• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Check engine…

Petann01

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lomma
HBK-Nr
25025
Medlemskap
2022
Hej
Befinner mig i Champagne, Frankrike med min Karmann Davis 620 årsmodell 2020. En Fiat 2.3 lit motor på 180 hk. Fått ett fel meddelande idag:
”Start stop failure. Check engine” bilen går som vanligt vad jag kan avgöra. Vad säger expertisen? Något jag behöver bry mig om under min resa i Europa och kan undersöka hemma? Eller bör jag uppsöka Fiatverkstad för åtgärd? Misstänker kontakt fel och att det påverkar start&stop funktionen bara, men det kanske kan bli värre?
Mvh Peter
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Janne, jag kan inte rekommendera ett specifikt varvtal, allt beror på hur hårt motorn belastas, och det är flera faktorer som påverkar detta,
t.ex bilens vikt vs. motorns effekt, uppförsbacke, motvind, hastighet m.m.
Den bästa besparingen är så klart lägre hastighet.
Man kan väl jämföra lite med att cykla, (ej elcykel), många väljer helt naturligt en lägre växel vid uppförsbackar, motvind m.m. eller sänker farten.
Tack Peter. Jag tror att det kanske finns några sådana rekomendationer, väl lite oprecisa och gällande more or less lab omständigheter och anpassade till motor effekt, bilens totala vikt, vindstilla och sådana faktorer. Algoritmer som tar hänsyn till några faktorer kan vara grund till "växel upp/ner" indikatorer som finns i vissa bilar...
 
Toppen