• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

F

F.d. 28653

Guest
Hejsan alla glada!!
Skaffade in mig denna Cheva förra året, Alltid velat ha en, men tog sina år. Första sommaren hände inte så mkt alls, kastade ihop ett bord och ett enkelt bänkskåp samt kopplade in lite vatten. Hade den nyligt ute på annons pga. behov av mindre utrymme, men vid efterforskningar, så insåg mitt lastgaller ej var tvång något längre, samt att den är reggad som skåp och 4 pers inklusive förare, sen så har även det besiktningkrav på den tomma delen minskats till 1720 mm om jag nu kom ihåg rätt. Så då började tankarna snurra och fram med skissblocket och några dagar senare så togs annonsen bort och detta projekt börjas om igen ;)

En ungefärlig skiss är klar, då jag är sniken av mig så tänker jag ej regga om den, utan man har läst paragraferna så man vet hur man undviker dom. :twitcy:

Jaja! denna sommar blir i första hand att fixa hjullager, rost, nya däck, lite elfel, samt komplettera den lite med cheva delar som är hela, sen en ordentlig genomgång och service. Sen till hösten en provbesiktning så man vet säkert. Sen blir det att rensa allt i skåpet och börja om från början. Tanken är att hinna hinna lägga golv, tak och väggar denna sommar i alla fall, sen får man se om man hinner få till köksdelen osv, under vintern. Man har ju lite andr aveteranbilsprojekt på G med så tiden vill försvinna fort ibland. Spann upp Chevan ur isgrubborna för någon dag sedan då den stått still sedan förra hösten. Här kommer lite bilder på den som den ser ut idag,
DSC00528.jpg

DSC00517.jpg

DSC00519.jpg

DSC00522.jpg

DSC00424.jpg

DSC00423.jpg

DSC00422.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Hej !
Kul med minicamp bilar, Jag kikade på flera sådana vans, och köpte mig aldeles nyss en Multivan som ska få en enkel inredning nu i sommar, säng för två, lite förvaringsskåp och ett litet köksskåp ("Combiskåp" ) skall även montera en markis :p
Det ska gå att återställa den till "orginal" på 20 minuter om det skulle behövas, så alla delar blir lösa med presspassning.....

by109.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Hejsan Lasse613.
Det bästa med småvans är ju planerade och lösningarna anser jag, sen naturligtvis när dom blir klara. :)

Soffan/sängen i min Van blir en löstagbar del då det krävs att det ska vara tomt skåp under beiktningen.
Dom är bekväma Vw bussarna, farsan kör en Lt31 eller Lt35 vad det nu var, men inte samma komfort i den dock som i en Vw buss.
Läste igenom din Mb Tråd igår och det var underhållande, blir tjusigt det där..
blir även kul att följa Vw bygget..
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

:p Tack tack, det blir kul att följa ditt också !

Min plan är något i denna stil, men inte det uppe i taket (behövs inte för ett dygns fiske)

vwvan.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Jag och min fru körde runt i Europa och Sverige under många år med en Chevy Camper Van också byggd på ett G 20 chassi från 1989. Bensinare, V8 350 med 700 autlåda. En kanonbil. Den hade dock fast inredning och full ståhöjd. Byggde om dinetten till en tvärställd bäddsoffa med Reimo-beslag, som tillsammans med svängbar kaptensfotölj var en bekväm sittgrupp och ändå lättbäddad. Man drog bara sittdynan snett uppåt/framåt så blev soffan en 140x195 cm bädd. Bäddmadrass o sängkläder låg huprullat bak ryggstödet och var bara att rulla ut. Kök med kyl, toa och hyggliga stuvutrymme. Den var mycket välplanerad men visst var det compact living.

Ålder, bekvämlighet och stigande bensinpriser gjorde dock att vi bytte bort den.
 

Bilagor

  • Chevy franc.JPG
    Chevy franc.JPG
    1,3 MB · Visningar: 12
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

:p Tack tack, det blir kul att följa ditt också !

Min plan är något i denna stil, men inte det uppe i taket (behövs inte för ett dygns fiske)

vwvan.jpg


Ser bra ut, liknar lite dom gamla Vw buss inredningarna från 1970 talet. Reimo eller vad det hette. Haft 2 st 75:eek:r som jag hade reimo inspirerande planer för. men pga, av motorhaveri blev det aldrig något.. :)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Jag och min fru körde runt i Europa och Sverige under många år med en Chevy Camper Van också byggd på ett G 20 chassi från 1989. Bensinare, V8 350 med 700 autlåda. En kanonbil. Den hade dock fast inredning och full ståhöjd. Byggde om dinetten till en tvärställd bäddsoffa med Reimo-beslag, som tillsammans med svängbar kaptensfotölj var en bekväm sittgrupp och ändå lättbäddad. Man drog bara sittdynan snett uppåt/framåt så blev soffan en 140x195 cm bädd. Bäddmadrass o sängkläder låg huprullat bak ryggstödet och var bara att rulla ut. Kök med kyl, toa och hyggliga stuvutrymme. Den var mycket välplanerad men visst var det compact living.

Ålder, bekvämlighet och stigande bensinpriser gjorde dock att vi bytte bort den.

Jo tyvärr drar dom lite soppa, men var en fin van ni hade, Hade och så viljat ha den överdelen.. ;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Kosta att ligga på topp.....
Köpte en -90 Cheva van för många år sedan för att bygga husbil av. Detta blev dock inte av men kom att användas på ett många och långa resor till bl.a Frankrike.
Har den fortfarande kvar nu körd 38000 mil men still going strong. Har passerat din hemstad många gånger på väg till metropolen Murjek. Överväger att åka Chevan till påsk men bara om jag behöver lasta något annars SAAB
Lycka till med din bil och bygge.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Hejsan..
Hehe metropol och metropol vette tusan, men det ligger en liten bit borta i all fall.
Jag bor ca 5 mil norr om Boden. Men stanna in på lite kaffe om du har vägarna förbi..;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Hej igen,
naturligtvis är det en metropol.
Ser att du bor i Harads brukar köpa lite godis på macken-om den är öppen.
Skall absolut stanna till då jag passerar på vettig tid, Passerar normalt vid 21 tiden på kvällen. Brukar göra en resa var 5-6 vecka
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Är det fredag, lördag, söndag så sover lilla grabben här efter kl 19:00 så då är det oftast siesta och sängen tidigt.
Men vardagarna så yrar man uppe sena kvällar och springer runt och mixtrar in på små timmarna..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

I brist på att man väntar på våren och kan börja göra nått på chevan,
Sen att det kom nya 5-6 cm snö som man skottade idag med grabben, hjälper ju inte, vart uppehåll idag med mot kvällskvisten började det snöa igen. Så blir nog att rycka fram snöbjörnen igen imorgon.
Jaja bifogar lite bilder på annat junk som står på gården, sålde min bruksbil idag så nu ska den förskräckliga orange bilen fixas igång lite bättre. den är i trafik och fullt körklar :twitcy:
Datsun 120Y -76, Ska renoveras upp och jobb finns det..
DSC01022.jpg

DSC00314.jpg


Volvo Pv544 -65. Rostlagad men mkt. mekande kvar och lack någon gång i framtiden.
Grabben som hjälper till lite..
DSC00888.jpg

DSC00879.jpg


Vauxhall Victor Fd 1968. Inte så mkt. jobb, men motorn ska gås igenom och en massa annat, Har ingen bild på den just nu, men lånade denna bild från nätet, samma skick och färg.
Victor_Home_1.jpg


Lilla huset man bor i.. Hmm undra om man kan börja sälja Norrbottniska vintermarkiser kanske..
IMG_7093.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Gillar dina gamla fina bilar............. länge sedan man såg en Datsun på vägen, och naturligtvis den Norrbottniska markisen. Fantastiskt hur snö kan hänga ihop.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Händer inte mkt. alls just nu, Skönt med lite vårväder äntligen, men mkt snö ute än ca 50 cm om inte mera. Sålde min bruksbil så vart utan bil alls, donat med Datsun 120Y:n för att få en laglig bil nu. ska bara fixa ihop ett avgassystem på den och ett tillfälligt positionsljus fram. Chevan står och man började fundera lite i andra svängar, gick så långt att den ligger ute på Blocket nu i alla fall. Sen får man se vad som händer, mest en intressekoll men Chevan känns som onödigt stor för mina ändamål, funderar på ett minimalt bygge, typ Vw caddy eller liknande, ev, en Vw buss men då ligger ju skatten nästan i närheten som Chevan.. Får se hur det blir :wink:
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Ännu en chevafantast jippie!

Vi kan snart starta en egen klubb med möte i Sundsvallstrakten eller så?

Kolla gärna berättelsen om vårt bygge: onslows dagbok, den ligger under fliken Damernas eftersom jag skriver (blygsam nu) !

Vi söker originalfärg (maroon) till utbytt och hemmalackad passagerardörr ... den är inte så snygg efter två år i solen. Motorhuven fick sig en omgång i går nyblästrad och mattsvart idag - under snötäcket!

Mycket rock'n roll och även lite rallyvarning!

/elisabeth
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Var in och fördrev tiden lite på eran dagbok Elisabeth :wink:
Grubblade och grunnade igår hur man skulle göra med Chevan sälja eller ha kvar den, helt klart dyrare alternativ att ha kvar den, men blir billigare byggkostnad att ha kvar den fast jag ska riva ut allt och bygga från start. blir ju inte så farligt om man bara har den påställd på sommarhalvåret, och långtur blir det nog ändå bara 1-2 ggr per säsong annars håller man sig runt hemma trakten. Satt och räknade in med inköp av van:en, nya däck, + besiktning och skatt + delar samt matrial och en extra kassa på 5000:- till övrigt som alltid tillkommer vid ett bygge så landar jag på en totalkostnad av max 25000:- men mest troligt på precis runt 20000:- och det är inte farligt det..

Ja idag passade man på att krypa in under Chevan då det var någon minus grad ute så man inte vart dyngsur som igår.
Konstaterat idag att man har en 350 motor med en Th400 låda.
Började även igår att doktorera att få till startspärren på lådan. men så mkt som är omkopplat, får se om det blir att köpa in orginal kabelstammen så man kan koppla in rattstången:s el kablage då allt som tex. blinkers osv, sitter på sidomonterade tryckknappar och switchar. Är en ren djungel där under.
Måste köpa in en reparationshandbok så man får börja se hur mkt jobb det är att byta framhjulslagret. Om bara snön kunde börja försvinna helt nu snart.. så det blir varmt och torrt på backen.. :)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Jag håller på att skrota 2st Cheva vanar om det är nåt du behöver.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Låter great det..
Har en färdig lista på grejor, hade från början tänkt mig orginaldörrsidor fram osv, men då frakten oftast skenar iväg så har jag uteslutet såna saker då man kan göra egna tillverkade och mera praktiska dörrpaneler själv. Mkt smått och gott däremot behöver jag.. Skickar dig ett meddelande så ser vi vad du tror :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

Någon här som vet vad en 350" motor med th400 låda bör ta per mil på om den är i gott skick. kollat runt på nätet men verkar vara väldigt blandade uppgifter!!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Chevrolet G20 Hightop -88 ( Campingbygge)

I vår cheva sitter 350 med 700 låda, med en förbrukning på 1,6 l/mil. Kompisen hade en 305 med 400 låda och den låg på 1,3 l/mil. Agne
 
Toppen