• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

chiptrimning

F

F.d. 15312

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: 500 sport traveller
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Finns det någon som har erfarenhet av chiptrimning av Fiat 2,0 JTD motorn.
Har funderat på att investera i detta men vore intressant att få lite "feed back" av någon som gjort detta på sin bil eller som är insatt i tekniken??
Hur många hästar eller kw tillkommer??
Märker man stor skillnad??
Hur är det med bränsleförbrukningen etc??
Är det ett kostsamt ingrepp???
Mvh
Mr Abarth
 
F

F.d. 10180

Guest
Hej Alla HBK are Vi har fiatmotorn 2,0-06 84hk har KCR-boxen ökade till 115hk men den funkar inte under 2000 varv med där händer det saker
Verkstan
 
F

F.d. 15312

Guest
Har beställt KCR katalogen ...tack för tipset!!!
Förstod att "verkstan" hade problem under 2000 varv men inte riktigt vad som hände...kan Du förtydliga problemen!!!
Mr Abarth
Knaus 500 ST m. 2,0 JTD -04
 
F

F.d. 622

Guest
Några frågor i ämnet igen
Vad skulle det göra för skillnad om jag chippa min Fiat Ducato 3.0 multijet?
Kostar?
Dieselförbrukning om jag nu ligger på snitt 1.1 l/mil?
Hästar?
 
F

F.d. 29824

Guest
Hej

Angående "chiptrim", det som är intressant är vridmomentet inte hästkrafterna! Ökat vridmoment ger bättre köregenskaper, man kan växla tidigare och ligga kvar längre på växel i backar t.ex. I det fallet med 3,0 Multijeten så ökas vridmomentet med ca 60 Newtonmeter (Nm) hästkrafterna med 20, men det är vridmomentsökningen som är det viktiga. Avseende bränsleförbrukningen så är det körningen som är avgörande, att man utnyttjar det vridmoment man får på ett bra sätt, vilket kan ge minskad förbrukning om kör snällt. Kostnaden ligger på 7000:- ca. Kolla även Ferritas hemsida för info. WWW.ferrita.com
 
F

F.d. 10180

Guest
mrabarth skrev:
Har beställt KCR katalogen ...tack för tipset!!!
Förstod att "verkstan" hade problem under 2000 varv men inte riktigt vad som hände...kan Du förtydliga problemen!!!
Mr Abarth
Knaus 500 ST m. 2,0 JTD -04
Vad jag menar med den funkar inte under 2000varv över 2000 varv så ökar motorstyrkan till 115HK den funkar som den Saben 90 med turbo varvtal över 2000 så gick turbon in ach axade
verkstan
 
F

F.d. 10776

Guest
Hej jag har en trim box från www.boxpower.dk i min Fiat JTD 2,8 Det blev en otroligt positiv skillnad i körglädje. Dieselförbrukning ungefär samma som tidigare. Installationen var OTROLIGT enkel.
Mycket billigare än KCR.
Janne
 
F

F.d. 17425

Guest
Hej
jag skulle göra det om jag vore dig du får en mycke piggare bil samt i nånga utav fallen så dra bilen mindre bränsle,jag kan inte säga huur mycke det gör på din men på en "trött" ford gör det jätte mycke.//Niklas
 
F

F.d. 15312

Guest
Tack alla för uttömmande och intressanta svar på mitt ringa spörsmål!!!
Kommer att beställa en effektbox med det snaraste!!
Denna tråd får härmed anses vara avslutad!!
Mvh
MrAbarth
 
Toppen