• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Njae....! För mig är det mest ekonomiska alternativet i en Chevy Van en 350 med 700 låda. En 305 är iofs en klenare motor men en 400 låda är bara 3-stegad och saknar den 4:e mekaniska överväxeln och dricker därmed betydligt mer soppa.

Jag körde i många år en Chevy Camper Van med 350-motor och 700-låda. Den var förhöjd med full ståhöjd och var fullt husbilsutrustad. Vi snittade 1,5 l/mil. Då var det ofta Autobahntempo, dvs 120-130 km/h. Här hemma med 90-100 i snitt, var förbrukningen runt 1,3 l/mil.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Ja ser ut att vara stora skillnader på bränsleförbrukningen. Har dock för mig att jag läst att med th700 lådan ska den dra mindre soppa, lite varierande beroende på vilken förgasare/insprutning man har och så.. Jaja det lär ju märkas..

Tog en mekardag med Chevan idag,
Nu går det att trycka ned parkeringsbromsen, lossade och smorslade och sen släppte det.
Lite finjustering kvar, men avvaktar med det efter man kollat in bromsbackarna bak.

Har ingen startspärr på chevan så jag kan starta den i alla växellägen, så rulalr den aldrig genom en besiktning, Tidigare ägare har varit utsatt för inbrott i chevan och monterade in separat tändningslås och switch för blinkers osv. Dom bytte även hela rattstången men sen kopplades det aldrig tebax till orginal.
Tog en rövare och kopplade in orginalstammen från rattstången, Fick tillgång till varningsblinkers, torkare, blinkers på orginalspaken :lol: Tändningen ligger dock kvar på det extra insatta tändningslåset :(
Har lite funderingar över dessa saker på rattstången :?
Denna ligger längst ned mot torpedväggen, är kopplad till en eftermonterad switch :roll:
DSC00612-1.jpg

Och vad är denna grej till, Tändning och start eller???
Sitter närmare ratten men under instrumentpanelen..
DSC00613-1.jpg

Hade vart fint att få till startspärren och tändningen på orginal nyckeln. :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Mecklat med lilla Datsun 120Y:n idag men imorgon så är dte Chevans dag, ska skruva lös och täta positionsljusen på taket som jag märkte läckte nu när vårsolen tittade fram och smälte snön, Sen hittade man ett igen tejpat hål :confused: någon glad amatör som varit framme. Så ska röra ihop lite röra och lägga på riktigt glasfiber täcke där istället. sen även täta relingen bak på taket, sen så får ju solen titta fram så får man slå av korken på en kall bira.. ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Har insett att det är mkt enklare med personbilar..
Har 5-bultade alufälgar nu med 235/75/15c. Nu går däcken ca jäms med fälgen, hur mkt bredare däck kan man kasta på och hur mkt smalare??
Däcken är slitna, visst behöver man ha c-däck på en van??
Passar det fälgar från någon annat märke rakt av??
Gärna tips om billiga nya däck eller begagnade.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Idag vart det lite rivning, kommer att återvinna mkt. av matrialet i Renault Express projektet ;) Man ser vilka helt bortbyggda ytor som har försvunnit. Grabben hjälpte till ett bra tag men sen vart det lek och kväll, Barnfilm och nanna dags... Men en ny dag imorgon, då jag tänker få ut golvskivorna så jag kan kapa till dom till Lilla Olga..

DSC00654.jpg


DSC00655.jpg


DSC00656.jpg


DSC00657.jpg


DSC00658.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Då känns det bättre..............
Synd om man skrotar en bra bil
Hälsn Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Cheva:n såldes idag.. Kunde inte tacka nej till pengarna..
En liten tår i ögat men det brukar gå över..
Så admin kan ta bort hela tråden om så önskas..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Grattis till försäljningen. Har en själv som jag skall försöka sälja. Tyvärr för bra för att sälja men man kan inte ha allt.
Trevlig helg i härliga Norrbotten
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Grattis till försäljningen. Har en själv som jag skall försöka sälja. Tyvärr för bra för att sälja men man kan inte ha allt.
Trevlig helg i härliga Norrbotten
Hälsningar Bror


Ja man får alltid prioritera lite.. Blir nog att ev. hitta sig en större campingbils projekt senare fast mera bränslesnål än Chevan.. Hade 9 st fordon för ca 1 månad sen nu är man nere i 6 st och så fort sista snön har smält så ska 2 st skrotas eller skänkas bort mot en billig penning så 4 st, blir kvar.. Vi har en blåsig helg verkar det som det är en ljuvlig helg som vanligt.. Hoppas eran helg blir kanon med..
Mvh/Rolle
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Nu mina vänner är det jag som går mot strömmen :p
Hade skissat på min VW Multivan tre gånger och fått för lite komfort på alla ritningar,
Så, i går lyckades jag hitta en sådan som ni har (flera här) en G20 Hi-top..
Det roliga med denna är att sedan den föddes 1987 så har den rullat 8600 ärliga mil (Svensksåld)
eusa_dance.gif
Så, jag bytte folkan mot Chevan
shockkk.gif


Nu blir det till att börja skissa igen :cool: Ska kika in i Onslows tråd nu :D

Bättre bilder kommer !

namnls.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Åh en härlig gammal Cheva...... Väcker många roliga minnen. Har min Cheva kvar trots att jag borde sälja den. Nostalgi kanske!?
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Den såg riktigt fin ut,, Lycka till med planerna..
Saknar min Chevy, men men efter små beräkningar så vart det lätt mer lönsamt att köpa en annan som är besiktad och skattad med bra däck,, Sen vill jag ha orginalinredningen fram, och på min fd, Chevy var det enda som fanns kvar en om målad instrumentpanel..
Men men man får se vad det blir i framtiden kanske en cheva men kan lika väl bli en ford eller Mb skåp.. Beror ju på lite hur mkt, man kommer att använda Lilla Olga, Och blir det inte nå många elelr långa turer så kilar jag nog stadigt med Olga gumman ett bra tag till. fast det ska man inte säga vindarna brukar vända fort på min går, Olga är ungefärligen fordon nr 165 som kommit in i min ägo..
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Jösses, jag hittade ju massor av Cheva trådar här ! har setat och läst sedan kl 05.00 :D
Längtar verkligen till helgen nu :p får ju inte chevan förens i morgon em...
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Visst är det härligt med sovmorgon?:)
 
Toppen