• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Check engine…

Petann01

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lomma
HBK-Nr
25025
Medlemskap
2022
Hej
Befinner mig i Champagne, Frankrike med min Karmann Davis 620 årsmodell 2020. En Fiat 2.3 lit motor på 180 hk. Fått ett fel meddelande idag:
”Start stop failure. Check engine” bilen går som vanligt vad jag kan avgöra. Vad säger expertisen? Något jag behöver bry mig om under min resa i Europa och kan undersöka hemma? Eller bör jag uppsöka Fiatverkstad för åtgärd? Misstänker kontakt fel och att det påverkar start&stop funktionen bara, men det kanske kan bli värre?
Mvh Peter
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej
Befinner mig i Champagne, Frankrike med min Karmann Davis 620 årsmodell 2020. En Fiat 2.3 lit motor på 180 hk. Fått ett fel meddelande idag:
”Start stop failure. Check engine” bilen går som vanligt vad jag kan avgöra. Vad säger expertisen? Något jag behöver bry mig om under min resa i Europa och kan undersöka hemma? Eller bör jag uppsöka Fiatverkstad för åtgärd? Misstänker kontakt fel och att det påverkar start&stop funktionen bara, men det kanske kan bli värre?
Mvh Peter
Haft detta på en 2021.
Var nox givare. Känt fiat fel.
Påverkar något med avgas värden.
Fick besked om att det gick o köra hem från Spanien..
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Kan vara viket motorfel som helst, kan gå ner i felläge och då drar ej motorn för fullt och efter ett tag startare den inte mer.
Åk in på närmaste Fiat verkstad så dom kan köra en felsökning. Kan lika gärna vara ett enkelt fel som ej påverkar begränsat, som ett allvarligt fel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Befinner mig i Champagne, Frankrike med min Karmann Davis 620 årsmodell 2020. En Fiat 2.3 lit motor på 180 hk. Fått ett fel meddelande idag:
”Start stop failure. Check engine” bilen går som vanligt vad jag kan avgöra. Vad säger expertisen? Något jag behöver bry mig om under min resa i Europa och kan undersöka hemma? Eller bör jag uppsöka Fiatverkstad för åtgärd? Misstänker kontakt fel och att det påverkar start&stop funktionen bara, men det kanske kan bli värre?
Mvh Peter
Du har garanti på bilen kvar,åk till närmaste FIAT verkstad dom skall fixa detta utan kostnad, är det bara stat/stopp som påverkas borde det inte var något problem att åka vidare.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej
Befinner mig i Champagne, Frankrike med min Karmann Davis 620 årsmodell 2020. En Fiat 2.3 lit motor på 180 hk. Fått ett fel meddelande idag:
”Start stop failure. Check engine” bilen går som vanligt vad jag kan avgöra. Vad säger expertisen? Något jag behöver bry mig om under min resa i Europa och kan undersöka hemma? Eller bör jag uppsöka Fiatverkstad för åtgärd? Misstänker kontakt fel och att det påverkar start&stop funktionen bara, men det kanske kan bli värre?
Mvh Peter
Hade samma fel på min bil, problemet var fel på partikelsensor detta ger också att start stop funktionen slutar fungera. Känt Fiat fel. Kontakta Fiat för byte.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Du har garanti på bilen kvar,åk till närmaste FIAT verkstad dom skall fixa detta utan kostnad, är det bara stat/stopp som påverkas borde det inte var något problem att åka vidare.
Utan att tveka - besök Fiat verkstad. Det kan vara olika orsaker bakom felmeddelandet. Att bilen "går som vanligt nu" är inget bevis som talar att den ska gå bra om några minuter. Dessutom har Du garanti, som Olof redan tagit upp. Så besök på Fiat verkstad är inte bara att rekommendera, det är ett måste.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Fick 2 gula motorlampor på en dag i helgen. Bilen, från 2019, var på service i onsdags och 50 mil efter det tändes lampan och bilen gick ner på halvfart.

Efter att fått en diagnos som indikerade EGR-fel gick den bra igen - i 20 mil!
Ny lampa och ännu sämre fart! Att den tänds kan innebära något av 200 fel berättade en FIAT-verkstad.
Efter en natts vila gick bilen bättre och efter en timmes paus på dagen gick den som vanligt igen och lampan slocknade!
 

Petann01

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lomma
HBK-Nr
25025
Medlemskap
2022
Det blev ett besök på FIAT verkstaden i Reims. Fick hjälp och på lite drygt en timma hade de diagnosticerat och åtgärdat felet. Bytt partikelfilter och justerat sensor. Tyvärr är bilen mer än 24 månader så det togs inte på garantin. Får kolla med återförsäljaren på hemmaplan samt med försäkringsbolaget om det. Kostnad 375 Euro. Nu rullar vi igen och har det bra med champagneprovningar och njuter i fulla drag. Tack för alla svar!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det blev ett besök på FIAT verkstaden i Reims. Fick hjälp och på lite drygt en timma hade de diagnosticerat och åtgärdat felet. Bytt partikelfilter och justerat sensor. Tyvärr är bilen mer än 24 månader så det togs inte på garantin. Får kolla med återförsäljaren på hemmaplan samt med försäkringsbolaget om det. Kostnad 375 Euro. Nu rullar vi igen och har det bra med champagneprovningar och njuter i fulla drag. Tack för alla svar!

Har verkstan bytt partikelfiltret för 375€ så har du fått det så gott som gratis.

Ett ex.

Dieselpartikelfilter (DPF) - Fiat Ducato 3.0 160 MultiJet Motorkod: F1CE0481D/ F1CE3481M / F1CE3481E / F1CE3481N
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi fick bytt difftryckssensorn och regenererat partikelfiltret på en Fiat 2013 130 hkr i Tyskland
Kostade 600€ 2017
Fick ut pengar från Fiat i Sverige på den förlängda garantin som gäller för avgasreningskomponenter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag misstänker att flera husbilar blir "för lugnt" körda på låga varvtal med segdragning, denna typ av körning fyller snabbt på filtret, samt att en regenerering kan misslyckas, tillslut blir partikelfiltret fullt och diff.trycksgivare ger larm, man kan få till en regenerering genom att välja en lägre växel vid landsvägskörning.
Var inte rädda att varva dessa motorer.
Det är transportbilar som ska klara tuff/hård körning.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag misstänker att flera husbilar blir "för lugnt" körda på låga varvtal med segdragning, denna typ av körning fyller snabbt på filtret, samt att en regenerering kan misslyckas, tillslut blir partikelfiltret fullt och diff.trycksgivare ger larm, man kan få till en regenerering genom att välja en lägre växel vid landsvägskörning.
Var inte rädda att varva dessa motorer.
Det är transportbilar som ska klara tuff/hård körning.
Jag har också funderat kring detta. Nu med de superhöga diesel priser brukar jag ta det lite lugnare på vägen, t.ex. kör 90km/timme istället för 110. Då ligger varvtal strax under 2000 på 6växel, över 2000 på 5te. Vad som är optimal vet inte (Fiat Ducato 130, 2012) .Vilka varvtal rekommenderar Du?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också funderat kring detta. Nu med de superhöga diesel priser brukar jag ta det lite lugnare på vägen, t.ex. kör 90km/timme istället för 110. Då ligger varvtal strax under 2000 på 6växel, över 2000 på 5te. Vad som är optimal vet inte (Fiat Ducato 130, 2012) .Vilka varvtal rekommenderar Du?

Janne, jag kan inte rekommendera ett specifikt varvtal, allt beror på hur hårt motorn belastas, och det är flera faktorer som påverkar detta,
t.ex bilens vikt vs. motorns effekt, uppförsbacke, motvind, hastighet m.m.
Den bästa besparingen är så klart lägre hastighet.
Man kan väl jämföra lite med att cykla, (ej elcykel), många väljer helt naturligt en lägre växel vid uppförsbackar, motvind m.m. eller sänker farten.
 
Toppen