• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Check glow plug

Batstepappan

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2025
Fiat Ducato 2,3 2015

Varningslampan tänder sig när motorn är varm, aldrig vid kallstart.
Sen slocknar den efter någon minut.
Irriterande, men motorn går som den ska.
Min verkstadskille hittar inga felkoder.
Är det någon som kan hjälpa mig eller är det inget att bry sig om?

Finns lite info i denna tråd:

Hade det felet i våras. Då var vi i Portugal och det var varmt så inget att bry sig om. När vi kom hem kollades det, blev byte av 2 glödstift som tydligen inte var ett lätt jobb och dyrt var det också.

Egentligen går det ju att starta utan glödning men det har med miljön att göra så glödningen kan vara på fast med lite mindre värme vid olika tillfällen fast man vet nog inte om det, men såklart det sliter på stiften. Och de kan nog sitta ordentligt fast med gamla bensin bilar bytte man ju stift varje år men glödstiften sitter ju där ett antal år.
Eftersom det tydligen är en miljögrej kan nog besiktningen ha synpunkter om det dyker upp då.

Så länge bilen startar som den skall och bilprovningen inte anmärker skulle jag inte göra något alls. Om den är lite svårstartad kan man använda HVO100 och eller motorvärmare. Byte av glödstift kan bli dyrt särskilt om något går av. Hade liknande symtom för några år sedan men inte nu längre.

Om du har en bra felkodsläsare starta husbilen. Kör den varm. Radera felkoder och besikta husbilen utan att den får kallna. Då sätts inga nya felkoder vid start... förrän den har kallnat.

Gjort så på min Volvo v70 2.4D. Men nu är stiften bytta. Kör den på vintern så den tände så trist med bara 2 av 5 fungerande stift. På sommaren märktes inget ...

Tillbaka
Toppen