• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ccs och al-ko

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Snälla ge mig lite hjälp i detta då Google inte gör det, men vad är skillnaden och vad innebär det ccs med och utan al-ko chassi. Som sagt, helnovis... men vi vet vad vi gett oss in i iom husbilsköp. vill bara veta vad o vad de är vi köpt med ett ccs chassi? (ingen idiotiförklaring tack)... jag har nu följt det här forat i många, många månader o kunskapen finns utan dess like i forumet, så jag hoppas på lite förklaring av er som vet o kan. Mvh Oboyen (Ps. tog ca 5 månader av idoga besök o lösningar innan vi vart med husbil :) ) Så nu ser vi verkligen fram emot o tuta i köra. istället för charter.... ) See you out there :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat CCS er et påfunn fra Fiat - et chassi som de håper kan øke deres markedsandel i husbilmarkedet. Det finnes mange diskusjonstråder om forskjellene mellom CCS og AL-KO AMC. Felles er en større sporvidde bak for bedre stabilitet. AMC er lavere og galvanisert rammechassi med uavhengig torsonsfjæring mens CCS har bladfjærer og stiv bakaksel på et lakkert platechassi. CCS er endel billigere for påbyggerene i innkjøp, men krever litt mer av hvordan påbygget monteres. Største forskjellen er at AMC finnes og med tandemaksel og vesentlig høyere totalvekt. For biler under 3500 kg totalvekt er det lite utvalg av AMC chassi, her er Fiat standard og CCS dominerende. Standard chassi har samme sporvidde bak som foran, ellers er det svært liten forskjell.
 
F

F.d. 54123

Guest
Fiat CSS-chassie är ett lågbyggt chassie med stel bakaxel.
Ettt AL-KO chassie är ett lågbyggt chassie med delad bakaxel.
En delad bakaxel a la AL-KO är alltid bättre komfortmässigt än vilken stel bakaxel som helst.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det är ju olika lösningar för att bygga husbil på stora skillnaden är som jag förstår att alko är lättvikt och galvaniserad samt bredare spårvidd bak. Men det är som jag har förstått det.
 
Toppen