hej.

Är det bensinmoter? prova med 3 till 5 liter metanol i tanken. Då kan dom nästan inte hitta något värde att mäta. (Blir mycket lågt.) Jag har provat på personbilar med bensinmotor mycket bra resultat.

Jonas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Jögge, det är bara att justera förgasaren som på alla gamla förgasarbilar, brukar inte vara något problem alls.

Om du står framför bilen och tittar på förgasarens högersida så ser du en rätt stor spårskruv bakom, lite nedanför det elektriska tomgångsmunstycket. Det är i princip en mekanisk tomgångs/varvtalsskruv.
Längre ner på samma sida, ungefär bakom den tunna kylvattenslangen som går in i förgasaren så sitter blandarskruven. Om ingen har varit på den tidigare så är den plomberad ute i änden. Det ser ut som en liten hylsa med ett lock på som gör spåret i blandaskruven oåtkomligt. Ta en liten mejsel och bryt bort locket/hylsan så att justerskruvens mejselspår blir åtkomligt.

Du skall helst ha ett testinstrument så du kan se varvtalet på motorn.

Om det är en 75hk. så skall slutresultatet bli något under 800rp/m.
Om det är en 86hk. så skall slutresultatet bli något under 900rp/m.

Vrid på den stora tomgångskruven först så varvet blir ca. 50rp/m. över slutvarvet.
Justera sedan den nedre blandarskruven troligtvis innåt, och eller utåt, så du hör och ser på varvtalet att det toppar/blir så högt som möjligt.

Justera återigen varvtalet till 50rp/m över slutvarvet med den stora skruven och därefter åter finjustering av blandningen med blandarskruven.

Efter några gånger när varvet ligger rätt och blandarskruven toppar varvet så skruvar du in den lite så den blir lite snålställd och varvtalet sjunker de där 50rp/m. som du hela tiden har legat högt.

Det brukar duga så, men om du har möjlighet att kolla CO-halten och justera blandarskruven efter det värdet så blir det lite säkrare.
Då skall 75hk. motorn ligga mellan 0,5 till 2,5.
Och 86hk. motorn skall ligga mellan 1,0 till 2,0.

Om någon tidigare har monterat extraktorgrenrör, och borrat upp munstycken i förgasaren för att få mera sprutt :D på bilen, så brukar det ändå inte vara något problem att få ner CO-halten. Den är bara lite okänsligare på blandarskruven, och därmed lite svårare att hitta rätt läge på den.

Lycka till, och det brukar inte vara något problem om förgasaren inte är sliten i spjällaxlar m.m.

Kolla även om du kan, att vacuumklockan och centrifugalvikterna i fördelaren fungerar och ställer om tändningen samt att förtändningen med puggad vacuumslang ligger på ca. 10° om motorn är orörd eller ca. 14 till 16° om motorn är ombyggd.

M.v.h. JANKRO.

Jörgen & Veronica

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
10353
Medlemskap
2025
JANKRO skrev:
Hejsan Jögge, det är bara att justera förgasaren som på alla gamla förgasarbilar, brukar inte vara något problem alls.

Om du står framför bilen och tittar på förgasarens högersida så ser du en rätt stor spårskruv bakom, lite nedanför det elektriska tomgångsmunstycket. Det är i princip en mekanisk tomgångs/varvtalsskruv.
Längre ner på samma sida, ungefär bakom den tunna kylvattenslangen som går in i förgasaren så sitter blandarskruven. Om ingen har varit på den tidigare så är den plomberad ute i änden. Det ser ut som en liten hylsa med ett lock på som gör spåret i blandaskruven oåtkomligt. Ta en liten mejsel och bryt bort locket/hylsan så att justerskruvens mejselspår blir åtkomligt.

Du skall helst ha ett testinstrument så du kan se varvtalet på motorn.

Om det är en 75hk. så skall slutresultatet bli något under 800rp/m.
Om det är en 86hk. så skall slutresultatet bli något under 900rp/m.

Vrid på den stora tomgångskruven först så varvet blir ca. 50rp/m. över slutvarvet.
Justera sedan den nedre blandarskruven troligtvis innåt, och eller utåt, så du hör och ser på varvtalet att det toppar/blir så högt som möjligt.

Justera återigen varvtalet till 50rp/m över slutvarvet med den stora skruven och därefter åter finjustering av blandningen med blandarskruven.

Efter några gånger när varvet ligger rätt och blandarskruven toppar varvet så skruvar du in den lite så den blir lite snålställd och varvtalet sjunker de där 50rp/m. som du hela tiden har legat högt.

Det brukar duga så, men om du har möjlighet att kolla CO-halten och justera blandarskruven efter det värdet så blir det lite säkrare.
Då skall 75hk. motorn ligga mellan 0,5 till 2,5.
Och 86hk. motorn skall ligga mellan 1,0 till 2,0.

Om någon tidigare har monterat extraktorgrenrör, och borrat upp munstycken i förgasaren för att få mera sprutt :D på bilen, så brukar det ändå inte vara något problem att få ner CO-halten. Den är bara lite okänsligare på blandarskruven, och därmed lite svårare att hitta rätt läge på den.

Lycka till, och det brukar inte vara något problem om förgasaren inte är sliten i spjällaxlar m.m.

Kolla även om du kan, att vacuumklockan och centrifugalvikterna i fördelaren fungerar och ställer om tändningen samt att förtändningen med puggad vacuumslang ligger på ca. 10° om motorn är orörd eller ca. 14 till 16° om motorn är ombyggd.

M.v.h. JANKRO.

Tack så mycket för svaret och informationen, jag har tankat i lite etanol och den gick igenom och ska senare följa dina instruktioner och justera förgasaren, har man tur så kanske den tar mindre soppa :)

Mvh Jögge.. tack än en gång

Toppen