• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Larm vid start

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag får ett larm när jag startar min husbil ibland ”Check Glow Plug” några sekunder efter start.
Den startar som vanlig och går som den ska som jag ser det.
Jag har läst instruktionsboken och får fram att det är något med glödspiralen, men jag fattar inte riktigt ska jag åka till verkstad eller ska jag ha kontroll på det på något sätt?
Vi är ute och åker nu och fick det vid första start i morse, jag har för mig att jag såg det någon gång förra säsongen.
Fiat Ducato 2015 150 hk
Christer
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag får ett larm när jag startar min husbil ibland ”Check Glow Plug” några sekunder efter start.
Den startar som vanlig och går som den ska som jag ser det.
Jag har läst instruktionsboken och får fram att det är något med glödspiralen, men jag fattar inte riktigt ska jag åka till verkstad eller ska jag ha kontroll på det på något sätt?
Vi är ute och åker nu och fick det vid första start i morse, jag har för mig att jag såg det någon gång förra säsongen.
Christer
Tillverkare, motortyp, årsmodell ?
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2024
Hade så på en tidigare husbil(2007:a fiat). Larmade bara när det var lite kallare morgnar, ej sommarmorgnar. Körde så ett par säsonger utan att det hände något. Min misstanke var då att något glödstift var på väg att ge upp.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
En uppdatering av mitt problem.
Under senaste tiden har den larmat nästan vid varje start och så vill jag inte ha det så jag ringde mitt försäkringsbolag frågade om detta gick på maskinskadeförskringen och jag fick ett positivt svar men det är 5000kr i självrisk.
Jag lämnade in den på Forsbergs tidigare (Bossing) dom ville ha den några dagar för att kolla och koppla upp sig med en dator.
Nu har jag hämtat den och felet var enligt verkstaden att glödspiral nr 1 var fel värde på så den byttes och den fick stå ute en natt för test vid start på morgonen och den larmade inte och inte när jag startade för att köra hem den.
Nu får vi hålla tummarna att det inte kommer tillbaka, jag behövde inte använda min försäkring för det stannade under 5000kr
Christer
Jag har bytt bort den idag men ville lösa detta innan och inte lämna det till nästa ägare.
 
Toppen